Myynti- ja markkinointisuunnitelma Provida Organics
Timonen, Emilia (2021)
Lataukset:
Timonen, Emilia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223135
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa Saksalaiselle Provida Organics luonnonkosmetiikkasarjalle myynti- ja markkinointisuunnitelma vuodelle 2022. Myynti- ja markkinointisuunnitelman tavoitteena oli lisätä sarjan tunnettuutta ja tätä kautta kasvattaa sarjan myyntiä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Itu Biodyn Oy, joka on Provida Organics luonnonkosmetiikkasarjan virallinen maahantuoja ja jakelija Suomessa.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointistrategiaa, markkinoinnin kilpailukeinoja, markkinointitrendejä sekä luonnonkosmetiikkaa. Lisäksi markkinoinnin näkökulmasta tarkasteltiin sosiaalista mediaa, vaikuttajamarkkinointia sekä hakukoneoptimointia. Suunnitteluvaiheessa Provida Organics sarjan myynnille ja markkinoinnille asetettiin kohderyhmät ja tavoitteet, sekä sarjaa analysoitiin SWOT-analyysin avulla. Lisäksi sarjalle luotiin ostajapersoonat ja sisältöstrategiat eri ostajapersoonille. Toteutusvaiheessa Provida Organics sarjalle luotiin myynnin ja markkinoinnin toimenpidekalenteri, josta selviää kaikki vuoden 2022 markkinointitoimenpiteet. Lisäksi luotiin myynti- ja markkinointisuunnitelma kuukausinäkymineen, joka kuvaa yksityiskohtaisemmat myynti- ja markkinointitoimenpiteet vuoden 2022 kuluvien kuukausien ajalta. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantajan tarpeeseen ja toimeksiantaja koki toimenpidekalenterin sekä myynti- ja markkinointisuunnitelman toteutettaviksi. Liiketoiminta- ja markkinointistrategioita suunnitellessa tulisi huomioida myös yrityksen resurssit. Myynti- ja markkinointisuunnitelmien toteuttaminen tulisi vastuuttaa ja Provida Organics sarja voisi hyötyä uudesta toimenkuvasta toimeksiantajayrityksen sisällä, joka vastaisi sarjan myynti- ja markkinointitoimenpiteistä tulevaisuudessa.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointistrategiaa, markkinoinnin kilpailukeinoja, markkinointitrendejä sekä luonnonkosmetiikkaa. Lisäksi markkinoinnin näkökulmasta tarkasteltiin sosiaalista mediaa, vaikuttajamarkkinointia sekä hakukoneoptimointia. Suunnitteluvaiheessa Provida Organics sarjan myynnille ja markkinoinnille asetettiin kohderyhmät ja tavoitteet, sekä sarjaa analysoitiin SWOT-analyysin avulla. Lisäksi sarjalle luotiin ostajapersoonat ja sisältöstrategiat eri ostajapersoonille. Toteutusvaiheessa Provida Organics sarjalle luotiin myynnin ja markkinoinnin toimenpidekalenteri, josta selviää kaikki vuoden 2022 markkinointitoimenpiteet. Lisäksi luotiin myynti- ja markkinointisuunnitelma kuukausinäkymineen, joka kuvaa yksityiskohtaisemmat myynti- ja markkinointitoimenpiteet vuoden 2022 kuluvien kuukausien ajalta. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantajan tarpeeseen ja toimeksiantaja koki toimenpidekalenterin sekä myynti- ja markkinointisuunnitelman toteutettaviksi. Liiketoiminta- ja markkinointistrategioita suunnitellessa tulisi huomioida myös yrityksen resurssit. Myynti- ja markkinointisuunnitelmien toteuttaminen tulisi vastuuttaa ja Provida Organics sarja voisi hyötyä uudesta toimenkuvasta toimeksiantajayrityksen sisällä, joka vastaisi sarjan myynti- ja markkinointitoimenpiteistä tulevaisuudessa.