Koneoppimisen hyödyntäminen Unity-pelimoottorissa
Huhta, Harri (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111920743
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111920743
Tiivistelmä
Työn avulla pyritään antamaan lukijalle tiivis tietopaketti koneoppimisesta ja sen hyödyntämisestä pelikehityksessä Unity-pelimoottorissa. Tarkoitus on antaa käytännön ohjeistusta koneoppimisen hyödyntämiseen soveltuvista työmenetelmistä ja työkaluista sekä riittävä teoriapohja koneoppimisen toiminnasta
kokonaisuuden tukemiseksi.
Työn teoriapuoli painottuu koneoppimisen perusteiden tutkimiseen ja eri koneoppimisen menetelmien
esittelyyn ja arviointiin pelikehityksen näkökulmasta. Työssä perehdytään erityisesti Unityn ML-Agentskirjaston toimintaan, ja sen hyödyntämiseen pelin tekoälyn kehityksessä. Työssä tutkitaan ML-Agents-ympäristön toimintatapoja, oppimisagenttien ominaisuuksia ja yleisiä kompastuskiviä koneoppimisagenttien
toteuttamisessa. Työssä käydään läpi ML-Agents-koneoppimisagenttien suunnittelemisen ja kehittämisen
menetelmiä, jotka muodostavat yhtenäisen työprosessin koneoppimista hyödyntävien tekoälyagenttien
valmistamisessa.
Teorian tutkimisen jälkeen seuraa käytännön osio, jossa tutkittuja periaatteita ja työkaluja sovelletaan
yksinkertaisten pelidemojen luomiseen. Pelidemot havainnollistavat konkreettisemmin koneoppimisen
käyttöön liittyvää työprosessia ja koneoppimisella saavutettavia tuloksia. Pelidemojen kehitysprosessi dokumentoidaan käyden läpi kunkin koneoppimisagentin ominaisuudet sekä agentin kehityksen tärkeimmät
tavoitteet ja haasteet.
Agenttien kehityksessä kohdattujen haasteiden yhteydessä dokumentoidaan myös menetelmät, joilla ongelmat ratkaistiin. Erityistä huomiota kiinnitetään kehitettyjen koneoppimisagenttien havaintojen suhteuttamiseen ja normalisointiin, sillä niiden koetaan vaikuttavan merkittävästi agenttien oppimistahtiin ja
opitun käytöksen laatuun. Työ antaa kattavan yleiskuvan koneoppimisagenttien toiminnasta ja tarjoaa
käytännönläheisiä neuvoja koneoppimisagenttien kehittämisestä ML-Agents-ympäristössä.
kokonaisuuden tukemiseksi.
Työn teoriapuoli painottuu koneoppimisen perusteiden tutkimiseen ja eri koneoppimisen menetelmien
esittelyyn ja arviointiin pelikehityksen näkökulmasta. Työssä perehdytään erityisesti Unityn ML-Agentskirjaston toimintaan, ja sen hyödyntämiseen pelin tekoälyn kehityksessä. Työssä tutkitaan ML-Agents-ympäristön toimintatapoja, oppimisagenttien ominaisuuksia ja yleisiä kompastuskiviä koneoppimisagenttien
toteuttamisessa. Työssä käydään läpi ML-Agents-koneoppimisagenttien suunnittelemisen ja kehittämisen
menetelmiä, jotka muodostavat yhtenäisen työprosessin koneoppimista hyödyntävien tekoälyagenttien
valmistamisessa.
Teorian tutkimisen jälkeen seuraa käytännön osio, jossa tutkittuja periaatteita ja työkaluja sovelletaan
yksinkertaisten pelidemojen luomiseen. Pelidemot havainnollistavat konkreettisemmin koneoppimisen
käyttöön liittyvää työprosessia ja koneoppimisella saavutettavia tuloksia. Pelidemojen kehitysprosessi dokumentoidaan käyden läpi kunkin koneoppimisagentin ominaisuudet sekä agentin kehityksen tärkeimmät
tavoitteet ja haasteet.
Agenttien kehityksessä kohdattujen haasteiden yhteydessä dokumentoidaan myös menetelmät, joilla ongelmat ratkaistiin. Erityistä huomiota kiinnitetään kehitettyjen koneoppimisagenttien havaintojen suhteuttamiseen ja normalisointiin, sillä niiden koetaan vaikuttavan merkittävästi agenttien oppimistahtiin ja
opitun käytöksen laatuun. Työ antaa kattavan yleiskuvan koneoppimisagenttien toiminnasta ja tarjoaa
käytännönläheisiä neuvoja koneoppimisagenttien kehittämisestä ML-Agents-ympäristössä.