Ketjukuljettimen suunnittelu
Karuaho, Jukka-Pekka (2021)
Karuaho, Jukka-Pekka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120123026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120123026
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään Insinööritoimisto Hallenberg Oy:ssä Bekason Oy:lle suunnittelemani mobiilialustalle asennettavaa ketjukuljetinta. Työssä käydään läpi runkorakenteen, komponenttien ja toimilaitteiden suunnittelu- ja mitoitusperiaatteita.
Asiakas halusi hyödyntää käytöstä poistetun kaivurin alavaunun ja dieselmoottorin mobiilikuljettimen perustana korvaamaan pullonkaulaksi muodostuneen pienemmän kuljettimen. Kuljettimen kapasiteetti ei ollut riittävä vastaamaan muun toiminnan nopeuteen eikä kuljettimen sisäinen tilavuus ollut riittävä vastaanottamaan kokonaista kuormaa kerralla. Tämä johti kuorma-auton turhaan seisottamiseen ja toiminnan hidastumiseen.
Lähtökohtana suunnittelulle oli siis kuljetin, joka kykenisi käsittelemään kokonaisen kuormallisen siinä ajassa, mikä kuskilla kestäisi uuden lastin hakemisessa. Suunnittelua ohjaavia tekijöitä olivat asiakkaan määrittelemät alavaunun maksimikuormitus, olemassa olevan dieselmoottorin teho, nostokorkeus ja vastaanoton korkeus sekä kuljettimen ulkomitat, sillä kuljetinta on tarkoitus siirtää kuorma-auton lavetilla työmaalta toiselle.
Aineistona käytettiin pääasiassa mekaaniseen- ja hydrauliseen suunnitteluun liittyvää kirjallisuutta, sekä kuljetin, - ketju- ja hihnavalmistajien materiaalia. Kuljettimen osista tehtiin 3D-mallit (yksittäiset osat ja kokoonpanot) ja työkuvat (hitsaus, koneistus, kokoonpano, leikeradat) käyttämällä Solidworksiä.
Asiakas halusi hyödyntää käytöstä poistetun kaivurin alavaunun ja dieselmoottorin mobiilikuljettimen perustana korvaamaan pullonkaulaksi muodostuneen pienemmän kuljettimen. Kuljettimen kapasiteetti ei ollut riittävä vastaamaan muun toiminnan nopeuteen eikä kuljettimen sisäinen tilavuus ollut riittävä vastaanottamaan kokonaista kuormaa kerralla. Tämä johti kuorma-auton turhaan seisottamiseen ja toiminnan hidastumiseen.
Lähtökohtana suunnittelulle oli siis kuljetin, joka kykenisi käsittelemään kokonaisen kuormallisen siinä ajassa, mikä kuskilla kestäisi uuden lastin hakemisessa. Suunnittelua ohjaavia tekijöitä olivat asiakkaan määrittelemät alavaunun maksimikuormitus, olemassa olevan dieselmoottorin teho, nostokorkeus ja vastaanoton korkeus sekä kuljettimen ulkomitat, sillä kuljetinta on tarkoitus siirtää kuorma-auton lavetilla työmaalta toiselle.
Aineistona käytettiin pääasiassa mekaaniseen- ja hydrauliseen suunnitteluun liittyvää kirjallisuutta, sekä kuljetin, - ketju- ja hihnavalmistajien materiaalia. Kuljettimen osista tehtiin 3D-mallit (yksittäiset osat ja kokoonpanot) ja työkuvat (hitsaus, koneistus, kokoonpano, leikeradat) käyttämällä Solidworksiä.