KAVERITAITOJEN VAHVISTAMINEN Kaveruuden nelikentät -työväline kaveriparitoimintaan
Ryynänen, Tiina (2021)
Ryynänen, Tiina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112321380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112321380
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää kaveritaitoa mittaava työväline ohjaajille kaveriparitoimintaan. Tavoitteena oli tuottaa positiiviseen psykologiaan, vahvuusajatteluun ja ratkaisukeskeisyyteen pohjautuva työväline. Työväline on tarkoitettu erityisesti niille lapsille, joilla on neuropsykiatrisia piirteitä. Työväline tukee lapsen minäkuvaa, itsetuntoa ja
minäpystyvyyden tunnetta. Työvälinettä voidaan hyödyntää kaveriparitoiminnan lisäksi
lapsen eri toimintaympäristöissä.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin ammattilaisille suunnatuissa työpajoissa.
Opinnäytetyö toimi kehittämistyönä uudelle kaveriparihankkeelle. Työväline on suunniteltu tukemaan erityislasten kaveritaitoja. Työvälineen suunnittelemisen ja valmistamisen
lisäksi työhön kuului työvälineen käyttöoppaan tekeminen. Oppaassa kuvataan työväline
ja sen käyttötapa. Tuotos on suunniteltu erityisesti erityislasten kaveriparityöskentelyyn,
mutta sitä voi käyttää myös muiden kanssa.
Opinnäytetyön tuloksena voi todeta, että työväline on hyödyllinen, selkeä ja monikäyttöinen. Työvälineestä nähtiin olevan hyötyä lasten vahvuuksien tunnistamisessa ja kaveritaitojen harjoittelussa. Työvälinettä tullaan käyttämään lasten pienryhmätoiminnassa. Työvälinettä voidaan soveltaa ja hyödyntää eri asiakastyön paikoissa.
minäpystyvyyden tunnetta. Työvälinettä voidaan hyödyntää kaveriparitoiminnan lisäksi
lapsen eri toimintaympäristöissä.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin ammattilaisille suunnatuissa työpajoissa.
Opinnäytetyö toimi kehittämistyönä uudelle kaveriparihankkeelle. Työväline on suunniteltu tukemaan erityislasten kaveritaitoja. Työvälineen suunnittelemisen ja valmistamisen
lisäksi työhön kuului työvälineen käyttöoppaan tekeminen. Oppaassa kuvataan työväline
ja sen käyttötapa. Tuotos on suunniteltu erityisesti erityislasten kaveriparityöskentelyyn,
mutta sitä voi käyttää myös muiden kanssa.
Opinnäytetyön tuloksena voi todeta, että työväline on hyödyllinen, selkeä ja monikäyttöinen. Työvälineestä nähtiin olevan hyötyä lasten vahvuuksien tunnistamisessa ja kaveritaitojen harjoittelussa. Työvälinettä tullaan käyttämään lasten pienryhmätoiminnassa. Työvälinettä voidaan soveltaa ja hyödyntää eri asiakastyön paikoissa.