”VARMASTI MEKIN VOITAS HYÖDYNTÄÄ SITÄ ENEMMÄN” - MUSIIKKIKASVATUS OSANA KOKOPÄIVÄPEDAGOGISTA TOIMINTAA
Rissanen, Viivi; Lievonen, Henna (2021)
Rissanen, Viivi
Lievonen, Henna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521658
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521658
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, ja se käsittelee Liperin kunnan varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä musiikkikasvatuksen käyttämisestä kokopäiväpedagogiikassa ja varhaiskasvatuksessa toteutuneessa muskaritoiminnassa. Haastatteluihin osallistui viisi varhaiskasvatuksenopettajaa eri yksiköistä. Aineisto kerättiin teemahaastatteluna, ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tulokset osoittivat, että musiikkikasvatusta käytetään monipuolisesti osana varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa. Musiikki on läsnä musiikkituokioiden lisäksi erilaisissa siirtymä- sekä odottelutilanteissa. Musiikki on oppimisenväline sekä ryhmänhallintakeino. Musiikkikasvatuksen koettiin helpottavan kokopäiväpedagogista toimintaa. Haasteena musiikkikasvatukselle nähtiin suunnitteluajan riittämättömyys uusien materiaalien etsimiseen ja niiden opetteluun. Musiikkikasvatuksen sisältöjen ja tavoitteiden suunnitteluun ei ollut riittävästi aikaa. Varhaiskasvatuksen opettajat nostivat lapsilähtöisyyden tärkeäksi osaksi musiikkikasvatuksen suunnittelua. Muskaritoiminnalla koettiin olleen positiivisia vaikutuksia varhaiskasvatuksen opettajien ammatilliseen osaamiseen, musiikkikasvatukseen sekä siitä innostumiseen.
Tulokset osoittivat, että musiikkikasvatusta käytetään monipuolisesti osana varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa. Musiikki on läsnä musiikkituokioiden lisäksi erilaisissa siirtymä- sekä odottelutilanteissa. Musiikki on oppimisenväline sekä ryhmänhallintakeino. Musiikkikasvatuksen koettiin helpottavan kokopäiväpedagogista toimintaa. Haasteena musiikkikasvatukselle nähtiin suunnitteluajan riittämättömyys uusien materiaalien etsimiseen ja niiden opetteluun. Musiikkikasvatuksen sisältöjen ja tavoitteiden suunnitteluun ei ollut riittävästi aikaa. Varhaiskasvatuksen opettajat nostivat lapsilähtöisyyden tärkeäksi osaksi musiikkikasvatuksen suunnittelua. Muskaritoiminnalla koettiin olleen positiivisia vaikutuksia varhaiskasvatuksen opettajien ammatilliseen osaamiseen, musiikkikasvatukseen sekä siitä innostumiseen.