Positiivisen pedagogiikan perehdytysopas työpaikalle
Nwala, Nelli (2021)
Nwala, Nelli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120123054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120123054
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Nelli Nwala
Laurea ammattikorkeakoulu
Tikkurilan kampus
Varhaiskasvatuksen opettajan täydennyskoulutus 60 op
Valmistumisaika: Syksy 2021
Positiivisen pedagogiikan perehdytysopas työpaikalle
Positiivinen pedagogiikka on tavoitteena työpaikkani toimintasuunnitelmassa ja tarve opinnäytetyölle syntyi tarpeesta lisätä tietoa positiivisesta pedagogiikasta työpaikkani työntekijöiden keskuudessa. Toimintasuunnitelmassa velvoitetaan jokainen työntekijä perehtymään positiiviseen pedagogiikkaan ja sitoutumaan omassa toiminnassaan toteuttamaan positiivista pedagogiikkaa. Päästäksemme tähän tavoitteeseen tarvitsimme lisää tietoa aiheesta sekä jotakin mikä sai positiivisen pedagogiikan käyttöönoton prosessin alulle työpaikalla.
Opinnäytetyöni kehittämistehtävän tavoitteeksi muodostui tiedon lisääminen positiivisesta pedagogiikasta työyhteisössä. Tein työpaikalle perehdytysoppaan positiivisesta pedagogiikasta sekä esittelin positiivista pedagogiikkaa työpaikan kehittämispäivässä tekemäni perehdytysoppaan pohjalta. Oppaan tarkoitus on olla muuttuva ja sitä muokataan prosessin edetessä työpaikallani.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui sen mukaan, mitä asioita koin tärkeiksi nostaa työpaikallani ja perehdytysoppaassa. Teoreettinen viitekehys koostuu positiivisesta psykologiasta, positiivisesta pedagogiikasta, kasvattajan merkityksestä positiivisessa pedagogiikassa sekä toimintakulttuurin kehittämisestä. Perehdytysopas esittelee näitä samoja teemoja.
Perehdytysoppaaseen oltiin kaiken kaikkiaan tyytyväisiä ja myös siihen, että saimme perehdytysoppaan ja kehittämispäivän esityksen avulla aloitettua positiivisen pedagogiikan käyttöönoton prosessi työpaikalla. Koettiin, että prosessi on nyt saatu alkuun ja tästä on hyvä jatkaa positiivisen pedagogiikan työstämistä sekä perehdytysoppaan muokkaamista tarpeiden vaatimalla tavalla.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin prosessiportfolion muodossa ja sen dokumentointi tapahtui digitaalisena portfoliona. Liitteenä kaksi näyttökuvaa portfoliosta.
Nelli Nwala
Laurea ammattikorkeakoulu
Tikkurilan kampus
Varhaiskasvatuksen opettajan täydennyskoulutus 60 op
Valmistumisaika: Syksy 2021
Positiivisen pedagogiikan perehdytysopas työpaikalle
Positiivinen pedagogiikka on tavoitteena työpaikkani toimintasuunnitelmassa ja tarve opinnäytetyölle syntyi tarpeesta lisätä tietoa positiivisesta pedagogiikasta työpaikkani työntekijöiden keskuudessa. Toimintasuunnitelmassa velvoitetaan jokainen työntekijä perehtymään positiiviseen pedagogiikkaan ja sitoutumaan omassa toiminnassaan toteuttamaan positiivista pedagogiikkaa. Päästäksemme tähän tavoitteeseen tarvitsimme lisää tietoa aiheesta sekä jotakin mikä sai positiivisen pedagogiikan käyttöönoton prosessin alulle työpaikalla.
Opinnäytetyöni kehittämistehtävän tavoitteeksi muodostui tiedon lisääminen positiivisesta pedagogiikasta työyhteisössä. Tein työpaikalle perehdytysoppaan positiivisesta pedagogiikasta sekä esittelin positiivista pedagogiikkaa työpaikan kehittämispäivässä tekemäni perehdytysoppaan pohjalta. Oppaan tarkoitus on olla muuttuva ja sitä muokataan prosessin edetessä työpaikallani.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui sen mukaan, mitä asioita koin tärkeiksi nostaa työpaikallani ja perehdytysoppaassa. Teoreettinen viitekehys koostuu positiivisesta psykologiasta, positiivisesta pedagogiikasta, kasvattajan merkityksestä positiivisessa pedagogiikassa sekä toimintakulttuurin kehittämisestä. Perehdytysopas esittelee näitä samoja teemoja.
Perehdytysoppaaseen oltiin kaiken kaikkiaan tyytyväisiä ja myös siihen, että saimme perehdytysoppaan ja kehittämispäivän esityksen avulla aloitettua positiivisen pedagogiikan käyttöönoton prosessi työpaikalla. Koettiin, että prosessi on nyt saatu alkuun ja tästä on hyvä jatkaa positiivisen pedagogiikan työstämistä sekä perehdytysoppaan muokkaamista tarpeiden vaatimalla tavalla.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin prosessiportfolion muodossa ja sen dokumentointi tapahtui digitaalisena portfoliona. Liitteenä kaksi näyttökuvaa portfoliosta.