Liikuntataitoja leikin kautta oppien
Nurmivirta, Niina (2021)
Nurmivirta, Niina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824502
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824502
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä alle 3-vuotiaan lapsen liikkumistaitoja tukeva leikkikansio. Leikkikansio luotiin olemassa olevista leikeistä, joiden avulla lapsi harjoittaa liikkumistaitoja. Liikkumistaidot on rajattu tässä leikkikansiossa kävelemiseen, hyppäämiseen, konttaamiseen, kipittämiseen ja juoksemiseen. Leikkikansio toimii varhaiskasvatusarjen keskellä aputyövälineenä kasvattajalle, sijaiselle ja opiskelijalle. Leikkikansio ei anna valmista ohjaussuunnitelmaa vaan kansion leikeistä voi luoda haluamansa kokonaisuuden. Leikkejä voi hyödyntää myös esimerkiksi odotteluleikkeinä.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (2018) sanotaan varhaiskasvatuksen yhtenä tavoitteena olevan terveyttä ja hyvinvointia sekä fyysistä aktiivisuutta tukevan elämäntavan luominen. Kasvattaja tukee lasta tekemään kestävän elämäntavan mukaisia valintoja. Tähän pohjautuu ajatus lapsen liikkumistaitojen tukemisesta ja siihen, että liikunta on lapselle hauskaa ja luonteenomaista. Lapsi osoittaa halunsa liikkumiseen ja keholliseen itsensä ilmaisuun päivän aikana. Liikkumistaidot ovat taitoja, joita tarvitaan paikasta toiseen siirtymiseen. Näitä taitoja lapsi oppii niin tiedostamattaan kuin tiedostetusti. Nopeinten lapsen motorinen kehitys tapahtuu alle 3-vuotiaana, milloin lapsi oppii ensin tahdonalaiset liikkeet ja sen jälkeen liikkeiden yhdistämisen. Liikkumistaitoja on mahdollista oppia leikin kautta, koska leikki on lapsen luontainen tapa olla ja oppia asioita. Leikissä lapsen on mahdollista saavuttaa tila, jossa lapsi uppoutuu toimintaansa ja ympäröivä maailma katoaa. Kun toiminta on lapselle mieleistä, lapsi on sitoutunut ja motivoitunut. Tämän vuoksi toiminnan tulee olla leikinomaista. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa sanotaan, että leikki mahdollistaa myös omien taitojen haastamisen. Lapsi haastaa taitojaan myös vertaisoppien, eli seuraten taitavamman ja vanhemman ikätoverin toimintaa.
Opinnäytetyö toteutettiin prosessimaisena portfolio-opinnäytetyönä Bulb-verkkoalustalla. Portfolio-opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, prosessin kuvauksesta sekä loppupohdinnasta ja opinnäytetyön tuotoksen eli leikkikansion esittelystä. Tämän opinnäytetyön jatkotavoitteena on leikkikansion luominen, mikä tukisi lapsen kaikkia perusmotorisia taitoja, joita ovat liikkumis-, välineenkäsittely- ja tasapainotaidot. Tämän lisäksi voi tehdä lapsen perusmotorisia taitoja tukevan ohjaussuunnitelman, joka sisältäisi ohjeet pedagogisen liikuntatoiminnan tekemiseen. Tämä sen vuoksi, että tässä opinnäytetyössä tehty leikkikansio on tiukasti rajattu kokonaisuus.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (2018) sanotaan varhaiskasvatuksen yhtenä tavoitteena olevan terveyttä ja hyvinvointia sekä fyysistä aktiivisuutta tukevan elämäntavan luominen. Kasvattaja tukee lasta tekemään kestävän elämäntavan mukaisia valintoja. Tähän pohjautuu ajatus lapsen liikkumistaitojen tukemisesta ja siihen, että liikunta on lapselle hauskaa ja luonteenomaista. Lapsi osoittaa halunsa liikkumiseen ja keholliseen itsensä ilmaisuun päivän aikana. Liikkumistaidot ovat taitoja, joita tarvitaan paikasta toiseen siirtymiseen. Näitä taitoja lapsi oppii niin tiedostamattaan kuin tiedostetusti. Nopeinten lapsen motorinen kehitys tapahtuu alle 3-vuotiaana, milloin lapsi oppii ensin tahdonalaiset liikkeet ja sen jälkeen liikkeiden yhdistämisen. Liikkumistaitoja on mahdollista oppia leikin kautta, koska leikki on lapsen luontainen tapa olla ja oppia asioita. Leikissä lapsen on mahdollista saavuttaa tila, jossa lapsi uppoutuu toimintaansa ja ympäröivä maailma katoaa. Kun toiminta on lapselle mieleistä, lapsi on sitoutunut ja motivoitunut. Tämän vuoksi toiminnan tulee olla leikinomaista. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa sanotaan, että leikki mahdollistaa myös omien taitojen haastamisen. Lapsi haastaa taitojaan myös vertaisoppien, eli seuraten taitavamman ja vanhemman ikätoverin toimintaa.
Opinnäytetyö toteutettiin prosessimaisena portfolio-opinnäytetyönä Bulb-verkkoalustalla. Portfolio-opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, prosessin kuvauksesta sekä loppupohdinnasta ja opinnäytetyön tuotoksen eli leikkikansion esittelystä. Tämän opinnäytetyön jatkotavoitteena on leikkikansion luominen, mikä tukisi lapsen kaikkia perusmotorisia taitoja, joita ovat liikkumis-, välineenkäsittely- ja tasapainotaidot. Tämän lisäksi voi tehdä lapsen perusmotorisia taitoja tukevan ohjaussuunnitelman, joka sisältäisi ohjeet pedagogisen liikuntatoiminnan tekemiseen. Tämä sen vuoksi, että tässä opinnäytetyössä tehty leikkikansio on tiukasti rajattu kokonaisuus.
