FAQ osana verkkokaupan Google hakukoneoptimointia
Lohiniva, Tuomas (2021)
Lohiniva, Tuomas
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120724056
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120724056
Tiivistelmä
Opinnäytetyö alkoi pk-yrityksen ongelmasta, jossa heidän verkkokauppojen orgaaninen, eli luonnollinen hakukoneliikenne on laskussa. Opinnäytetyön toimeksiantaja haluaa tietää, että millainen vaikutus FAQ-sisällöllä on osana heidän verkkosivujen hakukoneoptimointia. Tällöin toimeksiantajalla olisi mahdollisuus arvioida FAQ-sisällön käyttöä osana heidän hakukoneoptimointiansa, sekä mahdollisesti kehittää sivujen näkyvyyttä Googlessa.
Toimeksiantajan kanssa käydyssä alkukartoituksessa FAQ-sisällön testaamista katsottiin olevan viisain vaihtoehto, koska kyseinen toimenpide ei vaadi liiaksi pohjustusta tai teknillisiä muutoksia verkkosivuihin. Tarkoituksena oli tutkia FAQ-sisällön tarjoamia mahdollisuuksia osana verkkokaupan sisällöntuottamista. Sisällön tuottamiseen vaikuttivat toimeksiantajan toive tuotettavasta sisällöstä, sekä sivuista jonne sisältöä luotaisiin.
Hakukoneoptimointia, sekä FAQ-sisältöä ja sen tuottamista tutkittiin teorian pohjalta, hyödyntäen alan kirjallisuutta sekä sähköisiä lähteitä. Teoriaosuus alkoi Google haun ja sen toiminnan tutkimisella. Sivuston sisäistä hakukoneoptimointia ja siihen kuuluvia structured dataa, sekä FAQ-sisältöä käsiteltiin myös osana teoriaa, jotta näistä saataisiin mahdollisimman paljon oppia ja tietoa sisällöntuottamista varten. Lopuksi teoriassa käsiteltiin vielä tutkimuksen aikana käytettyjä verkkosivuliikenteen seurantaohjelmia.
Erilaisia sisällöllisiä ratkaisuja vertailtiin ja niiden pohjalta alettiin suunnittelemaan sivuille tuotettavaa sisältöä. Sisältöä suunniteltiin valmistajien ja toimittajien jakamaan tietoon, henkilöstön kokemuksiin, sekä teoriaan pohjautuen. Sisällön suunnittelussa keskityttiin siihen, että se olisi mahdollisimman käyttäjäystävällistä, sekä tehokasta hakukoneelle.
Lopputuloksena verkkokauppoihin saatiin luotua kattavasti FAQ-sisältöä, sekä lisäksi perinteisempää sisältöä. Sisältöä luotiin yrityksen kahteen eri verkkokauppaan, jonka jälkeen tuloksia tarkasteltiin erilaisilla verkkosivuliikenteen seurantaohjelmilla. Tuloksia analysoitiin ja kerättiin yhteen, jotta yritys saisi selvän kuvan siitä, millaisia tuloksia kyseisellä toteutuksella voidaan saavuttaa.
Toimeksiantajan kanssa käydyssä alkukartoituksessa FAQ-sisällön testaamista katsottiin olevan viisain vaihtoehto, koska kyseinen toimenpide ei vaadi liiaksi pohjustusta tai teknillisiä muutoksia verkkosivuihin. Tarkoituksena oli tutkia FAQ-sisällön tarjoamia mahdollisuuksia osana verkkokaupan sisällöntuottamista. Sisällön tuottamiseen vaikuttivat toimeksiantajan toive tuotettavasta sisällöstä, sekä sivuista jonne sisältöä luotaisiin.
Hakukoneoptimointia, sekä FAQ-sisältöä ja sen tuottamista tutkittiin teorian pohjalta, hyödyntäen alan kirjallisuutta sekä sähköisiä lähteitä. Teoriaosuus alkoi Google haun ja sen toiminnan tutkimisella. Sivuston sisäistä hakukoneoptimointia ja siihen kuuluvia structured dataa, sekä FAQ-sisältöä käsiteltiin myös osana teoriaa, jotta näistä saataisiin mahdollisimman paljon oppia ja tietoa sisällöntuottamista varten. Lopuksi teoriassa käsiteltiin vielä tutkimuksen aikana käytettyjä verkkosivuliikenteen seurantaohjelmia.
Erilaisia sisällöllisiä ratkaisuja vertailtiin ja niiden pohjalta alettiin suunnittelemaan sivuille tuotettavaa sisältöä. Sisältöä suunniteltiin valmistajien ja toimittajien jakamaan tietoon, henkilöstön kokemuksiin, sekä teoriaan pohjautuen. Sisällön suunnittelussa keskityttiin siihen, että se olisi mahdollisimman käyttäjäystävällistä, sekä tehokasta hakukoneelle.
Lopputuloksena verkkokauppoihin saatiin luotua kattavasti FAQ-sisältöä, sekä lisäksi perinteisempää sisältöä. Sisältöä luotiin yrityksen kahteen eri verkkokauppaan, jonka jälkeen tuloksia tarkasteltiin erilaisilla verkkosivuliikenteen seurantaohjelmilla. Tuloksia analysoitiin ja kerättiin yhteen, jotta yritys saisi selvän kuvan siitä, millaisia tuloksia kyseisellä toteutuksella voidaan saavuttaa.