Enhancing User-Centricity in Digital Service Development
Härmälä, Sara (2021)
Härmälä, Sara
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112922436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112922436
Tiivistelmä
Nykymaailmassa erilaisten digitaalisten palveluiden kulutus on jatkuvaa, kaikkialla ja nopeatempoista, mikä antaa kuluttajalle mahdollisuuden vaihtaa palveluntarjoajaa äkillisesti toiselle. Usein syy palvelun vaihtamiseen on se, että palvelun tarjoama kokemus ei miellytä käyttäjää tai uusi palvelu palvelee tarkoitustaan paremmin ja siten suorittaa tehtävän tehokkaammin. Siksi käyttäjäkokemussuunnittelu (UX Design) ja asiakaslähtöisyys digitaalisten palveluiden kehittämisessä ovat ratkaisevan tärkeitä tuotteen menestymiselle.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on rakentaa asiakaslähtöisen suunnitteluprosessin viitekehys, jota voi hyödyntää digitaalisten palveluiden kehittämisessä. Tätä opinnäytetyötä ohjaavat teoreettiset viitekehykset ovat Muotoiluajattelu (Design Thinking) ja Asiakaskeskeinen ajattelutapa (Customer-Dominant Logic), ja malli on rakennettu soveltaen konstruktiivista lähestymistapaa. Muita tässä työssä käytettyjä menetelmiä ja puitteita olivat Käyttäjäkokemussuunnittelu, tapaustutkimus, Grounded Theory ja Käyttäjän hoidettava tehtävä eli Jobs-To-Be-Done -periaate. Yhdistelemällä näitä lähestymistapoja tutkimuksessa, käyttäjä pysyy keskeisessä asemassa prosessin jokaisessa vaiheessa, ja näin käyttäjän tarpeet ja odotukset eri konteksteissa ja olosuhteissa ovat keskiössä ratkaisun suunnittelussa.
Opinnäytetyön empiirinen tutkimus perustuu yksittäiseen tapaustutkimukseen toimeksiantajayritys Timespacen käyttäjäkokemussuunnitteluprojektista heidän OurBalance-tuotteelleen. Empiirisessä tutkimuksessa keskitytään siten sekä toimaksiantajan ennalta määrittelemän tehtävän, eli uuden business-to-business -tuotteen pääkäyttäjäportaalin suunnitteluun, sekä suunnittelu- ja tutkimusprosessin tarkasteluun yleisemmällä tasolla. Tutkimus perustuu pääosin laadulliseen tietoon ja oivalluksiin, jotka kerättiin OurBalance B2B -tuotteen määritellyltä pääkäyttäjäryhmältä.
Empiirisen tutkimuksen tuloksena on HR-ammattilaisille suunnattu B2B-hallintaportaali työntekijöiden hyvinvoinnin sekä työ- ja perhe-elämän tasapainon tukemiseen ja parantamiseen sekä kehityssuunnitelma palvelun tuleville ominaisuuksille.
Tämän opinnäytetyön lopputulos on PULSE²-malli digitaalisten palveluiden kehitysprosessiin. Prosessi koostuu kuudesta osittain päällekäisestä osa-aluepiiristä, jotka yhdessä muodostavat kolme sydämenmuotoista suunnitteluprosessin vaihetta. Kuten muutkin vastaavat mallit ja kehykset, myös PULSE²-malli on iteratiivinen ja joustava, ja kunkin piirin ja vaiheen laajuus riippuu kyseessä olevasta suunnittelutehtävästä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on rakentaa asiakaslähtöisen suunnitteluprosessin viitekehys, jota voi hyödyntää digitaalisten palveluiden kehittämisessä. Tätä opinnäytetyötä ohjaavat teoreettiset viitekehykset ovat Muotoiluajattelu (Design Thinking) ja Asiakaskeskeinen ajattelutapa (Customer-Dominant Logic), ja malli on rakennettu soveltaen konstruktiivista lähestymistapaa. Muita tässä työssä käytettyjä menetelmiä ja puitteita olivat Käyttäjäkokemussuunnittelu, tapaustutkimus, Grounded Theory ja Käyttäjän hoidettava tehtävä eli Jobs-To-Be-Done -periaate. Yhdistelemällä näitä lähestymistapoja tutkimuksessa, käyttäjä pysyy keskeisessä asemassa prosessin jokaisessa vaiheessa, ja näin käyttäjän tarpeet ja odotukset eri konteksteissa ja olosuhteissa ovat keskiössä ratkaisun suunnittelussa.
Opinnäytetyön empiirinen tutkimus perustuu yksittäiseen tapaustutkimukseen toimeksiantajayritys Timespacen käyttäjäkokemussuunnitteluprojektista heidän OurBalance-tuotteelleen. Empiirisessä tutkimuksessa keskitytään siten sekä toimaksiantajan ennalta määrittelemän tehtävän, eli uuden business-to-business -tuotteen pääkäyttäjäportaalin suunnitteluun, sekä suunnittelu- ja tutkimusprosessin tarkasteluun yleisemmällä tasolla. Tutkimus perustuu pääosin laadulliseen tietoon ja oivalluksiin, jotka kerättiin OurBalance B2B -tuotteen määritellyltä pääkäyttäjäryhmältä.
Empiirisen tutkimuksen tuloksena on HR-ammattilaisille suunnattu B2B-hallintaportaali työntekijöiden hyvinvoinnin sekä työ- ja perhe-elämän tasapainon tukemiseen ja parantamiseen sekä kehityssuunnitelma palvelun tuleville ominaisuuksille.
Tämän opinnäytetyön lopputulos on PULSE²-malli digitaalisten palveluiden kehitysprosessiin. Prosessi koostuu kuudesta osittain päällekäisestä osa-aluepiiristä, jotka yhdessä muodostavat kolme sydämenmuotoista suunnitteluprosessin vaihetta. Kuten muutkin vastaavat mallit ja kehykset, myös PULSE²-malli on iteratiivinen ja joustava, ja kunkin piirin ja vaiheen laajuus riippuu kyseessä olevasta suunnittelutehtävästä.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Improving Remote User Environment Currently Provided for End Users and Service Providers
Sieranen, Emppu (2020)This Master's Thesis was produced for Helsinki Region Environmental Services authority HSY. The thesis presents the current remote access system and a possible solution to how it can be improved. The thesis also discusses ... -
User-driven in-store visuals : How to design user-driven in-store visuals for skincare products in Finland. Case: Lumene ldt.
Komppa, Pamela (2019)In my thesis, I get acquainted with the user-driven design approach and how to utilize it in a store environment when creating shelf graphics and designing clear communication through visuals. I use empathy design method ... -
Improving the User interface and User experience of in-room tablets
Tolonen Torralbo, Marta (2020)This bachelor’s thesis is a product type thesis. The aim of the study is to improve the User Experience (UX) and the User Interface (UI) of Poshie in-room tablet and provide guidelines for the best practices. Poshie ...