Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Maineen vaikutus yritysten toiminnalle - Case: Botnia Joutseno

Stranius, Anni (2012)

 
Avaa tiedosto
stranius_anni.pdf (787.6Kt)
Lataukset: 


Stranius, Anni
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120318069
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli mainetutkimus Botnian Joutsenon tehtaalle. Toimeksiantajana toimi Botnia, ja mainetutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen maine Botnialla on tehdaspaikkakunnan asukkaiden keskuudessa. Tutkimus suoritettiin samansisältöisenä Botnian neljällä tehdaspaikkakunnalla eli Raumalla, Kemissä, Äänekoskella ja Joutsenossa. Mainetutkimus toteutettiin yhteistyönä toimeksiantajan sekä Satakunnan, Tornion, Kymenlaakson ja Saimaan ammattikorkeakoulujen kanssa. Jokaisessa ammattikorkeakoulussa mainetutkimus suoritettiin yksilöllisenä opinnäytetyönä, ja tämä opinnäytetyö kattaa mainetutkimuksen Joutsenon tehdaspaikkakunnan osalta.

Opinnäytetyön ensimmäinen osa muodostuu teoriasta, joka koostuu maineen määritelmästä, synnystä ja maineen tekijöistä. Teorian lopuksi pohditaan mai-neen vaikutusta yritysten toimintaan. Työn toinen osa koostuu empiirisestä tutkimuksesta, joka toteutettiin lomakekyselynä. Kysely sisälsi kysymyksiä sekä Botnian että yleisesti yritysten toiminnasta, ja sen laativat yhteistyössä edellä mainittujen ammattikorkeakoulujen opinnäytetöiden tekijöiden kesken. Kysely lähetettiin Internet versiona Saimaan ammattikorkeakoulun liiketalouden koulutusohjelman opiskelijoille sekä paperilomakkeena satunnaisotannalla Joutsenon asukkaille. Opiskelijoilta vastauksia saatiin 82 kappaletta ja muilta kyselyn saaneilta 345 kappaletta. Kyselyn vastausprosentti oli 21,8.

Mainetutkimuksen tuloksista havaittiin, että Botnian Joutsenon tehtaalla on melko hyvä maine tehdaspaikkakunnan asukkaiden keskuudessa. Botniaa pidetään haluttuna työnantajana sekä hyvin muutos- ja kehityskykyisenä yrityksenä. Botnian koetaan olevan menestyvä yritys ja tunnettu, etenkin Suomessa. Hieman huonomman arvostelun Botnia sai yhteiskuntavastuun osalta, erityisesti ympäristölleen aiheuttamista hajuhaitoista sekä toimintaansa liittyvistä ympäristöriskeistä. Yrityksen kuitenkin katsottiin osallistuvan metsäteollisuuden tai oman alansa kehittämiseen sekä alentavan ympäristövaikutuksiaan jatkuvasti ja hoitavansa ympäristöasiat vastuullisesti.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste