Myynnin hinnoitteluprosessin kehittäminen uuden toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönoton yhteydessä : case: yritys X.
Pulkkinen, Essi (2021)
Pulkkinen, Essi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223386
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223386
Tiivistelmä
Yritysten toiminta perustuu prosesseihin, jotka määrittelevät ja ohjaavat toimintaa organisaatiossa. Jotta toiminta olisi mahdollisimman kilpailukykyistä on prosessit oltava määritelty riittävän selkeiksi ja tehokkaiksi. Erityisesti jatkuvasti digitalisoituvassa maailmassa prosessien tehokkuus sekä työkalujen nykyaikaisuus korostuvat ja vaikuttavat yrityksen kilpailukykyyn markkinoilla. Kilpailukyvyn ylläpitäminen vaatii prosessien ja työkalujen jatkuvaa kehittämistä.
Kehittämistyön tavoitteena oli selvittää millainen yrityksen hinnoitteluprosessi on ja voitaisiinko sitä kehittää nykyisestä. Tarkoitus oli nykytilanteen kartoituksella ja analyysillä saada käsitys hinnoittelun tilasta yrityksessä ja luoda perusta prosessin kehitystyölle.
Kehittämistyö aloitettiin nykytilan kartoituksella, jossa tiedonkeruumenetelmänä käytettiin osallistavaa havainnointia. Havainnointiin osallistui kattava joukko hinnoitteluosaajia kohdeorganisaatiosta. Kerättyjä tietoja analysoimalla pystyttiin hahmottamaan hinnoitteluprosessin nykytila ja tunnistamaan prosessin ongelmakohdat sekä haasteet. Nykytila-analyysin tulokset vahvistivat tarpeen kehittämiselle ja saatuja tietoja käytettiinkin pohjana prosessin kehitystavoitteiden määrittelyssä.
Uuden prosessin ideointi toteutettiin aivoriihen muodossa, jonka tuloksena syntyi hahmotelma prosessikuvauksesta, jota jatkojalostettiin osana tätä kehittämistyötä. Kehittämistyön lopputuotoksena syntyi nykytila-analyysin lisäksi kuvaus uuden asiakkaan hinnoitteluprosessista kehittämistyön kohteeksi valikoituneessa asiakassegmentissä sekä suunnitelma prosessin jalkauttamisesta organisaation työntekijöille.
Kohdeorganisaatio voi hyödyntää kehittämistyön tuloksena syntyneitä tuotoksia toimintansa tehostamisessa, hinnoittelun käytänteiden yhtenäistämisessä sekä toiminnan edelleen kehittämisessä.
Kehittämistyön tavoitteena oli selvittää millainen yrityksen hinnoitteluprosessi on ja voitaisiinko sitä kehittää nykyisestä. Tarkoitus oli nykytilanteen kartoituksella ja analyysillä saada käsitys hinnoittelun tilasta yrityksessä ja luoda perusta prosessin kehitystyölle.
Kehittämistyö aloitettiin nykytilan kartoituksella, jossa tiedonkeruumenetelmänä käytettiin osallistavaa havainnointia. Havainnointiin osallistui kattava joukko hinnoitteluosaajia kohdeorganisaatiosta. Kerättyjä tietoja analysoimalla pystyttiin hahmottamaan hinnoitteluprosessin nykytila ja tunnistamaan prosessin ongelmakohdat sekä haasteet. Nykytila-analyysin tulokset vahvistivat tarpeen kehittämiselle ja saatuja tietoja käytettiinkin pohjana prosessin kehitystavoitteiden määrittelyssä.
Uuden prosessin ideointi toteutettiin aivoriihen muodossa, jonka tuloksena syntyi hahmotelma prosessikuvauksesta, jota jatkojalostettiin osana tätä kehittämistyötä. Kehittämistyön lopputuotoksena syntyi nykytila-analyysin lisäksi kuvaus uuden asiakkaan hinnoitteluprosessista kehittämistyön kohteeksi valikoituneessa asiakassegmentissä sekä suunnitelma prosessin jalkauttamisesta organisaation työntekijöille.
Kohdeorganisaatio voi hyödyntää kehittämistyön tuloksena syntyneitä tuotoksia toimintansa tehostamisessa, hinnoittelun käytänteiden yhtenäistämisessä sekä toiminnan edelleen kehittämisessä.