Helsinki Beachfutis 2022 -tapahtuman viestintä- ja markkinointisuunnitelma
Viitanen, Pekka (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Viitanen, Pekka
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924684
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli HJK Oy. Työn tavoitteena oli luoda viestintä- ja markkinointisuunnitelma Helsinki Beachfutis 2022 -tapahtumalle, jota tullaan käyttämään varsinaisen viestintä- ja markkinointisuunnitelman tukena.
Teoreettisen viitekehyksen ensimmäinen osa käsittelee viestintää. Osiossa kuvataan mitä viestintä on ja millaista on hyvä viestintä. Lisäksi osiossa käsitellään, millaista on laadukas tapahtumaviestintä. Toinen tietoperustan osa keskittyy tapahtuman markkinointiin ja siinä huomioitaviin seikkoihin, kuten kohdeyleisöön, tapahtumapaikkaan ja tulosten mittaamiseen.
Opinnäytetyössä tehty haastattelu on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Haastattelu tehtiin HJK:n kaupalliselle johtajalle, jolla on vankka kokemus tapahtuma-alalta. Haastattelun tavoitteena oli saada tietoa, jota voidaan käyttää apuna Helsinki Beachfutis 2022 -tapahtuman viestintä- ja markkinointisuunnitelmaa rakentaessa.
Toteutusosassa käytiin läpi tapahtuman lähtökohdat, eriteltiin kohdeyleisö sekä tapahtuman tavoitteet. Lisäksi rakennettiin viestintä- ja markkinointistrategia. Opinnäytetyön viestintä- ja markkinointisuunnitelman toimintasuunnitelma jaettiin kolmeen osaan sen selkeyttämisen vuoksi. Osat olivat tapahtuman ennakkoviestintä ja -markkinointi, tapahtuman aikana tapahtuva viestintä sekä jälkiviestintä sekä -markkinointi. Lopuksi kuvattiin tapoja, millä tapahtuman viestinnän ja markkinoinnin onnistumista tullaan mittaamaan.
Teoreettisen viitekehyksen ensimmäinen osa käsittelee viestintää. Osiossa kuvataan mitä viestintä on ja millaista on hyvä viestintä. Lisäksi osiossa käsitellään, millaista on laadukas tapahtumaviestintä. Toinen tietoperustan osa keskittyy tapahtuman markkinointiin ja siinä huomioitaviin seikkoihin, kuten kohdeyleisöön, tapahtumapaikkaan ja tulosten mittaamiseen.
Opinnäytetyössä tehty haastattelu on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Haastattelu tehtiin HJK:n kaupalliselle johtajalle, jolla on vankka kokemus tapahtuma-alalta. Haastattelun tavoitteena oli saada tietoa, jota voidaan käyttää apuna Helsinki Beachfutis 2022 -tapahtuman viestintä- ja markkinointisuunnitelmaa rakentaessa.
Toteutusosassa käytiin läpi tapahtuman lähtökohdat, eriteltiin kohdeyleisö sekä tapahtuman tavoitteet. Lisäksi rakennettiin viestintä- ja markkinointistrategia. Opinnäytetyön viestintä- ja markkinointisuunnitelman toimintasuunnitelma jaettiin kolmeen osaan sen selkeyttämisen vuoksi. Osat olivat tapahtuman ennakkoviestintä ja -markkinointi, tapahtuman aikana tapahtuva viestintä sekä jälkiviestintä sekä -markkinointi. Lopuksi kuvattiin tapoja, millä tapahtuman viestinnän ja markkinoinnin onnistumista tullaan mittaamaan.
