Preliminary Needs Survey for the Tourism Strategy of Lestijärvi municipality
Tuikka, Ronja (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Tuikka, Ronja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323490
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323490
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä tietoa matkailustrategiaa varten Lestijärven kunnalle, joka toimi opinnäytetyön toimeksiantajana. Strategian tehtävä on asettaa tavoitteet organisaatiolle ja antaa ohjeellista tukea tavoitteiden saavuttamiseen. Jotta tavoitteet ja suuntaviivat voidaan luoda matkailustrategiaan, strategian kehittämisprosessia tulee seurata, matkailun trendejä täytyy tutkia, matkailijoiden tarpeet täytyy kartoittaa ja selvittää, mitä toimenpiteitä tarvitaan tavoitteiden saavuttamiseksi.
Teoriaosa sisältää käsitteiden määrittelyä, matkailustrategian luomisprosessin tutkintaa, Suomen matkailun trendejä, joista luonto-, hyvinvointi- ja kestävämatkailu tutkittiin tarkemmin ja selvityksen matkailun nykytilanteesta maakunnassa ja Lestijärvellä. Kvalitatiivisella tutkimuksella selvitettiin mitä palveluja matkailijat kaipaavat vieraillessaan Lestijärvellä ja miten palvelut tulisi kehittää halutulle tasolle. Tutkimus toteutettiin ideariihen, jonka perusteella SWOT analyysi tehtiin, ja kahden kyselyn avulla. Toinen kyselyistä lähetettiin matkailijoille, jotka ovat aikaisemmin vierailleet Lestijärvellä ja toinen paikallisille yrittäjille.
Tulosten perusteella selvisi Lestijärven matkailijaprofiili. Pääteemoina tuloksista nousi luontomatkailun ja kestävän kehityksen tärkeys Lestijärvelle, tarve päivitetylle tiedolle ja näkyvyydelle sekä alueellisen, kunnallisen ja yrittäjien yhteistyön tarve matkailun pääteemojen kehittämisessä. Lisäksi matkailun kausivaihtelua tulisi kehittää yhteistyöllä ja tuotteistamisella ympärivuotisen matkailun saavuttamiseksi. The purpose of this thesis was to collect data for a tourism strategy for the municipality of Lestijärvi, who acted as the commissioning party for this thesis. A strategy sets out the common goals for the whole organization and provides guidelines on how to achieve those goals. To set those goals and guidelines for a tourism strategy, a strategy development process must be followed, the current tourism trends researched, traveller needs mapped, and the question of what actions must be taken to fulfill those needs answered.
The theory includes concept definitions, the tourism strategy development process, current tourism trends in Finland, of which nature, wellbeing and sustainable tourism were researched more carefully, and finding out what the current situation is regionally and in Lestijärvi. A qualitative method was used to research what services the travellers require while visiting Lestijärvi and how the services should be developed to the expected levels. The research was conducted by organizing a brainstorming session based on which a SWOT analysis was created and two questionnaires: one for the travellers, who have previously visited Lestijärvi and one for the local entrepreneurs.
As a result of the research, a tourist profile for Lestijärvi was created. The key themes that rose from the research were the importance of nature tourism and sustainability for Lestijärvi, the need for more up-to-date information and visibility on tourism and the importance of regional, municipal and entrepreneur co-operation in order to develop these themes. In addition, the seasonality of travel should be developed by productization and co-operation to achieve year-round travel.
Teoriaosa sisältää käsitteiden määrittelyä, matkailustrategian luomisprosessin tutkintaa, Suomen matkailun trendejä, joista luonto-, hyvinvointi- ja kestävämatkailu tutkittiin tarkemmin ja selvityksen matkailun nykytilanteesta maakunnassa ja Lestijärvellä. Kvalitatiivisella tutkimuksella selvitettiin mitä palveluja matkailijat kaipaavat vieraillessaan Lestijärvellä ja miten palvelut tulisi kehittää halutulle tasolle. Tutkimus toteutettiin ideariihen, jonka perusteella SWOT analyysi tehtiin, ja kahden kyselyn avulla. Toinen kyselyistä lähetettiin matkailijoille, jotka ovat aikaisemmin vierailleet Lestijärvellä ja toinen paikallisille yrittäjille.
Tulosten perusteella selvisi Lestijärven matkailijaprofiili. Pääteemoina tuloksista nousi luontomatkailun ja kestävän kehityksen tärkeys Lestijärvelle, tarve päivitetylle tiedolle ja näkyvyydelle sekä alueellisen, kunnallisen ja yrittäjien yhteistyön tarve matkailun pääteemojen kehittämisessä. Lisäksi matkailun kausivaihtelua tulisi kehittää yhteistyöllä ja tuotteistamisella ympärivuotisen matkailun saavuttamiseksi.
The theory includes concept definitions, the tourism strategy development process, current tourism trends in Finland, of which nature, wellbeing and sustainable tourism were researched more carefully, and finding out what the current situation is regionally and in Lestijärvi. A qualitative method was used to research what services the travellers require while visiting Lestijärvi and how the services should be developed to the expected levels. The research was conducted by organizing a brainstorming session based on which a SWOT analysis was created and two questionnaires: one for the travellers, who have previously visited Lestijärvi and one for the local entrepreneurs.
As a result of the research, a tourist profile for Lestijärvi was created. The key themes that rose from the research were the importance of nature tourism and sustainability for Lestijärvi, the need for more up-to-date information and visibility on tourism and the importance of regional, municipal and entrepreneur co-operation in order to develop these themes. In addition, the seasonality of travel should be developed by productization and co-operation to achieve year-round travel.