Sähköisen asioinnin kehittäminen perinteisten palveluiden rinnalle Pohjois-Satakunnan sosiaali- ja perhepalveluissa
Raski-Kivinen, Satu (2021)
Raski-Kivinen, Satu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120423738
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120423738
Tiivistelmä
Kehittämistyöni aiheena oli sähköisen asioinnin kehittäminen perinteisten palvelujen rinnalle Pohjois-Satakunnan peruspalvelukuntayhtymän (PoSa) sosiaali- ja perhepalveluissa. Sähköistä asiointipalvelua tällä hetkellä alueen asukkaille on palveluseteli- ja ostopalvelujärjestelmä PSOP. Muuta sähköistä asiointipalvelua ei ole, vaan asiakkaat tulostavat nettisivuilta lomakkeita.
Kehittämistyössä selvitettiin, millaisia sähköisiä asiointipalveluita Pohjois-Satakunnan asukkaat haluaisivat heille olevan käytössä ja minkälaisia esteitä sähköiselle asiointipalvelulle asukkailla on. Lisäksi selvitettiin, miten Pohjois-Satakunnan peruspalvelukuntayhtymän sosiaali- ja perhepalveluiden henki-löstö arvioi hyötyvänsä työssään sähköisistä asiointipalveluista ja millaisia haasteita ne heille mahdollisesti asettaisivat.
Kehittämistyö toteutettiin tutkimuksellisella kehittämisen menetelmällä ja lähestymistapana kehittämistyössä käytettiin tapaustutkimusta. Aineisto tutkimuksessa kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselystä tiedotettiin sosiaali- ja perhepalveluiden henkilökunnalle sähköpostitse ja alueen asukkaille PoSan Internet- ja Facebook-sivujen lisäksi myös PoSan jäsenkuntien Honkajoen, Jämijärven, Kankaanpään, Karvian, Pomarkun ja Siikaisten ns. pus-karadioryhmissä Facebookissa sekä opinnäytetyön tekijän omilla Facebook-sivulla. Asukkaiden ja henkilökunnan tiedotteisiin laitettiin kyselyiden linkit, josta niihin päästiin vastaamaan.
Pohjois-Satakunnan asukkaiden kyselyllä saatiin selville, että eniten sosiaali- ja perhepalveluihin toivottiin sähköisiä asiointipalveluja ajanvaraukseen ja yhteydenottopyyntöön. Edellä mainittujen lisäksi selvisi PoSan sosiaali- ja perhepalveluiden henkilökunta ja asukaskyselyn vastauksista, että sähköistä palvelua toivottiin muun muassa toimeentulotuen ja omaishoidontuen hakemuksiin.
Kehittämistyössä selvitettiin, millaisia sähköisiä asiointipalveluita Pohjois-Satakunnan asukkaat haluaisivat heille olevan käytössä ja minkälaisia esteitä sähköiselle asiointipalvelulle asukkailla on. Lisäksi selvitettiin, miten Pohjois-Satakunnan peruspalvelukuntayhtymän sosiaali- ja perhepalveluiden henki-löstö arvioi hyötyvänsä työssään sähköisistä asiointipalveluista ja millaisia haasteita ne heille mahdollisesti asettaisivat.
Kehittämistyö toteutettiin tutkimuksellisella kehittämisen menetelmällä ja lähestymistapana kehittämistyössä käytettiin tapaustutkimusta. Aineisto tutkimuksessa kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselystä tiedotettiin sosiaali- ja perhepalveluiden henkilökunnalle sähköpostitse ja alueen asukkaille PoSan Internet- ja Facebook-sivujen lisäksi myös PoSan jäsenkuntien Honkajoen, Jämijärven, Kankaanpään, Karvian, Pomarkun ja Siikaisten ns. pus-karadioryhmissä Facebookissa sekä opinnäytetyön tekijän omilla Facebook-sivulla. Asukkaiden ja henkilökunnan tiedotteisiin laitettiin kyselyiden linkit, josta niihin päästiin vastaamaan.
Pohjois-Satakunnan asukkaiden kyselyllä saatiin selville, että eniten sosiaali- ja perhepalveluihin toivottiin sähköisiä asiointipalveluja ajanvaraukseen ja yhteydenottopyyntöön. Edellä mainittujen lisäksi selvisi PoSan sosiaali- ja perhepalveluiden henkilökunta ja asukaskyselyn vastauksista, että sähköistä palvelua toivottiin muun muassa toimeentulotuen ja omaishoidontuen hakemuksiin.