Varhaiskasvatuksen toteuttaminen etäyhteyden välityksellä
Ahonen, Julia; Miasnikova, Julia; Siira, Tanya (2021)
Ahonen, Julia
Miasnikova, Julia
Siira, Tanya
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824589
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824589
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mitä etävarhaiskasvatus tarkoittaa sekä miten varhaiskasvatusta voidaan toteuttaa etäyhteyden välityksellä. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä yksityisen päiväkotiketjun kanssa, jonka yksiköissä oli järjestetty etävarhaiskasvatusta Covid-19-pandemian aikana vuonna 2020. Tarkoituksena oli kerätä tietoa kyselylomakkeella siitä, mitä etävarhaiskasvatus tarkoittaa sekä miten varhaiskasvatusta voidaan toteuttaa etäyhteyden välityksellä. Kyselylomakkeen avulla selvitettiin, miten yhteistyökumppanin päiväkodeissa on suunniteltu sekä toteutettu etävarhaiskasvatusta vuonna 2020. Opinnäytetyö auttaa kehittämään yhteistyökumppanin päiväkotiyksiköissä järjestettyä etävarhaiskasvatusta, mutta hyödyttää myös muita sosiaalialan ammattilaisia etävarhais-kasvatuksen yleistyessä. Se tulee tarjoamaan konkreettisia esimerkkejä siitä, minkälaista etävarhaiskasvatusta on tehty ja minkälaisia mahdollisuuksia etävarhaiskasvatuksella ylipäätään on. Tutkimuksella osallistuttiin etävarhaiskasvatuksen teoretisointiin sekä kehittämistyöhön.
Tutkimuksellisessa opinnäytetyössä hyödynnettiin kvalitatiivista- ja kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä yhdistyivät aineiston keruu tavassa, aineiston analysoinnissa sekä tutkimuskysymyksissä. Näiden tutkimusmenetelmien yhdistäminen mahdollisti laajempaa kuvausta tutkittavasta aiheesta.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (2018) sekä varhaiskasvatuslaissa (540/2018) määrättyihin varhaiskasvatuksen kriteereihin. Opinnäytetyössä perehdyttiin myös Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (2018 & 2019) määrittelemiin varhaiskasvatuksen laadun ja arvioinnin perusteisiin sekä suosituksiin. Lisäksi hyödynnettiin aikaisempia tutkimuksia, oppaita sekä englanninkielisiä artikkeleita etävarhaiskasvatuksesta.
Kyselylomakkeeseen vastasi kahdeksan henkilöä, jotka olivat olleet osallisina etä-varhaiskasvatuksen suunnittelussa sekä toteutuksessa vuonna 2020 yhteistyökumppanin päiväkotiyksiköissä. Pieneltä vastaajamäärältä kerätty tieto antoi kapean mahdollisuuden tehdä johtopäätöksiä etävarhaiskasvatuksesta. Tutkimuksessa selvisi, että etävarhaiskasvatusta on järjestetty videopuheluiden, live-lähetysten, valmiiksi kuvattujen videoiden ja perheille jaettujen materiaalien avulla. Henkilöstö on kokenut etävarhaiskasvatuksen raskaaksi, sillä siihen siirryttiin nopeasti, ilman tarvittavia koulutuksia. Tutkimustulosten perusteella etävarhaiskasvatus voidaan nähdä toimintamuotona, jossa suunnitelmallisen ja tavoitteellisen varhaiskasvatuksen sekä lasten ja perheiden tukemisen lisäksi pystyttäisiin tuomaan joustavuutta ja arjen säästämistä tavalliseen varhaiskasvatukseen. Tutkimuksen mukaan etävarhaiskasvatus ei pysty korvaamaan täysin perinteistä varhaiskasvatusta, mutta siitä on hyötyä varhaiskasvatuksenkentällä. The goal of this bachelor’s thesis was to find out what distance early childhood education means and how early childhood education can be implemented remotely. The thesis was made in collaboration with a private kindergarten chain whose units had provided distance early childhood education during the Covid-19 pandemic in 2020. The purpose of this thesis was to get information through a survey form on what distance learning means and how early childhood education can be implemented remotely. The survey form was used to find out how remote early childhood education has been planned and implemented in collaborator’s kindergarten chains in 2020. The thesis aims to help develop remote learning in collaborator’s kindergarten chains and help other social workers as remote learning will become more common. It also aims to provide concrete examples of what kind of distance early childhood education has been made and what opportunities distance early childhood education have in general. This research participated in the theoreticalization and development work of distance early childhood education.
Qualitative and quantitative research methods were utilized in the research thesis. Qualitative and quantitative research methods were combined in the data collection method, data analysis and research questions. The combination of these research methods allowed for wider description of the topic under study.
The theoretical background of the thesis is based on the criteria for early childhood education set out in the early childhood education plan (2018) and the law of early childhood education (540/2018). The thesis also got acquainted with the criteria and recommendations for the quality and evaluation of early childhood education defined by the National Education Evaluation Center (2018 & 2019). In addition, previous studies, guides, and articles in English on early childhood education were used.
Eight people answered the survey. The people who answered were involved in planning and implementing distance early childhood education in collaborator’s kindergarten chains in 2020. Information collected from a small number of respondents provided narrowed opportunity to draw conclusions about distance early childhood education. The present thesis study found out that distance early childhood education has been organized with video calls, live broadcasts, pre-recorded videos and through materials shared with families. Kindergarten staff has found distance early childhood education exhausting because transfer to it was done quickly and without proper training. Based on the research results, distance early childhood education combines both planned and targeted activities and support for children and families. In addition, distance early childhood could also bring flexibility and everyday savings to ordinary childhood education. According to the present thesis study, distance early childhood education cannot completely replace traditional early childhood education, but it is useful in the field of early childhood education.
Tutkimuksellisessa opinnäytetyössä hyödynnettiin kvalitatiivista- ja kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä yhdistyivät aineiston keruu tavassa, aineiston analysoinnissa sekä tutkimuskysymyksissä. Näiden tutkimusmenetelmien yhdistäminen mahdollisti laajempaa kuvausta tutkittavasta aiheesta.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (2018) sekä varhaiskasvatuslaissa (540/2018) määrättyihin varhaiskasvatuksen kriteereihin. Opinnäytetyössä perehdyttiin myös Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (2018 & 2019) määrittelemiin varhaiskasvatuksen laadun ja arvioinnin perusteisiin sekä suosituksiin. Lisäksi hyödynnettiin aikaisempia tutkimuksia, oppaita sekä englanninkielisiä artikkeleita etävarhaiskasvatuksesta.
Kyselylomakkeeseen vastasi kahdeksan henkilöä, jotka olivat olleet osallisina etä-varhaiskasvatuksen suunnittelussa sekä toteutuksessa vuonna 2020 yhteistyökumppanin päiväkotiyksiköissä. Pieneltä vastaajamäärältä kerätty tieto antoi kapean mahdollisuuden tehdä johtopäätöksiä etävarhaiskasvatuksesta. Tutkimuksessa selvisi, että etävarhaiskasvatusta on järjestetty videopuheluiden, live-lähetysten, valmiiksi kuvattujen videoiden ja perheille jaettujen materiaalien avulla. Henkilöstö on kokenut etävarhaiskasvatuksen raskaaksi, sillä siihen siirryttiin nopeasti, ilman tarvittavia koulutuksia. Tutkimustulosten perusteella etävarhaiskasvatus voidaan nähdä toimintamuotona, jossa suunnitelmallisen ja tavoitteellisen varhaiskasvatuksen sekä lasten ja perheiden tukemisen lisäksi pystyttäisiin tuomaan joustavuutta ja arjen säästämistä tavalliseen varhaiskasvatukseen. Tutkimuksen mukaan etävarhaiskasvatus ei pysty korvaamaan täysin perinteistä varhaiskasvatusta, mutta siitä on hyötyä varhaiskasvatuksenkentällä.
Qualitative and quantitative research methods were utilized in the research thesis. Qualitative and quantitative research methods were combined in the data collection method, data analysis and research questions. The combination of these research methods allowed for wider description of the topic under study.
The theoretical background of the thesis is based on the criteria for early childhood education set out in the early childhood education plan (2018) and the law of early childhood education (540/2018). The thesis also got acquainted with the criteria and recommendations for the quality and evaluation of early childhood education defined by the National Education Evaluation Center (2018 & 2019). In addition, previous studies, guides, and articles in English on early childhood education were used.
Eight people answered the survey. The people who answered were involved in planning and implementing distance early childhood education in collaborator’s kindergarten chains in 2020. Information collected from a small number of respondents provided narrowed opportunity to draw conclusions about distance early childhood education. The present thesis study found out that distance early childhood education has been organized with video calls, live broadcasts, pre-recorded videos and through materials shared with families. Kindergarten staff has found distance early childhood education exhausting because transfer to it was done quickly and without proper training. Based on the research results, distance early childhood education combines both planned and targeted activities and support for children and families. In addition, distance early childhood could also bring flexibility and everyday savings to ordinary childhood education. According to the present thesis study, distance early childhood education cannot completely replace traditional early childhood education, but it is useful in the field of early childhood education.