Kuluttajien ostokäyttäytyminen hiusalalla: koronapandemian vaikutukset ja tulevaisuuden mahdollisuudet
Hiltunen, Suvi (2021)
Hiltunen, Suvi
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112321358
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112321358
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää koronapandemian vaikutuksia kuluttajien ostokäyttäytymiseen hiusalalla. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Sim Finland Oy. Työn tavoitteena oli muodostaa kehitysehdotuksia, jotka auttavat hiusalan yrityksiä kehittämään palveluitaan ja Sim Finland Oy:tä yrityksen tuotekehityksessä. Päätutkimusongelmina olivat, miten koronapandemia on vaikuttanut kuluttajien ostokäyttäytymiseen hiusalalla ja miten hiusalan yritysten palveluja voidaan kehittää. Alatutkimusongelmat käsittelivät, millaista kuluttajien ostokäyttäytyminen oli ennen koronapandemiaa, sen aikana ja millaiseksi kuluttajat arvioivat ostokäyttäytymisensä pandemian jälkeen.
Teoriaosuudessa käsiteltiin toimeksiantajan esittelyn lisäksi koronapandemiaa, kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja palveluiden kehittämistä. Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena, jota jaettiin Facebookissa kauneuteen ja markkinointiin keskittyvissä ryhmissä. Kyselyyn vastasi 109 Suomessa asuvaa henkilöä, joiden ikäjakauma oli alle 20–69 vuotta. Tulosten mukaan koronapandemia vaikutti kuluttajien ostokäyttäytymiseen hiusalalla siten, että käyntivälit yrityksissä pitenivät ja palvelujen käytön kokonaan lopettaneiden määrä kasvoi. Hiusalan yrityksissä asiointiin pandemia vaikutti niin, että kuluttajat kiinnittivät huomiota erityisesti hygieniaan sekä turvaväleihin. Kehittämisehdotuksissa nousivat esiin internetin ja sosiaalisen median hyödyntäminen, kouluttautuminen ja osaamisen kehittäminen, asiakkaan tarpeiden kohtaaminen, palvelu- ja tuotevalikoiman sekä hinnoittelun kehittäminen, elämyksellisyys ja informaation tarjoaminen. Tuloksia voidaan hyödyntää erityisesti hiusalan yrityksissä palveluiden ja markkinoinnin kehittämisessä ja Sim Finland Oy:n tuotekehitystyössä.
Teoriaosuudessa käsiteltiin toimeksiantajan esittelyn lisäksi koronapandemiaa, kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja palveluiden kehittämistä. Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena, jota jaettiin Facebookissa kauneuteen ja markkinointiin keskittyvissä ryhmissä. Kyselyyn vastasi 109 Suomessa asuvaa henkilöä, joiden ikäjakauma oli alle 20–69 vuotta. Tulosten mukaan koronapandemia vaikutti kuluttajien ostokäyttäytymiseen hiusalalla siten, että käyntivälit yrityksissä pitenivät ja palvelujen käytön kokonaan lopettaneiden määrä kasvoi. Hiusalan yrityksissä asiointiin pandemia vaikutti niin, että kuluttajat kiinnittivät huomiota erityisesti hygieniaan sekä turvaväleihin. Kehittämisehdotuksissa nousivat esiin internetin ja sosiaalisen median hyödyntäminen, kouluttautuminen ja osaamisen kehittäminen, asiakkaan tarpeiden kohtaaminen, palvelu- ja tuotevalikoiman sekä hinnoittelun kehittäminen, elämyksellisyys ja informaation tarjoaminen. Tuloksia voidaan hyödyntää erityisesti hiusalan yrityksissä palveluiden ja markkinoinnin kehittämisessä ja Sim Finland Oy:n tuotekehitystyössä.