Markkinointisuunnitelma aloittavalle vaatealan yritykselle
Wallenius, Valtteri (2021)
Wallenius, Valtteri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120423728
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120423728
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli laatia markkinointisuunnitelma juuri aloittaneelle vaatealan yritykselle. Tavoitteena oli työstää toimiva ja tehokas markkinointisuunnitelma, jonka yritys voi ottaa heti käyttöönsä ja sen kautta kasvattaa tunnettuutta ja myyntiä.
Markkinointisuunnitelman tueksi opinnäytetyössä kirjoitettiin teoriaosuus. Teoriassa käsiteltiin brändin rakentamista, markkinoinnin suunnittelua ja sen optimointia, lähtökohta-analyysejä, toimivan markkinointisuunnitelman rakentamista sekä tutkimusosuutta. Lähteinä on käytetty monipuolista kotimaista sekä kansainvälistä ammatillista kirjallisuutta.
Opinnäytetyön toiminnallisesta osuudesta syntyi markkinointisuunnitelma CUOSI Oy:lle vuosille 2022–2023. Markkinointisuunnitelmaan saatiin hyvää tietoa analyyseistä ja kyselystä, joka toteutettiin sosiaalisessa mediassa. Kyselyn tavoitteena oli selvittää yrityksen kohderyhmän mieltymyksiä yrityksen tuotteista ja palveluista sekä heidän ostokäyttäytymistänsä verkossa. Markkinointisuunnitelma pitää sisällään lähtökohta-analyysit, brändin rakentamista, markkinoinnin tavoitteet ja mittarit, kohderyhmän asiakasprofiilin, toimintasuunnitelman ja somekalenterin. Toiminnallisessa osuudessa syvennytään verkkokyselyn tuloksiin ja johtopäätöksiin.
Tuloksena syntyi kattava markkinointisuunnitelma, jota yritys pystyy hyödyntämään aloitus vaiheessaan. Markkinointisuunnitelman työstämisessä otettiin huomioon kaikki yrittäjien pyytämät toiveet. Markkinointisuunnitelma on tehty erityisesti yrityksen aloitusvaiheeseen ja yritys voi pitää tätä opinnäytetyötä pohjanaan markkinoinnin kehittämisessä tulevaisuudessa.
Markkinointisuunnitelman tueksi opinnäytetyössä kirjoitettiin teoriaosuus. Teoriassa käsiteltiin brändin rakentamista, markkinoinnin suunnittelua ja sen optimointia, lähtökohta-analyysejä, toimivan markkinointisuunnitelman rakentamista sekä tutkimusosuutta. Lähteinä on käytetty monipuolista kotimaista sekä kansainvälistä ammatillista kirjallisuutta.
Opinnäytetyön toiminnallisesta osuudesta syntyi markkinointisuunnitelma CUOSI Oy:lle vuosille 2022–2023. Markkinointisuunnitelmaan saatiin hyvää tietoa analyyseistä ja kyselystä, joka toteutettiin sosiaalisessa mediassa. Kyselyn tavoitteena oli selvittää yrityksen kohderyhmän mieltymyksiä yrityksen tuotteista ja palveluista sekä heidän ostokäyttäytymistänsä verkossa. Markkinointisuunnitelma pitää sisällään lähtökohta-analyysit, brändin rakentamista, markkinoinnin tavoitteet ja mittarit, kohderyhmän asiakasprofiilin, toimintasuunnitelman ja somekalenterin. Toiminnallisessa osuudessa syvennytään verkkokyselyn tuloksiin ja johtopäätöksiin.
Tuloksena syntyi kattava markkinointisuunnitelma, jota yritys pystyy hyödyntämään aloitus vaiheessaan. Markkinointisuunnitelman työstämisessä otettiin huomioon kaikki yrittäjien pyytämät toiveet. Markkinointisuunnitelma on tehty erityisesti yrityksen aloitusvaiheeseen ja yritys voi pitää tätä opinnäytetyötä pohjanaan markkinoinnin kehittämisessä tulevaisuudessa.