ByggSMART-verkkomessut ideasta toteutukseen
Forss, Henrika (2021)
Forss, Henrika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223398
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223398
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli dokumentoida RPT Byggfakta Oy:n järjestämien ByggSMART-verkkomessujen elinkaari ideasta toteutukseen. RPT Byggfakta Oy (myöhemmin RPT) on puolueeton rakennus- ja kiinteistöalan tietoa keräävä ja jalostava tietopalveluyritys. ByggSMART-verkkomessut on rakennus- ja kiinteistöalan asiantuntijoille tarkoitettu online-tapahtuma, jonka tarkoituksena on toimia uutena mediaratkaisuna sekä RPT:lle että RPT:n asiakasyrityksille.
Uudelle rakennusalan mediaratkaisulle syntyi tarve, kun Covid-19-pandemian hillitsemiseksi asetettiin rajoituksia kokoontumisille. ByggSMART-verkkomessuja suunniteltaessa käytettiin Lean Canvasia, jonka avulla saatiin kirkastettua käsillä oleva ongelma ja sen ratkaisu, sekä mitä resursseja ratkaisun toteutukseen tarvittiin. Opinnäytetyötä varten perehdyttiin markkinointia ja myyntiä käsittelevään ammattikirjallisuuteen, ja projektiin valittuja ratkaisuja perusteltiin tietolähteisiin perustuen.
Tässä opinnäytetyössä käytiin läpi ByggSMART-verkkomessujen kehitysprosessi ideasta toteutukseen markkinointitiimin näkökulmasta. Tämän dokumentaation avulla saa käsityksen mitä kaikkia osa-alueita vastaavan tapahtuman järjestämisessä täytyy ottaa huomioon. Verkkotapahtuman järjestämisen kokonaiskuvan ymmärtäminen helpottaa suunnittelutyötä henkilöstö- ja aikaresurssien osalta.
ByggSMART-verkkomessut ovat olleet tapahtumana onnistuneet. Verkkomessuille osallistuneet asiakasyritysten edustajat ovat olleet tyytyväisiä järjestelyihin sekä konseptiin. ByggSMART-verkkomessut on tämän opinnäytetyön julkaisuun mennessä järjestetty kolme kertaa. Tämä dokumentaatio on yhteenveto näiden kolmen messutapahtuman toteutuksista. The purpose of this bachelor’s thesis was to document the ByggSMART online fair arranged by RPT Byggfakta Oy. RPT Byggfakta Oy (later RPT) is an impartial construction information company that collects and processes data about the professional construction and real-estate markets. The ByggSMART online fair is targeted at professionals in the construction and real-estate industry. The purpose of the online fair is to offer a new media solution for RPT and RPT’s customers.
The Covid-19 pandemic caused governments to set restrictions for social interactions and thus the need for a new media solution for the construction industry was born. The Lean Canvas method was used when planning the ByggSMART online fair. The Lean Canvas helped to specify the problem at hand and the solution, as well as the resources needed. Professional literature about marketing and sales has been studied and the chosen solutions used in the project have been argued based on these studies.
In this thesis the process from idea to implementation for the ByggSMART online fair is presented from the marketing team’s point of view. This documentation provides an insight to what needs to be taken into consideration when arranging such an event. Having an overall idea of what is included in arranging an online event helps with planning the human and time resources needed.
The ByggSMART online fair has been a successful event. The companies’ representatives participating have been pleased with the arrangements and the concept. The ByggSMART online fair has been arranged three times by the time this thesis was published. This documentation is a summary of all three events.
Uudelle rakennusalan mediaratkaisulle syntyi tarve, kun Covid-19-pandemian hillitsemiseksi asetettiin rajoituksia kokoontumisille. ByggSMART-verkkomessuja suunniteltaessa käytettiin Lean Canvasia, jonka avulla saatiin kirkastettua käsillä oleva ongelma ja sen ratkaisu, sekä mitä resursseja ratkaisun toteutukseen tarvittiin. Opinnäytetyötä varten perehdyttiin markkinointia ja myyntiä käsittelevään ammattikirjallisuuteen, ja projektiin valittuja ratkaisuja perusteltiin tietolähteisiin perustuen.
Tässä opinnäytetyössä käytiin läpi ByggSMART-verkkomessujen kehitysprosessi ideasta toteutukseen markkinointitiimin näkökulmasta. Tämän dokumentaation avulla saa käsityksen mitä kaikkia osa-alueita vastaavan tapahtuman järjestämisessä täytyy ottaa huomioon. Verkkotapahtuman järjestämisen kokonaiskuvan ymmärtäminen helpottaa suunnittelutyötä henkilöstö- ja aikaresurssien osalta.
ByggSMART-verkkomessut ovat olleet tapahtumana onnistuneet. Verkkomessuille osallistuneet asiakasyritysten edustajat ovat olleet tyytyväisiä järjestelyihin sekä konseptiin. ByggSMART-verkkomessut on tämän opinnäytetyön julkaisuun mennessä järjestetty kolme kertaa. Tämä dokumentaatio on yhteenveto näiden kolmen messutapahtuman toteutuksista.
The Covid-19 pandemic caused governments to set restrictions for social interactions and thus the need for a new media solution for the construction industry was born. The Lean Canvas method was used when planning the ByggSMART online fair. The Lean Canvas helped to specify the problem at hand and the solution, as well as the resources needed. Professional literature about marketing and sales has been studied and the chosen solutions used in the project have been argued based on these studies.
In this thesis the process from idea to implementation for the ByggSMART online fair is presented from the marketing team’s point of view. This documentation provides an insight to what needs to be taken into consideration when arranging such an event. Having an overall idea of what is included in arranging an online event helps with planning the human and time resources needed.
The ByggSMART online fair has been a successful event. The companies’ representatives participating have been pleased with the arrangements and the concept. The ByggSMART online fair has been arranged three times by the time this thesis was published. This documentation is a summary of all three events.