Enhancing User-Centricity in Digital Service Development
Härmälä, Sara (2021)
Härmälä, Sara
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112922436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112922436
Tiivistelmä
Nykymaailmassa erilaisten digitaalisten palveluiden kulutus on jatkuvaa, kaikkialla ja nopeatempoista, mikä antaa kuluttajalle mahdollisuuden vaihtaa palveluntarjoajaa äkillisesti toiselle. Usein syy palvelun vaihtamiseen on se, että palvelun tarjoama kokemus ei miellytä käyttäjää tai uusi palvelu palvelee tarkoitustaan paremmin ja siten suorittaa tehtävän tehokkaammin. Siksi käyttäjäkokemussuunnittelu (UX Design) ja asiakaslähtöisyys digitaalisten palveluiden kehittämisessä ovat ratkaisevan tärkeitä tuotteen menestymiselle.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on rakentaa asiakaslähtöisen suunnitteluprosessin viitekehys, jota voi hyödyntää digitaalisten palveluiden kehittämisessä. Tätä opinnäytetyötä ohjaavat teoreettiset viitekehykset ovat Muotoiluajattelu (Design Thinking) ja Asiakaskeskeinen ajattelutapa (Customer-Dominant Logic), ja malli on rakennettu soveltaen konstruktiivista lähestymistapaa. Muita tässä työssä käytettyjä menetelmiä ja puitteita olivat Käyttäjäkokemussuunnittelu, tapaustutkimus, Grounded Theory ja Käyttäjän hoidettava tehtävä eli Jobs-To-Be-Done -periaate. Yhdistelemällä näitä lähestymistapoja tutkimuksessa, käyttäjä pysyy keskeisessä asemassa prosessin jokaisessa vaiheessa, ja näin käyttäjän tarpeet ja odotukset eri konteksteissa ja olosuhteissa ovat keskiössä ratkaisun suunnittelussa.
Opinnäytetyön empiirinen tutkimus perustuu yksittäiseen tapaustutkimukseen toimeksiantajayritys Timespacen käyttäjäkokemussuunnitteluprojektista heidän OurBalance-tuotteelleen. Empiirisessä tutkimuksessa keskitytään siten sekä toimaksiantajan ennalta määrittelemän tehtävän, eli uuden business-to-business -tuotteen pääkäyttäjäportaalin suunnitteluun, sekä suunnittelu- ja tutkimusprosessin tarkasteluun yleisemmällä tasolla. Tutkimus perustuu pääosin laadulliseen tietoon ja oivalluksiin, jotka kerättiin OurBalance B2B -tuotteen määritellyltä pääkäyttäjäryhmältä.
Empiirisen tutkimuksen tuloksena on HR-ammattilaisille suunnattu B2B-hallintaportaali työntekijöiden hyvinvoinnin sekä työ- ja perhe-elämän tasapainon tukemiseen ja parantamiseen sekä kehityssuunnitelma palvelun tuleville ominaisuuksille.
Tämän opinnäytetyön lopputulos on PULSE²-malli digitaalisten palveluiden kehitysprosessiin. Prosessi koostuu kuudesta osittain päällekäisestä osa-aluepiiristä, jotka yhdessä muodostavat kolme sydämenmuotoista suunnitteluprosessin vaihetta. Kuten muutkin vastaavat mallit ja kehykset, myös PULSE²-malli on iteratiivinen ja joustava, ja kunkin piirin ja vaiheen laajuus riippuu kyseessä olevasta suunnittelutehtävästä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on rakentaa asiakaslähtöisen suunnitteluprosessin viitekehys, jota voi hyödyntää digitaalisten palveluiden kehittämisessä. Tätä opinnäytetyötä ohjaavat teoreettiset viitekehykset ovat Muotoiluajattelu (Design Thinking) ja Asiakaskeskeinen ajattelutapa (Customer-Dominant Logic), ja malli on rakennettu soveltaen konstruktiivista lähestymistapaa. Muita tässä työssä käytettyjä menetelmiä ja puitteita olivat Käyttäjäkokemussuunnittelu, tapaustutkimus, Grounded Theory ja Käyttäjän hoidettava tehtävä eli Jobs-To-Be-Done -periaate. Yhdistelemällä näitä lähestymistapoja tutkimuksessa, käyttäjä pysyy keskeisessä asemassa prosessin jokaisessa vaiheessa, ja näin käyttäjän tarpeet ja odotukset eri konteksteissa ja olosuhteissa ovat keskiössä ratkaisun suunnittelussa.
Opinnäytetyön empiirinen tutkimus perustuu yksittäiseen tapaustutkimukseen toimeksiantajayritys Timespacen käyttäjäkokemussuunnitteluprojektista heidän OurBalance-tuotteelleen. Empiirisessä tutkimuksessa keskitytään siten sekä toimaksiantajan ennalta määrittelemän tehtävän, eli uuden business-to-business -tuotteen pääkäyttäjäportaalin suunnitteluun, sekä suunnittelu- ja tutkimusprosessin tarkasteluun yleisemmällä tasolla. Tutkimus perustuu pääosin laadulliseen tietoon ja oivalluksiin, jotka kerättiin OurBalance B2B -tuotteen määritellyltä pääkäyttäjäryhmältä.
Empiirisen tutkimuksen tuloksena on HR-ammattilaisille suunnattu B2B-hallintaportaali työntekijöiden hyvinvoinnin sekä työ- ja perhe-elämän tasapainon tukemiseen ja parantamiseen sekä kehityssuunnitelma palvelun tuleville ominaisuuksille.
Tämän opinnäytetyön lopputulos on PULSE²-malli digitaalisten palveluiden kehitysprosessiin. Prosessi koostuu kuudesta osittain päällekäisestä osa-aluepiiristä, jotka yhdessä muodostavat kolme sydämenmuotoista suunnitteluprosessin vaihetta. Kuten muutkin vastaavat mallit ja kehykset, myös PULSE²-malli on iteratiivinen ja joustava, ja kunkin piirin ja vaiheen laajuus riippuu kyseessä olevasta suunnittelutehtävästä.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
An Analyzation of UI/UX of Tuudo
Natarajan, Janani (2023)Presently, the Tuudo company is diligently engaged in enhancing and advancing its career paths feature and the overall Tuudo application. In pursuit of this objective, the company seeks valuable insights and recommendations ... -
Enhancing Onboarding: Evaluation and Redesign Through User-Centric Methods
D'sa, Royston David; Rantanen, Olga (2024)This research's main objective was to establish empirically the critical factors that would improve the onboarding user experience for the commissioning organization. The research suggested that improving the onboarding ...Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad -
Revolutionising pharmacy software with customisable widget systems
Khannolainen, Vladislav (2024)This thesis explores the concept of redesigning software for pharmacies, focusing on improving usability and workflow efficiency. Current software solutions present several challenges, including difficulty in daily use due ...