Sosiaalisen median hyödyntäminen pienyrityksen markkinoinnissa
Niemi-Korpi, Anita (2012)
Niemi-Korpi, Anita
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120318085
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120318085
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on kartoittaa sosiaalisen median työkalut pienyrityksen markkinointiin ja saada lisätietoa pienyritykselle parhaiten soveltuvista työkaluista ja välineistä. Tavoitteena on myös selvittää, kuinka pienyritys pystyy tavoittamaan kohderyhmänsä sosiaalisessa mediassa ja miten hyvin sosiaalinen media sulautuu osaksi yrityksen muuta markkinointia. Lisäksi työssä tutkitaan, miten kannattaa aloittaa sosiaalisessa mediassa toimiminen. Tutkimuksen pohjalta luodaan ohjeistus sosiaalisen median hyödyntämiselle pienyrityksen markkinoinnissa.
Teoriaosassa käydään läpi digitaalinen markkinointi, Web 2.0 ja sosiaalinen media. Teorian viimeisessä osassa kerrotaan sosiaalisesta mediasta pienyrityksen markkinoinnissa.
Tutkimuksessa käytetään metodina teemahaastattelua. Teemahaastattelun tueksi haastateltavien yritysten toimintaa tutkitaan havainnoimalla heidän toimintaansa sosiaalisessa mediassa ja raportoimalla tulokset osaksi tutkimusta.
Työn lopputuloksena on teoriaan ja tutkimustuloksiin pohjautuva käytännönläheinen ohjeistus sosiaalisen median käyttöä varten. Ohjeistuksessa on pyritty huomioimaan toimeksiantoyrityksen resurssit ja matkailualan näkökulma.
Tutkimustulokset antavat teoriaa tukevaa tietoa sosiaalisen median käytöstä pienyrityksen markkinoinnissa. Haastatteluissa saatiin tuoretta ja ajankohtaista tietoa, jonka pohjalta pystyttiin luomaan käytännönläheinen ohjeistus sosiaalisen median käytölle pienyrityksen markkinoinnissa.
Teoriaosassa käydään läpi digitaalinen markkinointi, Web 2.0 ja sosiaalinen media. Teorian viimeisessä osassa kerrotaan sosiaalisesta mediasta pienyrityksen markkinoinnissa.
Tutkimuksessa käytetään metodina teemahaastattelua. Teemahaastattelun tueksi haastateltavien yritysten toimintaa tutkitaan havainnoimalla heidän toimintaansa sosiaalisessa mediassa ja raportoimalla tulokset osaksi tutkimusta.
Työn lopputuloksena on teoriaan ja tutkimustuloksiin pohjautuva käytännönläheinen ohjeistus sosiaalisen median käyttöä varten. Ohjeistuksessa on pyritty huomioimaan toimeksiantoyrityksen resurssit ja matkailualan näkökulma.
Tutkimustulokset antavat teoriaa tukevaa tietoa sosiaalisen median käytöstä pienyrityksen markkinoinnissa. Haastatteluissa saatiin tuoretta ja ajankohtaista tietoa, jonka pohjalta pystyttiin luomaan käytännönläheinen ohjeistus sosiaalisen median käytölle pienyrityksen markkinoinnissa.