Työntekijän kokemus organisaatiomuutoksessa
Kaipanen, Saana (2021)
Kaipanen, Saana
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824439
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824439
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli kansallinen sektoritutkimuslaitos, jossa toteutettiin vuoden 2020 aikana mittava linjaorganisaatiota koskeva muutosprosessi. Muutosprosessin tavoitteena oli varmistaa strategisten tavoitteiden saavuttaminen sekä arvojen mukainen toimintakulttuuri. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella ja kuvata kohdeorganisaation työntekijöiden kokemuksia organisaatiomuutoksessa.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimii yksilön ja muutoksen tarkastelun kolme näkökulmaa, joiden kautta muutoksen vaikutusta yksilöön tarkastellaan. Näitä ovat muutos ja tunteet, muutosvastaisuus ja status quo-vinouma sekä muutosvalmius. Tutkimus yhdistelee laadullisen ja määrällisen tutkimuksen erityspiirteitä. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, joka hyödyntää kuvailevaa otetta. Työntekijöiden kokemuksia organisaatiomuutosprosessissa kartoitettiin sähköisellä anonyymillä kyselyllä, jota mainostettiin työntekijöiden sisäisellä intranet-sivustolla.
Opinnäytetyön tuloksena selvisi, että muutosprosessissa oli paljon hyviä elementtejä, jotka vaikuttivat työntekijöiden kokemuksiin positiivisesti. Tällaisia olivat mm. henkilöstön monipuolinen osallistaminen muutosprosessiin ja avoin viestintä. Laaja osallistaminen ja prosessin nopea aikataulu yhdessä Covid19-pandemian tuomien lisäpaineiden kanssa sai kuitenkin aikaan sekavan kokonaisuuden, jossa työntekijöiden todelliset vaikuttamismahdollisuudet jäivät epäselviksi. Muutosviesti, eli miksi muutosta lähdettiin tekemään, ei myöskään tavoittanut kaikkia työntekijöitä ja tämä osaltaan esti työntekijöiden osallisuutta.
Tutkimuksen tuloksien pohjalta toimeksiantajalle laadittiin kehittämisehdotuksia tulevien muutosaloitteiden toimeenpanon tueksi. Kehittämisehdotukset painottuvat muutosvalmiuden tukemiseen, muutoksen ajoituksen ja aikataulutuksen kriittiseen arviointiin, osallistamisen selkiyttämiseen sekä tunteiden mittaamiseen muutosprosessin eri vaiheissa.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimii yksilön ja muutoksen tarkastelun kolme näkökulmaa, joiden kautta muutoksen vaikutusta yksilöön tarkastellaan. Näitä ovat muutos ja tunteet, muutosvastaisuus ja status quo-vinouma sekä muutosvalmius. Tutkimus yhdistelee laadullisen ja määrällisen tutkimuksen erityspiirteitä. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, joka hyödyntää kuvailevaa otetta. Työntekijöiden kokemuksia organisaatiomuutosprosessissa kartoitettiin sähköisellä anonyymillä kyselyllä, jota mainostettiin työntekijöiden sisäisellä intranet-sivustolla.
Opinnäytetyön tuloksena selvisi, että muutosprosessissa oli paljon hyviä elementtejä, jotka vaikuttivat työntekijöiden kokemuksiin positiivisesti. Tällaisia olivat mm. henkilöstön monipuolinen osallistaminen muutosprosessiin ja avoin viestintä. Laaja osallistaminen ja prosessin nopea aikataulu yhdessä Covid19-pandemian tuomien lisäpaineiden kanssa sai kuitenkin aikaan sekavan kokonaisuuden, jossa työntekijöiden todelliset vaikuttamismahdollisuudet jäivät epäselviksi. Muutosviesti, eli miksi muutosta lähdettiin tekemään, ei myöskään tavoittanut kaikkia työntekijöitä ja tämä osaltaan esti työntekijöiden osallisuutta.
Tutkimuksen tuloksien pohjalta toimeksiantajalle laadittiin kehittämisehdotuksia tulevien muutosaloitteiden toimeenpanon tueksi. Kehittämisehdotukset painottuvat muutosvalmiuden tukemiseen, muutoksen ajoituksen ja aikataulutuksen kriittiseen arviointiin, osallistamisen selkiyttämiseen sekä tunteiden mittaamiseen muutosprosessin eri vaiheissa.