Apotti tuli - tehostetun palveluasumisen osastonhoitajien kokemuksia Apotti-potilastietojärjestelmän käyttöönotosta
Jehkonen, Tarja (2021)
Jehkonen, Tarja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120122971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120122971
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on tutkia palvelutalon osastonhoitajien kokemuksia muutosjohtamisesta Apotti käyttöjärjestelmän käyttöönoton yhteydessä. Opinnäytetyössä on tarkoitus selvittää, idän palvelualueella seniorikeskuksessa työskentelevien osastonhoitajien muutosjohtamisen kokemuksia asiakas- ja potilastietojärjestelmä Apotin käyttöönotosta ja niiden vaikutuksista omaan esimiestyöhönsä. Tarkoituksena on kartoittaa palvelutalon osastonhoitajien näkemyksiä muutosjohtamisen näkökulmasta ja sen mahdollisista kehittämisen tarpeista.
Tutkimus suoritettiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tietoperusta koostuu muutosjohtamista, Apotti-potilastietojärjestelmää ja tehostettua palveluasumista käsittelevästä aikaisemmasta tutkimustiedosta ja kirjallisuudesta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Aineisto kerättiin kahdelta erilliseltä haastatteluryhmältä. Haastatteluihin osallistui kahdeksan tehostetun palveluasumisen osastonhoitajaa. Tutkimus analysoitiin teemoittelemalla. Tutkimuksessa haettiin vastauksia kahteen tutkimuskysymykseen, näistä ensimmäinen tutkimuskysymys jakautui vielä kahteen alakysymykseen.
Muutosjohtamista ja kokemuksia muutoksista hoitoalan organisaatioissa on tutkittu laajasti kansallisesti kuin kansainvälisesti sekä kunnallisella kuin yksityissektorilla. Apotti-potilastietojärjestelmään ja siihen liittyviä käyttökokemuksista on vielä hyvin vähän tutkimustietoa käytettävissä. Tämän vuoksi opinnäytetyön aihe on ajankohtainen ja tarpeellinen. Näkemysten ja kokemusten selvittämiseen laadullisen tutkimusmenetelmän käyttäminen oli perusteltua.
Itse Apotin käyttöönotto koettiin sujuneen hyvin. Apottitukihenkilöt toimivat merkittävässä roolissa Apotin käyttöönotossa ja kirjaamisen onnistumisessa. Apottisijaisten resursointi koettiin myös onnistuneeksi toiminnaksi. Yksi merkittävimmistä muutoksista Apotissa on ollut rakenteiseen kirjautumiseen siirtyminen. Rakenteinen kirjaaminen koetaan kliiniseksi. Osastonhoitajien näkemyksen mukaan se ei tuo asiakkaan voimavaroja ja toimintakykyä riittävästi näkyviin. Tiedon löytäminen koetaan haasteelliseksi Apotista. Osastonhoitajat kokevat työnkuvansa muuttuneen selvästi Apotin käyttöönoton myötä.
Johtopäätöksissä esitetään tehostetun palveluasumisen osastonhoitajien muutosjohtamisen kehittämiseen ehdotuksia.
Tutkimus suoritettiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tietoperusta koostuu muutosjohtamista, Apotti-potilastietojärjestelmää ja tehostettua palveluasumista käsittelevästä aikaisemmasta tutkimustiedosta ja kirjallisuudesta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Aineisto kerättiin kahdelta erilliseltä haastatteluryhmältä. Haastatteluihin osallistui kahdeksan tehostetun palveluasumisen osastonhoitajaa. Tutkimus analysoitiin teemoittelemalla. Tutkimuksessa haettiin vastauksia kahteen tutkimuskysymykseen, näistä ensimmäinen tutkimuskysymys jakautui vielä kahteen alakysymykseen.
Muutosjohtamista ja kokemuksia muutoksista hoitoalan organisaatioissa on tutkittu laajasti kansallisesti kuin kansainvälisesti sekä kunnallisella kuin yksityissektorilla. Apotti-potilastietojärjestelmään ja siihen liittyviä käyttökokemuksista on vielä hyvin vähän tutkimustietoa käytettävissä. Tämän vuoksi opinnäytetyön aihe on ajankohtainen ja tarpeellinen. Näkemysten ja kokemusten selvittämiseen laadullisen tutkimusmenetelmän käyttäminen oli perusteltua.
Itse Apotin käyttöönotto koettiin sujuneen hyvin. Apottitukihenkilöt toimivat merkittävässä roolissa Apotin käyttöönotossa ja kirjaamisen onnistumisessa. Apottisijaisten resursointi koettiin myös onnistuneeksi toiminnaksi. Yksi merkittävimmistä muutoksista Apotissa on ollut rakenteiseen kirjautumiseen siirtyminen. Rakenteinen kirjaaminen koetaan kliiniseksi. Osastonhoitajien näkemyksen mukaan se ei tuo asiakkaan voimavaroja ja toimintakykyä riittävästi näkyviin. Tiedon löytäminen koetaan haasteelliseksi Apotista. Osastonhoitajat kokevat työnkuvansa muuttuneen selvästi Apotin käyttöönoton myötä.
Johtopäätöksissä esitetään tehostetun palveluasumisen osastonhoitajien muutosjohtamisen kehittämiseen ehdotuksia.