Hakijakokemus ja työnantajakuva : case: Osuuskauppa Hämeenmaa
Ojanen, Anni (2021)
Ojanen, Anni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323524
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Osuuskauppa Hämeenmaan ulkoisten hakijoiden hakijakokemusta ja työnantajakuvaa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää hakijoiden mielestä onnistuneet osat sekä kehityskohteet toimeksiantajayrityksen rekrytointiprosessissa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui henkilöstöjohtamisen alueeseen kuuluvasta rekrytoinnin, työnantajakuvan ja hakijakokemuksen teoriasta. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena.
Tutkimuksessa yhdistettiin kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä. Kysely lähetettiin Osuuskauppa Hämeenmaan työnhakijoille, jotka olivat olleet osallisena yrityksen rekrytoinneissa 1.9.2021- 10.10.2021 välisenä aikana.
Kvantitatiivisen tutkimusosuuden tuloksia pohjustettiin tilastollisesti kuvaavalla analyysillä, joita syvennettiin tutkimalla hakijoiden iän, toimialan sekä valituksi tulemisen korrelaatioita hakijakokemukseen. Kvalitatiivinen osuus analysoitiin fenomenologisella analyysillä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Osuuskauppa Hämeenmaan hakijat kokevat rekrytointiprosessin pääosin onnistuneena ja yrityksen työnantajakuva on positiivinen. Kehityskohteena tutkimuksesta nousi esille erityisesti viestinnän informatiivisuus sekä rekrytointiprosessin aikataulu. Positiivisimpina kokemuksina hakijat kokivat haastatte lutilanteet, jotka oli hoidettu ammattitaitoisesti hakijaa kuunnellen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui henkilöstöjohtamisen alueeseen kuuluvasta rekrytoinnin, työnantajakuvan ja hakijakokemuksen teoriasta. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena.
Tutkimuksessa yhdistettiin kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä. Kysely lähetettiin Osuuskauppa Hämeenmaan työnhakijoille, jotka olivat olleet osallisena yrityksen rekrytoinneissa 1.9.2021- 10.10.2021 välisenä aikana.
Kvantitatiivisen tutkimusosuuden tuloksia pohjustettiin tilastollisesti kuvaavalla analyysillä, joita syvennettiin tutkimalla hakijoiden iän, toimialan sekä valituksi tulemisen korrelaatioita hakijakokemukseen. Kvalitatiivinen osuus analysoitiin fenomenologisella analyysillä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Osuuskauppa Hämeenmaan hakijat kokevat rekrytointiprosessin pääosin onnistuneena ja yrityksen työnantajakuva on positiivinen. Kehityskohteena tutkimuksesta nousi esille erityisesti viestinnän informatiivisuus sekä rekrytointiprosessin aikataulu. Positiivisimpina kokemuksina hakijat kokivat haastatte lutilanteet, jotka oli hoidettu ammattitaitoisesti hakijaa kuunnellen.