Päiväkirjaopinnäytetyö : mobiilipelin UI/UX-suunnittelu ja toteuttaminen Unitylla
Mustonen, Maijuriina (2021)
Mustonen, Maijuriina
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521606
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää toimeksiantajan mobiilipelin käyttöliittymää ja käyttökokemusta. Suunnitelmat toteutettiin käyttäen Unity-pelimoottoria ja toimeksiantajan ohjelmistokehystä HDN Frameworkia C#-ohjelmointikielellä. Opinnäytetyön aikana tehtiin käyttäjätestausta ja kirjoitettiin käyttäjätarinoita sekä käyttötapauksia. Opinnäytetyö toteutettiin päiväkirjamuodossa seurantajaksolla 17.5–20.8.2021, ja työtä raportoitiin päivätasolla. Viikkoanalyyseissa työtä tarkasteltiin käyttökokemus-teorian valossa.
Työn rakennetta analysoidaan nykytilanteen kuvauksessa, jossa työtehtäviä, työtapoja, osaamisvaatimuksia ja opinnäytetyölle keskeisiä sidosryhmiä käydään läpi. Toteutusta edeltävä tietoperusta käsittelee UI/UX-suunnittelun merkitystä, sen osa-alueita, keskeisiä periaatteita ja testausta.
Tavoitteena oli kehittää pelin käyttöliittymää ja pelaajan käyttökokemusta, jotta pelin valikoiden käyttö olisi miellyttävää ja kokonaisvaltainen pelikokemus olisi mahdollisimman hyvä sekä uusille, että kokeneille pelaajille. Tavoitteena oli myös suunnitella tulevia elementtejä peliin käyttäen mahdollisimman paljon olemassa olevaa grafiikkaa. Opinnäytetyön tuloksena pelin UI on johdonmukaisempi ja visuaalisesti selkeämpi, ja tulevaisuudessa toteutettavat näkymät ja elementit on suunniteltu mahdollisimman hyvän käyttökokemuksen ehdoilla. Kirjoittaja oppi kesän aikana rakenteellisempia suunnittelutapoja ja kehittyi ammatillisesti sekä käyttökokemuksen suunnittelijana, että ohjelmoijana. The goal of the thesis was to develop and improve the user interface and user experience of the client’s mobile game. The designed user interface changes were implemented in C# using Unity and the client’s own HDN framework. During the thesis user testing was carried out and user stories and use cases were documented. The thesis was written daily in diary format, and it took place from May 17th to August 20th, 2021. Weekly analyses focused on examining the theory of designing user experience in relation to each week’s results.
Before exploring the theory behind UI/UX design, the current state and structure of work is analyzed. It contains tasks, work methods, required competence and relevant stakeholders relevant to the thesis. The theory section includes consideration on the significance of UI/UX design and its different aspects, fundamentals, and testing.
The aim was to polish the game’s UI and UX so that the game’s menu system would be pleasant to use, and the overall experience would be positive to both new and seasoned players. The work included UI/UX design for future elements with preference on using existing assets. As a result of the thesis the game’s UI is more consistent and visually clear, and future game elements have been designed with careful consideration to the player’s experience. The writer learned more structured ways to design and developed professionally as a UI/UX designer and a programmer.
Työn rakennetta analysoidaan nykytilanteen kuvauksessa, jossa työtehtäviä, työtapoja, osaamisvaatimuksia ja opinnäytetyölle keskeisiä sidosryhmiä käydään läpi. Toteutusta edeltävä tietoperusta käsittelee UI/UX-suunnittelun merkitystä, sen osa-alueita, keskeisiä periaatteita ja testausta.
Tavoitteena oli kehittää pelin käyttöliittymää ja pelaajan käyttökokemusta, jotta pelin valikoiden käyttö olisi miellyttävää ja kokonaisvaltainen pelikokemus olisi mahdollisimman hyvä sekä uusille, että kokeneille pelaajille. Tavoitteena oli myös suunnitella tulevia elementtejä peliin käyttäen mahdollisimman paljon olemassa olevaa grafiikkaa. Opinnäytetyön tuloksena pelin UI on johdonmukaisempi ja visuaalisesti selkeämpi, ja tulevaisuudessa toteutettavat näkymät ja elementit on suunniteltu mahdollisimman hyvän käyttökokemuksen ehdoilla. Kirjoittaja oppi kesän aikana rakenteellisempia suunnittelutapoja ja kehittyi ammatillisesti sekä käyttökokemuksen suunnittelijana, että ohjelmoijana.
Before exploring the theory behind UI/UX design, the current state and structure of work is analyzed. It contains tasks, work methods, required competence and relevant stakeholders relevant to the thesis. The theory section includes consideration on the significance of UI/UX design and its different aspects, fundamentals, and testing.
The aim was to polish the game’s UI and UX so that the game’s menu system would be pleasant to use, and the overall experience would be positive to both new and seasoned players. The work included UI/UX design for future elements with preference on using existing assets. As a result of the thesis the game’s UI is more consistent and visually clear, and future game elements have been designed with careful consideration to the player’s experience. The writer learned more structured ways to design and developed professionally as a UI/UX designer and a programmer.