Parisuhde- ja perheväkivallan tunnistaminen, puheeksiottaminen ja ennaltaehkäisy : -Verkkokurssi sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille
Niskanen, Maiju; Kurki, Annika (2012)
Niskanen, Maiju
Kurki, Annika
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317835
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317835
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tehtävänä oli toteuttaa Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille verkkokurssi parisuhde- ja perheväkivallan tunnistamisesta, puheeksi ottamisesta ja ennaltaehkäisystä. Kurssi on mahdollista suorittaa osana vapaavalintaisia opintoja. Verkkokurssin tarkoitus on lisätä sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden tietoutta parisuhde- ja perheväkivallasta sekä kasvattaa heidän kykyään puuttua väkivaltaan. Opinnäytetyön idea on saatu Ajoissa apua perheväkivaltaan -hankkeelta, joka on aloittanut vuonna 2008 väkivallan vastaisen työn erilaisten toimintamenetelmien kehittämisellä Joensuussa ja sen lähikunnissa.
Verkkokurssi on rakennettu Moodle –oppimisympäristöön. Sen materiaalit koostuvat PowerPoint –esityksistä sekä erilaisista nettilinkeistä, joissa käsitellään turvallista parisuhdetta ja väkivallan muotoja, riskien tunnistamista ja huolen puheeksi ottamista sekä väkivallan ennaltaehkäisyä. Kurssin essee –muotoisissa tehtävissä opiskelija pääsee pohtimaan oppimaansa tietoa ja peilaamaan sitä käytännön tilanteisiin.
Jatkokehittämisideana kurssia voitaisiin täydentää kehittämällä lisää oppimateriaaleja aiheeseen liittyen sekä liittämällä kurssiin verkkoopetuksen lisäksi kontaktiopetusta. Kurssi voitaisiin tuolloin ottaa osaksi pakollisia opintoja. Sitä voitaisiin hyödyntää myös lisäkoulutusmahdollisuutena henkilöille, jotka jo työskentelevät sosiaali- ja terveysalalla. Lapsi-, nuoriso- ja perhetyötä tekevät järjestöt voisivat myös käyttää kurssin materiaaleja vapaaehtoistensa kouluttamisessa.
Verkkokurssi on rakennettu Moodle –oppimisympäristöön. Sen materiaalit koostuvat PowerPoint –esityksistä sekä erilaisista nettilinkeistä, joissa käsitellään turvallista parisuhdetta ja väkivallan muotoja, riskien tunnistamista ja huolen puheeksi ottamista sekä väkivallan ennaltaehkäisyä. Kurssin essee –muotoisissa tehtävissä opiskelija pääsee pohtimaan oppimaansa tietoa ja peilaamaan sitä käytännön tilanteisiin.
Jatkokehittämisideana kurssia voitaisiin täydentää kehittämällä lisää oppimateriaaleja aiheeseen liittyen sekä liittämällä kurssiin verkkoopetuksen lisäksi kontaktiopetusta. Kurssi voitaisiin tuolloin ottaa osaksi pakollisia opintoja. Sitä voitaisiin hyödyntää myös lisäkoulutusmahdollisuutena henkilöille, jotka jo työskentelevät sosiaali- ja terveysalalla. Lapsi-, nuoriso- ja perhetyötä tekevät järjestöt voisivat myös käyttää kurssin materiaaleja vapaaehtoistensa kouluttamisessa.