Kehityskeskustelut henkilöstöjohtamisen työkaluna
Niemi, Julia (2012)
Niemi, Julia
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716713
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on käsitellä kehityskeskustelua henkilöstöjohtamisen työkaluna. Tavoitteena on selvittää kehityskeskusteluiden vaikutuksia henkilöstön näkökulmasta. Opinnäytetyön toimeksiantaja on B.Braun Medical Oy, joka on terveydenhuoltoalalla toimiva tukkukaupan yritys.
Kehityskeskustelu on esimiehen ja alaisen välistä säännöllistä, hyvin suunniteltua keskustelua, jonka tavoitteena on parantaa organisaation toimintaa. Henkilöstöjohtamisen kannalta kehityskeskustelun tärkeimmät tavoitteet ovat yhteistyön lisääminen työpaikalla, organisaation ja tehokkuuden kehittäminen sekä työpanosten ja yhteistyömuotojen mittaaminen.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käydään läpi, mitä onnistuneen kehityskeskustelun toteuttaminen vaatii. Tämän lisäksi selvitetään kehityskeskusteluiden vaikutuksia työyhteisöön etenkin henkilöstön näkökulmasta.
Empiirisessä osassa tutkitaan kehityskeskusteluiden vaikutuksia henkilöstöön case-yrityksessä. Tämän lisäksi empiirisessä osassa luodaan kehitysehdotuksia case-yritykselle kehityskeskusteluprosessin parantamiseksi.
Tutkimuksessa ilmeni, että kehityskeskustelut koetaan suurelta osin hyödyllisiksi henkilöstön näkökulmasta. Haasteena kehityskeskusteluille on kuitenkin se, että kehityskeskustelussa sovitut asiat toteutuvat käytännössä. Tämän lisäksi haasteena on se, että työntekijät pystyvät kehityskeskusteluiden myötä oikeasti vaikuttamaan työtään ja työyhteisöään koskeviin asioihin.
Kehityskeskustelu on esimiehen ja alaisen välistä säännöllistä, hyvin suunniteltua keskustelua, jonka tavoitteena on parantaa organisaation toimintaa. Henkilöstöjohtamisen kannalta kehityskeskustelun tärkeimmät tavoitteet ovat yhteistyön lisääminen työpaikalla, organisaation ja tehokkuuden kehittäminen sekä työpanosten ja yhteistyömuotojen mittaaminen.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käydään läpi, mitä onnistuneen kehityskeskustelun toteuttaminen vaatii. Tämän lisäksi selvitetään kehityskeskusteluiden vaikutuksia työyhteisöön etenkin henkilöstön näkökulmasta.
Empiirisessä osassa tutkitaan kehityskeskusteluiden vaikutuksia henkilöstöön case-yrityksessä. Tämän lisäksi empiirisessä osassa luodaan kehitysehdotuksia case-yritykselle kehityskeskusteluprosessin parantamiseksi.
Tutkimuksessa ilmeni, että kehityskeskustelut koetaan suurelta osin hyödyllisiksi henkilöstön näkökulmasta. Haasteena kehityskeskusteluille on kuitenkin se, että kehityskeskustelussa sovitut asiat toteutuvat käytännössä. Tämän lisäksi haasteena on se, että työntekijät pystyvät kehityskeskusteluiden myötä oikeasti vaikuttamaan työtään ja työyhteisöään koskeviin asioihin.