Uudenmaan Seniorikodit Oy:n asiakastyytyväisyyskyselyn arviointi ja sen kehittäminen
Heli, Vikström (2021)
Heli, Vikström
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223349
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223349
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Uudenmaan Seniorikodit Oy:lle. Tämän yrityksen toimiala on yksityinen vanhusten hoivakoti toiminta Uudellamaalla. Työn tavoitteena on selvittää mikä on hyvin hoivakodeissa ja missä pitää parantaa. Tarkoituksena on analysoida toimeksiantajaltani saamani asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset sekä kehittää toimiva asiakastyytyväisyyskysely tulevaisuutta varten.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään asiakastyytyväisyyttä yleensä sekä asiakastyytyväisyyttä hoivakodeissa. Lähteinä on käytetty alan kirjallisuutta ja sähköisiä lähteitä.
Kyselyn Uudenmaan Seniorikodit Oy teki sähköisenä Microsoft Forms- toteutuksella. Kysely lähetettiin kaikille hoivakodin asukkaille ja heidän läheisilleen. Kyselyn toteutus hetkellä asukkaita hoivakodeissa oli 423. Kyselyyn vastasi 258 asukkaan läheistä. Vastausprosentti oli 61 %, joka on hyvä tulos. Sähköiset tulokset sain Excel-taulukossa. Tulosten analysointiin käytin Excelin-laskentaohjelmia ja mahdollisuuksia tehdä kaavioita.
Kyselyn tulosten analysoinnissa selvisi, että hoivakodeissa on hyvin tilojen turvallisuus, asukkaasta huolehditaan kokonaisvaltaisesti sekä se, että henkilökunta on ystävällistä ja palvelualtista. Kehitettävää on siinä, että asiakkaalla on mielekästä tekemistä päivittäin ja hän pääsisi useimmin ulkoilemaan. Henkilökunnan osalta pitäisi parantaa omahoitajan yhteydenottoja läheisiin. Asiakastyytyväisyyskyselyn kehittämisessä nousi esiin tutkimuksen oikean ajankohdan valinta ja se, että tutkimus tehtäisiin tietyin väliajoin, jotta kyselyn tuloksia voidaan verrata toisiinsa.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään asiakastyytyväisyyttä yleensä sekä asiakastyytyväisyyttä hoivakodeissa. Lähteinä on käytetty alan kirjallisuutta ja sähköisiä lähteitä.
Kyselyn Uudenmaan Seniorikodit Oy teki sähköisenä Microsoft Forms- toteutuksella. Kysely lähetettiin kaikille hoivakodin asukkaille ja heidän läheisilleen. Kyselyn toteutus hetkellä asukkaita hoivakodeissa oli 423. Kyselyyn vastasi 258 asukkaan läheistä. Vastausprosentti oli 61 %, joka on hyvä tulos. Sähköiset tulokset sain Excel-taulukossa. Tulosten analysointiin käytin Excelin-laskentaohjelmia ja mahdollisuuksia tehdä kaavioita.
Kyselyn tulosten analysoinnissa selvisi, että hoivakodeissa on hyvin tilojen turvallisuus, asukkaasta huolehditaan kokonaisvaltaisesti sekä se, että henkilökunta on ystävällistä ja palvelualtista. Kehitettävää on siinä, että asiakkaalla on mielekästä tekemistä päivittäin ja hän pääsisi useimmin ulkoilemaan. Henkilökunnan osalta pitäisi parantaa omahoitajan yhteydenottoja läheisiin. Asiakastyytyväisyyskyselyn kehittämisessä nousi esiin tutkimuksen oikean ajankohdan valinta ja se, että tutkimus tehtäisiin tietyin väliajoin, jotta kyselyn tuloksia voidaan verrata toisiinsa.