Somemarkkinoinnin kohderyhmänä sukupolvi Z
Laiholuoto, Hanne-Mari; Kärkkäinen, Maarit (2021)
Laiholuoto, Hanne-Mari
Kärkkäinen, Maarit
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120623894
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120623894
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä Z-sukupolven toimintatapoihin sekä kulutuskäyttäytymiseen ja löytää tehokkaat keinot nuoremman sukupolven tavoittamiseksi kauneudenhoitoalalla. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka lopputuotteena syntyi e-kirja Z-sukupolven tavoittamiseksi sosiaalisen median avulla. Teoreettisessa viitekehyksessä tutkittiin Z-sukupolven ominaispiirteitä, ostokäyttäytymistä sekä kohderyhmän tavoittavaa digitaalista markkinointia.
Teoreettinen viitekehys toimi tietoperustana työn toiminnallisessa osuudessa eli e-kirjan toteuttamisprosessissa. E-kirjan kohderyhmäksi valikoitui kauneudenhoitoalan pienyritykset. Oppaan ostopolku luotiin Instagramin kautta verkkokauppa-alustalle. Tuotteen ympärille luotiin brändi tukemaan tekijöiden tulevaisuuden yritystä ja markkinointia. E-kirjassa käsiteltiin Instagramissa ja TikTokissa tapahtuvaa sisältö- ja vaikuttajamarkkinointia. Sisällön tukena hyödynnettiin markkinoinnin ammattilaisten haastatteluja sekä tekijöiden omaa työkokemusta. Toiminnallisessa osuudessa huomioitiin e-kirjan tekninen toteutus, kaupallistaminen, konseptointi sekä brändityö. Opinnäytetyössä käsiteltyä tietoa on mahdollista hyödyntää sosiaalisen median markkinoinnissa myös muilla aloilla.
Teoreettinen viitekehys toimi tietoperustana työn toiminnallisessa osuudessa eli e-kirjan toteuttamisprosessissa. E-kirjan kohderyhmäksi valikoitui kauneudenhoitoalan pienyritykset. Oppaan ostopolku luotiin Instagramin kautta verkkokauppa-alustalle. Tuotteen ympärille luotiin brändi tukemaan tekijöiden tulevaisuuden yritystä ja markkinointia. E-kirjassa käsiteltiin Instagramissa ja TikTokissa tapahtuvaa sisältö- ja vaikuttajamarkkinointia. Sisällön tukena hyödynnettiin markkinoinnin ammattilaisten haastatteluja sekä tekijöiden omaa työkokemusta. Toiminnallisessa osuudessa huomioitiin e-kirjan tekninen toteutus, kaupallistaminen, konseptointi sekä brändityö. Opinnäytetyössä käsiteltyä tietoa on mahdollista hyödyntää sosiaalisen median markkinoinnissa myös muilla aloilla.