Korvat hörölle : opas kuuntelukasvatukseen varhaiskasvatuksessa
Laasonen, Kiia; Kämäräinen, Oona (2021)
Lataukset:
Laasonen, Kiia
Kämäräinen, Oona
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112922448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112922448
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on lasten kuuntelutaitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa kuuntelukasvatuksen keinoin. Opinnäytetyö oli toiminnallinen, ja sen aihe perustui toimeksiantajan kehittämistarpeeseen tuoda kuuntelukasvatus osaksi varhaiskasvatuksen arkea. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää uusia välineitä lasten kuuntelutaitojen tukemiseen Liperin kunnan varhaiskasvatukseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä kuuntelukasvatus käsitteenä ja toimintatapana tutuksi varhaiskasvatuksen ammattilaisille. Opinnäytetyön tehtävänä oli valmistaa kuuntelukasvatukseen liittyvä opas Liperin kunnan varhaiskasvatuksen ammattilaisille. Opasta voidaan hyödyntää varhaiskasvatusikäisten lasten kanssa.
Opinnäytetyön prosessia ohjasi konstruktivistinen malli. Tiedonhankinnallisina menetelminä opinnäytetyössä toimivat aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen ja aikaisempiin tutkimuksiin tutustuminen, opinnäytetyöpäiväkirja sekä varhaiskasvatuksen ammattilaisille järjestetyt ryhmäkeskustelut. Ryhmäkeskusteluita järjestettiin kaksi, ja niiden tavoitteena oli herättää keskustelua aiheesta sekä kerätä toiveita opasta varten. Opinnäytetyön arviointimenetelminä toimivat itsereflektio, opinnäytetyöpäiväkirja, toimeksiantajan arviointi sekä varhaiskasvatuksen ammattilaisilta kerätty palaute oppaasta.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt opas tarjoaa tietoa ja käytännön vinkkejä lasten kuuntelutaitojen tukemiseen ja kuuntelukasvatuksen toteuttamiseen varhaiskasvatuksessa. Myös lasten perheet voivat saada oppaasta vinkkejä lapsen kuuntelutaitojen tukemiseen kotona. Jatkokehitysmahdollisuutena aiheeseen liittyen voisi olla esimerkiksi kuuntelukasvatukseen liittyvien harjoitusten testaaminen varhaiskasvatuksessa. Lisäksi tutkimuksellisin keinoin voitaisiin selvittää, kuinka kuuntelukasvatusta on hyödynnetty varhaiskasvatuksen arjessa.
Opinnäytetyön prosessia ohjasi konstruktivistinen malli. Tiedonhankinnallisina menetelminä opinnäytetyössä toimivat aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen ja aikaisempiin tutkimuksiin tutustuminen, opinnäytetyöpäiväkirja sekä varhaiskasvatuksen ammattilaisille järjestetyt ryhmäkeskustelut. Ryhmäkeskusteluita järjestettiin kaksi, ja niiden tavoitteena oli herättää keskustelua aiheesta sekä kerätä toiveita opasta varten. Opinnäytetyön arviointimenetelminä toimivat itsereflektio, opinnäytetyöpäiväkirja, toimeksiantajan arviointi sekä varhaiskasvatuksen ammattilaisilta kerätty palaute oppaasta.
Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt opas tarjoaa tietoa ja käytännön vinkkejä lasten kuuntelutaitojen tukemiseen ja kuuntelukasvatuksen toteuttamiseen varhaiskasvatuksessa. Myös lasten perheet voivat saada oppaasta vinkkejä lapsen kuuntelutaitojen tukemiseen kotona. Jatkokehitysmahdollisuutena aiheeseen liittyen voisi olla esimerkiksi kuuntelukasvatukseen liittyvien harjoitusten testaaminen varhaiskasvatuksessa. Lisäksi tutkimuksellisin keinoin voitaisiin selvittää, kuinka kuuntelukasvatusta on hyödynnetty varhaiskasvatuksen arjessa.