Kohti kiertotaloutta: vaatetusalan yksityisyrittäjien asennoituminen kiertotalouden ratkaisuihin
Vartiainen, Annika (2021)
Vartiainen, Annika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111920637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111920637
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään kotimaisten vaatetusalan yksityisyrittäjien asennoitumista kiertotaloutta ja sen eri ratkaisumalleja kohtaan. Kiertotalous on yhteiskunnallisena aiheena erittäin ajankohtainen, ja etenkin vaate- ja tekstiiliteollisuus on ollut suuren huomion kohteena, koska ala on niin saastuttava ja toimii lähes kokonaan lineaarisen talousmallin mukaisesti. Työssä haluttiin myös ymmärtää, kuinka merkityksellisenä kiertotalous nähdään liiketoiminnalle ja koko vaate- ja tekstiiliteollisuudelle.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja menetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Kohdejoukoksi valittiin 14 suomalaista vaatetusalan yksityisyrittäjää eli vähittäiskauppiasta ja tutkimuksesta pois rajattiin vaatteiden valmistajat. Teoreettinen viitekehys koostuu kiertotalouden ilmiön käsittelystä yleisesti erityisesti Suomessa ja lisäksi vaate- ja tekstiiliteollisuuden tarkastelusta ongelmakohtien ja kiertotalouden ratkaisumallien kautta. Tietoperusta perustuu kirjallisuuteen, tutkimusjulkaisuihin sekä internetlähteisiin.
Teemahaastatteluista selvisi, että yrittäjät asennoituvat kiertotalouteen enimmäkseen myönteisesti, ovat valmiita muutokseen ja erityisesti tuote-elinkaaren pidentämiseen liittyvät palvelut sekä uusiokuitumateriaalit ja uusiutuvuuden huomioiminen ostopäätöksissä nousivat parhaimmiksi sekä merkityksellisimmiksi keinoiksi toteuttaa kiertotaloutta omassa yritystoiminnassa. Kiertotalouden tärkeys vaatetusalalle nähtiin kasvavana, mutta pikamuotikulttuurin uskottiin säilyvän kuitenkin vielä kauan kuluttajien suosiossa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja menetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Kohdejoukoksi valittiin 14 suomalaista vaatetusalan yksityisyrittäjää eli vähittäiskauppiasta ja tutkimuksesta pois rajattiin vaatteiden valmistajat. Teoreettinen viitekehys koostuu kiertotalouden ilmiön käsittelystä yleisesti erityisesti Suomessa ja lisäksi vaate- ja tekstiiliteollisuuden tarkastelusta ongelmakohtien ja kiertotalouden ratkaisumallien kautta. Tietoperusta perustuu kirjallisuuteen, tutkimusjulkaisuihin sekä internetlähteisiin.
Teemahaastatteluista selvisi, että yrittäjät asennoituvat kiertotalouteen enimmäkseen myönteisesti, ovat valmiita muutokseen ja erityisesti tuote-elinkaaren pidentämiseen liittyvät palvelut sekä uusiokuitumateriaalit ja uusiutuvuuden huomioiminen ostopäätöksissä nousivat parhaimmiksi sekä merkityksellisimmiksi keinoiksi toteuttaa kiertotaloutta omassa yritystoiminnassa. Kiertotalouden tärkeys vaatetusalalle nähtiin kasvavana, mutta pikamuotikulttuurin uskottiin säilyvän kuitenkin vielä kauan kuluttajien suosiossa.