Saavutettava verkkopalvelu: case Lahden yhteiskoulu
Aartolahti, Suvi (2021)
Aartolahti, Suvi
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824327
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824327
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten verkkosivujen saavutettavuutta ja käytettävyyttä voidaan parantaa löydettävyyden ja ymmärrettävyyden näkökulmasta. Tavoitteena oli soveltaa toimintamallia, jolla verkkosivujen saavutettavuutta tutkitaan yhdistämällä saavutettavuus- ja käytettävyystutkimuksen metodeja palvelumuotoilun ketteriin menetelmiin.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Lahden yhteiskoulu. Lahden yhteiskoulu on yksityiskoulu, jossa toimivat peruskoulun 6–9 luokat, lukio ja aikuislukio. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli Lahden yhteiskoulun verkkosivujen saavutettavuustutkimus, jossa huomioidaan myös kognitiiviseen saavutettavuuteen liittyvät osa-alueet löydettävyys ja ymmärrettävyys.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu saavutettavuudesta ja siihen liittyvästä lainsäädännöstä. Saavutettavuuden osalta tarkastellaan tarkemmin kognitiivista saavutettavuutta ja sen arviointia verkkosivuilla. Teoriaosuudessa huomioidaan myös muita saavutettavuuteen läheisesti liittyviä aiheita kuten kaikille sopiva suunnittelu ja käytettävyys.
Empiirisessa osassa toteutettiin saavutettavuustutkimus toimeksiantajan verkkosivuille, jonka lähtökohtana olivat lakiin perustuvat saavutettavuusvaatimukset. Saavutettavuuden testaamisessa hyödynnettiin sekä automaattisia testaustyökaluja että ruudunlukijoita näppäimistö- ja mobiilikäytössä. Näillä menetelmillä saatiin tietoa verkkopalvelun saavutettavuudesta yleisellä tasolla, ja tulokset liittyivät suurimmaksi osaksi verkkopalvelun teknisiin ominaisuuksiin. Saavutettavuustutkimusta täydennettiin design sprint -tutkimuksella, johon otettiin mukaan myös käytettävyystutkimukseen liittyviä elementtejä. Tuloksena syntyi prototyyppi, johon on muotoiltu erityisesti verkkopalvelun löydettävyyttä ja ymmärrettävyyttä parantavia kehitysehdotuksia.
Opinnäytetyössä toteutetun kehittämishankkeen perusteella voidaan todeta, että saavutettavuuslainsäädäntö koskee yksityistä perus- tai toisen asteen koulutuksen järjestäjää, mutta sen vaikuttavuutta on rajattu vuorovaikutukseen huoltajien kanssa digitaalisessa palvelussa. Verkkosivujen saavutettavuuden arviointi suhteessa WCAG 2.1. -saavutettavuus-kriteeristön A- ja AA-tasoon ei tuottanut riittävästi tietoa verkkosivujen kognitiivisen saavutettavuuden arvioimiseksi ymmärrettävyyden ja löydettävyyden osalta. Verkkosivujen kokonaisvaltaisen saavutettavuuden arviointiin tarvitaan useita menetelmiä, ja palvelu-muotoilun ketterät menetelmät sopivat täydentämään saavutettavuustutkimuksen muita menetelmiä ja työkaluja.
Opinnäytetyön tutkimusosassa saatujen tulosten perusteella verkkosivujen ymmärrettävyyttä voidaan parantaa selkeyttämällä ja yksinkertaistamalla verkkosivujen rakennetta ja sisältöjä. Löydettävyyttä voidaan edistää tärkeimpiä toimintoja korostamalla, selkeällä navigaatiolla ja hyvin toimivalla hakutoiminnolla.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Lahden yhteiskoulu. Lahden yhteiskoulu on yksityiskoulu, jossa toimivat peruskoulun 6–9 luokat, lukio ja aikuislukio. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli Lahden yhteiskoulun verkkosivujen saavutettavuustutkimus, jossa huomioidaan myös kognitiiviseen saavutettavuuteen liittyvät osa-alueet löydettävyys ja ymmärrettävyys.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu saavutettavuudesta ja siihen liittyvästä lainsäädännöstä. Saavutettavuuden osalta tarkastellaan tarkemmin kognitiivista saavutettavuutta ja sen arviointia verkkosivuilla. Teoriaosuudessa huomioidaan myös muita saavutettavuuteen läheisesti liittyviä aiheita kuten kaikille sopiva suunnittelu ja käytettävyys.
Empiirisessa osassa toteutettiin saavutettavuustutkimus toimeksiantajan verkkosivuille, jonka lähtökohtana olivat lakiin perustuvat saavutettavuusvaatimukset. Saavutettavuuden testaamisessa hyödynnettiin sekä automaattisia testaustyökaluja että ruudunlukijoita näppäimistö- ja mobiilikäytössä. Näillä menetelmillä saatiin tietoa verkkopalvelun saavutettavuudesta yleisellä tasolla, ja tulokset liittyivät suurimmaksi osaksi verkkopalvelun teknisiin ominaisuuksiin. Saavutettavuustutkimusta täydennettiin design sprint -tutkimuksella, johon otettiin mukaan myös käytettävyystutkimukseen liittyviä elementtejä. Tuloksena syntyi prototyyppi, johon on muotoiltu erityisesti verkkopalvelun löydettävyyttä ja ymmärrettävyyttä parantavia kehitysehdotuksia.
Opinnäytetyössä toteutetun kehittämishankkeen perusteella voidaan todeta, että saavutettavuuslainsäädäntö koskee yksityistä perus- tai toisen asteen koulutuksen järjestäjää, mutta sen vaikuttavuutta on rajattu vuorovaikutukseen huoltajien kanssa digitaalisessa palvelussa. Verkkosivujen saavutettavuuden arviointi suhteessa WCAG 2.1. -saavutettavuus-kriteeristön A- ja AA-tasoon ei tuottanut riittävästi tietoa verkkosivujen kognitiivisen saavutettavuuden arvioimiseksi ymmärrettävyyden ja löydettävyyden osalta. Verkkosivujen kokonaisvaltaisen saavutettavuuden arviointiin tarvitaan useita menetelmiä, ja palvelu-muotoilun ketterät menetelmät sopivat täydentämään saavutettavuustutkimuksen muita menetelmiä ja työkaluja.
Opinnäytetyön tutkimusosassa saatujen tulosten perusteella verkkosivujen ymmärrettävyyttä voidaan parantaa selkeyttämällä ja yksinkertaistamalla verkkosivujen rakennetta ja sisältöjä. Löydettävyyttä voidaan edistää tärkeimpiä toimintoja korostamalla, selkeällä navigaatiolla ja hyvin toimivalla hakutoiminnolla.