ASIAKASLÄHTÖISYYS VALTAKUNNALLISEN VARUSMIESTEN ERITYISTEHTÄVÄHAKUPROSESSIN KEHITYKSESSÄ PUOLUSTUSVOIMISSA
Harjula, Larissa (2021)
Harjula, Larissa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111920683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111920683
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka Puolustusvoimien valtakunnallista erityistehtävähakuprosessia voidaan kehittää. Opinnäytetyössä kehittämiskohteet tunnistettiin ja niihin etsittiin ratkaisuja asiakaslähtöisestä näkökulmasta. Vastauksia pyrittiin löytämään kysymyksiin, miten parannetaan yleistä tietoisuutta erityistehtävistä ja miten kehitetään käyttäjä- ja hakijakokemusta asiakaslähtöisemmäksi.
Kehitystyö toteutettiin tapaustutkimuksena. Siinä hyödynnettiin määrällislaadullisia kyselyitä, jotka suunnattiin erityistehtäviin hakemassa oleville tai niissä palvelusta suorittaville varusmiehille sekä erityistehtäviin rekrytoiville Puolustusvoimien hallintoyksiköille. Kyselyiden ohella asiakasymmärrystä syvennettiin vuosien 2019–2021 aikana tehdyillä havainnoilla.
Kehityskohteiksi tunnistettiin yleiseen tietoisuuteen, sähköiseen järjestelmään ja tiedonhallintaan liittyviä asioita. Ratkaisuja kehitettiin asiakaslähtöisen markkinoinnin ja viestinnän sekä tietotekniikan pohjalta. Jatkotutkimuksena tulisi tarkastella erityistehtävien vaikutusta palvelusmotivaatioon ja palvelukseen astumismotivaatioon sekä selvittää onko erityistehtävien olemassaololla yhtenä palvelusmuotona vaikutusta varusmiespalveluksen tai naisten vapaaehtoisen asepalveluksen houkuttelevuuteen.
Kehitystyö toteutettiin tapaustutkimuksena. Siinä hyödynnettiin määrällislaadullisia kyselyitä, jotka suunnattiin erityistehtäviin hakemassa oleville tai niissä palvelusta suorittaville varusmiehille sekä erityistehtäviin rekrytoiville Puolustusvoimien hallintoyksiköille. Kyselyiden ohella asiakasymmärrystä syvennettiin vuosien 2019–2021 aikana tehdyillä havainnoilla.
Kehityskohteiksi tunnistettiin yleiseen tietoisuuteen, sähköiseen järjestelmään ja tiedonhallintaan liittyviä asioita. Ratkaisuja kehitettiin asiakaslähtöisen markkinoinnin ja viestinnän sekä tietotekniikan pohjalta. Jatkotutkimuksena tulisi tarkastella erityistehtävien vaikutusta palvelusmotivaatioon ja palvelukseen astumismotivaatioon sekä selvittää onko erityistehtävien olemassaololla yhtenä palvelusmuotona vaikutusta varusmiespalveluksen tai naisten vapaaehtoisen asepalveluksen houkuttelevuuteen.