Visuaalinen viestintä osana markkinointia ja brändi-ilmettä
Huuho, Atte (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223275
Tiivistelmä
Visuaalisen viestinnän hyödyntäminen osana markkinointia on ollut pitkään jo välttämättömyys brändeille. Tämän portfolio-opinnäytetyön aiheena oli tarkastella visuaalista viestintää osana markkinointia sekä brändi-ilmeen rakentumista. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutustua visuaaliseen viestintään markkinointikeinona portfolion ja raportissa esitellyn teoreettisen viitekehyksen kautta. Alatavoitteena portfolio-opinnäytetyössä oli hyödyntää sitä tulevaisuudessa henkilöbrändin kasvattajana. Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin toukokuussa 2021 ja se valmistui marraskuussa 2021. Työ koostuu kahdesta eri osa-alueesta, digitaalisesta portfoliosta sekä teoreettisesta raportointiosuudesta.
Työn teoreettisessa osuudessa visuaaliseen viestintään tutustuttiin markkinointikeinona ja käsitteenä tarkemmin. Teoriaosuudessa käsiteltiin brändin visuaalisen identiteetin muodostumista sekä perehdyttiin visuaalisen viestinnän kehitysmenetelmiin ja -trendeihin. Lisäksi henkilöbrändäykseen ja portfolion tekemiseen tutustuttiin teoriassa ennen portfolion koostamista. Näitä taustatietoja sovellettiin portfolion toteuttamisessa ja työnäytteiden esittelyssä.
Portfolion työnäytteet ovat pääosin Cramo Finland Oy:lle tehtyjä markkinointimateriaaleja. Yritys ei toiminut opinnäytetyössä varsinaisena toimeksiantajana, mutta markkinointimateriaaleja tarkasteltiin opinnäytetyössä yrityksen luvalla. Työnäytteiden avulla oli tarkoitus esitellä, miten visuaalista viestintää hyödynnettiin markkinoinnin keinona ja mistä osa-alueista visuaaliset viestintätaidot koostuivat. Työnäytteiden esittelyyn koostettiin visuaalinen portfolio Wix-verkkosivueditorilla. Portfolion työnäytteitä analysoitiin tarkemmin teoreettiseen viitekehykseen viittaamalla opinnäytetyön raportointiosuudessa.
Portfolion ja teoreettisen viitekehyksen yhteenvetona opinnäytetyössä voitiin todeta, että visuaalisen viestinnän rooli osana nykyajan markkinointiviestintää oli merkittävä. Sen kehittämiseen olisi syytä panostaa yhä enemmän tulevaisuudessa.
Työn teoreettisessa osuudessa visuaaliseen viestintään tutustuttiin markkinointikeinona ja käsitteenä tarkemmin. Teoriaosuudessa käsiteltiin brändin visuaalisen identiteetin muodostumista sekä perehdyttiin visuaalisen viestinnän kehitysmenetelmiin ja -trendeihin. Lisäksi henkilöbrändäykseen ja portfolion tekemiseen tutustuttiin teoriassa ennen portfolion koostamista. Näitä taustatietoja sovellettiin portfolion toteuttamisessa ja työnäytteiden esittelyssä.
Portfolion työnäytteet ovat pääosin Cramo Finland Oy:lle tehtyjä markkinointimateriaaleja. Yritys ei toiminut opinnäytetyössä varsinaisena toimeksiantajana, mutta markkinointimateriaaleja tarkasteltiin opinnäytetyössä yrityksen luvalla. Työnäytteiden avulla oli tarkoitus esitellä, miten visuaalista viestintää hyödynnettiin markkinoinnin keinona ja mistä osa-alueista visuaaliset viestintätaidot koostuivat. Työnäytteiden esittelyyn koostettiin visuaalinen portfolio Wix-verkkosivueditorilla. Portfolion työnäytteitä analysoitiin tarkemmin teoreettiseen viitekehykseen viittaamalla opinnäytetyön raportointiosuudessa.
Portfolion ja teoreettisen viitekehyksen yhteenvetona opinnäytetyössä voitiin todeta, että visuaalisen viestinnän rooli osana nykyajan markkinointiviestintää oli merkittävä. Sen kehittämiseen olisi syytä panostaa yhä enemmän tulevaisuudessa.