Ryhmädynamiikka audiovisuaalisessa tuotannossa
Lamminaho, Elina (2012)
Lamminaho, Elina
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017664
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017664
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tarkastelee ryhmädynamiikkaa audiovisuaalisessa tuotannossa ja on suunnattu pääasiassa opiskelijatuottajille. Opinnäytetyön pääasiallinen tavoite oli selittää tuotantoryhmässä tapahtuvia muutoksia tuotannon aikana, näiden syitä ja seurauksia sekä niiden mahdollisia eroja koulu- ja ammattituotantojen välillä.
Opinnäytetyö keskittyi ajallisesti suhteellisen lyhytkestoisiin audiovisuaalisiin tuotantoihin ja työn pääpaino oli koulutuotannoissa. Opinnäytetyötä kirjoitettaessa käytettiin apuna seuraavia menetelmiä: sosiaalipsykologiaan pohjautuvaa lähdekirjallisuutta, kirjoittajan omia kokemuksia koulutuotantojen parista sekä elokuva- ja televisioalan ammattilaisten haastatteluja.
Opinnäytetyöstä käy ilmi, että ero koulu- ja ammattituotantojen ryhmädynamiikan välillä on merkittävä ja keskeisimmät syyt tähän ovat kokemuksen, hierarkian sekä vastuun puute. Kokemuksen puute näkyy työskentelyn sujuvuudessa sekä työryhmän jäsenten keskinäisissä suhteissa. Ammattituotannoissa työryhmän jäsenillä on tarkoin määritelty rooli ja työtehtävät sekä selkeä hierarkia toisin kuin opiskelijatuotannoissa. Ammattituotannoissa on sekä taloudellinen että taiteellinen vastuu, kun taas opiskelijatuotannoissa pääpaino on uuden oppimisessa. Vaikka erot ryhmädynamiikassa koulu- ja ammattituotantojen välillä ovat joiltakin osin suuret, toistuvat opinnäytetyössä tarkemmin esitellyt ryhmän kehitysvaiheet kummassakin.
Opinnäytetyö keskittyi ajallisesti suhteellisen lyhytkestoisiin audiovisuaalisiin tuotantoihin ja työn pääpaino oli koulutuotannoissa. Opinnäytetyötä kirjoitettaessa käytettiin apuna seuraavia menetelmiä: sosiaalipsykologiaan pohjautuvaa lähdekirjallisuutta, kirjoittajan omia kokemuksia koulutuotantojen parista sekä elokuva- ja televisioalan ammattilaisten haastatteluja.
Opinnäytetyöstä käy ilmi, että ero koulu- ja ammattituotantojen ryhmädynamiikan välillä on merkittävä ja keskeisimmät syyt tähän ovat kokemuksen, hierarkian sekä vastuun puute. Kokemuksen puute näkyy työskentelyn sujuvuudessa sekä työryhmän jäsenten keskinäisissä suhteissa. Ammattituotannoissa työryhmän jäsenillä on tarkoin määritelty rooli ja työtehtävät sekä selkeä hierarkia toisin kuin opiskelijatuotannoissa. Ammattituotannoissa on sekä taloudellinen että taiteellinen vastuu, kun taas opiskelijatuotannoissa pääpaino on uuden oppimisessa. Vaikka erot ryhmädynamiikassa koulu- ja ammattituotantojen välillä ovat joiltakin osin suuret, toistuvat opinnäytetyössä tarkemmin esitellyt ryhmän kehitysvaiheet kummassakin.