Työnantajalupauksen kehittäminen rekrytoinnin välineeksi
Kärkkäinen, Karoliina; Mikkola, Laura (2021)
Kärkkäinen, Karoliina
Mikkola, Laura
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112822216
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112822216
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli vanhuspalvelujen kehittäminen ja korkealaatuisten palvelujen ylläpitäminen osaavien ja työhön sitoutuneiden sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten rekrytoinnin avulla. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa todenmukainen ja henkilöstön mielipiteeseen pohjautuva työnantajalupaus, jota voidaan käyttää rekrytoinnin tukena erottumaan kilpailijoista. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli henkilöstökyselyn pohjalta koota työnantajamielikuva ja tämän perusteella osallistaa johtoryhmä luomaan työnantajalupaus.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisen kehittämistoiminnan keinoin käyttäen laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Työnantajamielikuvaa kartoitettiin henkilöstöltä Webropol 3.0 -kyselyllä, jossa henkilöstö vastasi viiteen avoimeen kysymykseen. Kyselyn tulokset analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, ja tuloksista käy ilmi niin positiivisia kuin kehitettäviäkin teemoja.
Toimeksiantajan johtoryhmä osallistettiin kehittämään työnantajalupausta tuloksena saatujen teemojen pohjalta. Kehittämistyössä käytettiin de Bonon kuusi ajatteluhattua -menetelmää sekä perinteistä Post it -lapuille ideointia. Lopulta johtoryhmä muotoili ideat
työnantajalupauksen muotoon.
Toimeksiantaja voisi jatkotutkimuksena tutkia mm. sitä, miten luotu työnantajalupaus on
vaikuttanut työntekijöiden sitoutumiseen sekä rekrytointiin. Jatkossa voisi tutkia myös,
onko työnantajalupaus vaikuttanut työntekijöiden hyvinvointiin sekä yrityksen tarjoamien
vanhuspalvelujen laatuun ja asukastyytyväisyyteen.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisen kehittämistoiminnan keinoin käyttäen laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Työnantajamielikuvaa kartoitettiin henkilöstöltä Webropol 3.0 -kyselyllä, jossa henkilöstö vastasi viiteen avoimeen kysymykseen. Kyselyn tulokset analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, ja tuloksista käy ilmi niin positiivisia kuin kehitettäviäkin teemoja.
Toimeksiantajan johtoryhmä osallistettiin kehittämään työnantajalupausta tuloksena saatujen teemojen pohjalta. Kehittämistyössä käytettiin de Bonon kuusi ajatteluhattua -menetelmää sekä perinteistä Post it -lapuille ideointia. Lopulta johtoryhmä muotoili ideat
työnantajalupauksen muotoon.
Toimeksiantaja voisi jatkotutkimuksena tutkia mm. sitä, miten luotu työnantajalupaus on
vaikuttanut työntekijöiden sitoutumiseen sekä rekrytointiin. Jatkossa voisi tutkia myös,
onko työnantajalupaus vaikuttanut työntekijöiden hyvinvointiin sekä yrityksen tarjoamien
vanhuspalvelujen laatuun ja asukastyytyväisyyteen.