PBR-materiaalin luonti proseduraalisesti ja valokuvan avulla 3D-malleille
Pekkarinen, Tanja (2021)
Pekkarinen, Tanja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111820606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111820606
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä ovat PBR-materiaalit, millä eri menetelmillä niitä voidaan tehdä ja missä niitä käytetään. PBR (physically based rendering) on fysiikkaan perustuva renderöintitekniikka. Toiminnallisessa osiossa perehdyttiin aiheeseen toteuttamalla PBR-materiaalit kahdella eri menetelmällä. Näiden kahden materiaalin työskentelyprosessit myös avattiin havainnollistavien kuvien avulla. Pääpaino opinnäytetyössä on tekijän ammattitaidon kehittymisessä ja uuden oppimisessa.
Toiminnallisessa osiossa toteutettiin ensimmäisenä proseduraalisesti Material Maker -ohjelmalla keraaminen puolimattalaatta. Toinen toteutettava materiaali oli tiiliseinä, ja se tehtiin valokuvaa apuna käyttäen Gimp-ohjelmalla. Valokuvan avulla tehdyn materiaalin toteutushaasteina oli tietää, milloin kartat ovat oikeanlaisia, joten tämä oli varmistettava erilaisten testauksien kautta.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, että proseduraalisissa materiaaleissa on omat hyvät etunsa verrattuna valokuvan avulla tehtyyn materiaaliin. Tärkeimpinä etuina voidaan sanoa nopea muokattavuus, uudelleen käyttö ja lopputuloksen näkeminen reaaliaikaisesti muokkauksen aikana. Haittana voidaan sanoa, että on osattava hallita visuaalista ohjelmointia.
Toiminnallisessa osiossa toteutettiin ensimmäisenä proseduraalisesti Material Maker -ohjelmalla keraaminen puolimattalaatta. Toinen toteutettava materiaali oli tiiliseinä, ja se tehtiin valokuvaa apuna käyttäen Gimp-ohjelmalla. Valokuvan avulla tehdyn materiaalin toteutushaasteina oli tietää, milloin kartat ovat oikeanlaisia, joten tämä oli varmistettava erilaisten testauksien kautta.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, että proseduraalisissa materiaaleissa on omat hyvät etunsa verrattuna valokuvan avulla tehtyyn materiaaliin. Tärkeimpinä etuina voidaan sanoa nopea muokattavuus, uudelleen käyttö ja lopputuloksen näkeminen reaaliaikaisesti muokkauksen aikana. Haittana voidaan sanoa, että on osattava hallita visuaalista ohjelmointia.