Yksityiskaivoasiakkaiden vesianalyysipalvelujen käytön kartoitus Yritys X:ssä
Fredriksson, Auli (2021)
Fredriksson, Auli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924693
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924693
Tiivistelmä
The purpose of this thesis was to map out how the owners of the private wells had found Company X and ended up using the company’s services. The research included also mapping of the regional distribution of those who used the company's services. The aim of the thesis was to help the company identify existing and new customer profiles as well as the location of customers in geographical areas. The thesis was based on the company's own observation of its poor customer knowledge in private well customers.
Private well customers are customers who own a well in a summer cottage, a permanent home, or both. By increasing customer understanding of private well customers, it helps to identify the customer profiles and making the segmentation of services improves the business. A clear structure in services will develop and improve the quality of service. Good customer understanding helps to develop ways to provide services to customers.
A survey distributed by e-mail was used as the research method, and the results were analyzed by using quantitative research methods. The total sample of the survey was people who had done the water quality analysis at Company X in 2021. The survey was e-mailed to 411 people, but seven messages could not be delivered. The survey reached 404 people and 204 people responded to the survey. The response rate to the survey was 50,5 %. Most respondents were summer cottage owners over the age of 50, who use well water as drinking and domestic water. The regional distribution in the respondents was geographically wide and the dispersion was distributed in the regions of Western Uusimaa and Southern Varsinais-Suomi. According to the survey results, the response peaks were concentrated in the Lohja, Karjalohja and Tammisaari areas. 69,3 % of the respondents said that they do the water quality analysis of their well water every 3–6 years and 54,2 % of the respondents every 6–10 years. The recommended examination interval is three years. The survey results highlighted the high cost of the water analysis service, the difficulty of making the water quality analysis due to the current opening hours and the location of the sites, and the challenge in interpreting the results. The company and its services were the most recommended by acquaintances, and the second largest group of respondents said that they had used the company's services for so long that they did not remember how they had found the company at the time.
Based on the research results, a workshop activity can be recommended to Company X where the company's services are developed, and marketing is planned. The results of the research can be used to develop the business and increase turnover to some extent in the private well customer segment. Tämän työn tarkoituksena oli kartoittaa, miten yksityiskaivojen omistajat olivat saaneet tiedon Yritys X:stä ja päätyneet käyttämään yrityksen palveluja. Samalla kartoitettiin yrityksen palveluja käyttäneiden alueellista jakaumaa. Työn tavoitteena oli auttaa yritystä tunnistamaan nykyisiä ja uusia asiakasprofiileja sekä asiakkaiden sijoittumista maantieteellisille alueille. Opinnäytetyön taustalla oli yrityksen oma havainto heikosta asiakastuntemuksesta yksityiskaivoasiakkaistaan.
Yksityiskaivoasiakkaat ovat asiakkaita, jotka omistavat kaivon vapaa-ajan asunnolla, vakituisella asunnolla tai molemmissa. Asiakasymmärrystä yksityiskaivoasiakkaista kasvattamalla tunnistetaan asiakasprofiileja ja palvelujen segmentoinnilla parannetaan liiketoimintaa. Selkeä rakenne palveluissa kehittää ja parantaa palvelun laatua. Hyvä asiakasymmärrys auttaa kehittämään tapoja tarjota palveluita asiakkaille.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköistä kyselytutkimusta ja tulokset analysoitiin määrällisen tutkimuksen menetelmin. Kyselytutkimuksen kokonaisotanta oli vuonna 2021 Yritys X:llä kaivovetensä laadun tutkituttaneet henkilöt. Kysely lähetettiin sähköpostitse 411 henkilölle, joista seitsemän viestiä ei mennyt perille. Kysely tavoitti 404 henkilöä, joista 204 vastasi kyselyyn. Kyselytutkimuksen vastausprosentti oli 50,5 %. Valtaosa vastaajista oli yli 50-vuotiaita vapaa-ajan asunnon omistajia, jotka käyttävät kaivovettä juoma- ja talousvetenä. Alueellinen jakauma kyselyyn vastanneissa oli suurta ja hajonta jakautui Länsi-Uudenmaan ja eteläisen Varsinais-Suomen alueille. Tutkimustulosten mukaan vastauskeskittymät painottuivat Lohjan, Karjalohjan ja Tammisaaren alueille. Kyselyyn vastanneista 69,3 % kertoi tutkituttavansa kaivovetensä laadun 3–6 vuoden välein ja 54,2 % vastaajista 6–10 vuoden välein. Suositus tutkituttamisväliin on kolme vuotta. Kaivoveden laaduntutkituttamisen esteeksi nousi tutkimuksessa esiin vesianalyysipalvelun korkea hinta, tutkimuksen teettämisen vaikeus nykyisten aukioloaikojen ja toimipisteiden sijainnin takia sekä haastavuus tulosten tulkitsemisessa. Yrityksestä ja sen palveluista oli eniten kuultu tuttavilta ja toiseksi eniten vastaajat kertoivat käyttäneensä yrityksen palveluja jo niin kauan, etteivät muista, miten ovat yrityksen aikanaan löytäneet.
Tutkimustulosten perusteella voi suositella Yritys X:lle työpajatoimintaa, jossa kehitetään yrityksen palveluja ja suunnitellaan markkinointia. Tutkimuksen tuloksien avulla voidaan kehittää liiketoimintaa ja kasvattaa jossain määrin liikevaihtoa yksityiskaivoasiakkaiden segmentissä.
Private well customers are customers who own a well in a summer cottage, a permanent home, or both. By increasing customer understanding of private well customers, it helps to identify the customer profiles and making the segmentation of services improves the business. A clear structure in services will develop and improve the quality of service. Good customer understanding helps to develop ways to provide services to customers.
A survey distributed by e-mail was used as the research method, and the results were analyzed by using quantitative research methods. The total sample of the survey was people who had done the water quality analysis at Company X in 2021. The survey was e-mailed to 411 people, but seven messages could not be delivered. The survey reached 404 people and 204 people responded to the survey. The response rate to the survey was 50,5 %. Most respondents were summer cottage owners over the age of 50, who use well water as drinking and domestic water. The regional distribution in the respondents was geographically wide and the dispersion was distributed in the regions of Western Uusimaa and Southern Varsinais-Suomi. According to the survey results, the response peaks were concentrated in the Lohja, Karjalohja and Tammisaari areas. 69,3 % of the respondents said that they do the water quality analysis of their well water every 3–6 years and 54,2 % of the respondents every 6–10 years. The recommended examination interval is three years. The survey results highlighted the high cost of the water analysis service, the difficulty of making the water quality analysis due to the current opening hours and the location of the sites, and the challenge in interpreting the results. The company and its services were the most recommended by acquaintances, and the second largest group of respondents said that they had used the company's services for so long that they did not remember how they had found the company at the time.
Based on the research results, a workshop activity can be recommended to Company X where the company's services are developed, and marketing is planned. The results of the research can be used to develop the business and increase turnover to some extent in the private well customer segment.
Yksityiskaivoasiakkaat ovat asiakkaita, jotka omistavat kaivon vapaa-ajan asunnolla, vakituisella asunnolla tai molemmissa. Asiakasymmärrystä yksityiskaivoasiakkaista kasvattamalla tunnistetaan asiakasprofiileja ja palvelujen segmentoinnilla parannetaan liiketoimintaa. Selkeä rakenne palveluissa kehittää ja parantaa palvelun laatua. Hyvä asiakasymmärrys auttaa kehittämään tapoja tarjota palveluita asiakkaille.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköistä kyselytutkimusta ja tulokset analysoitiin määrällisen tutkimuksen menetelmin. Kyselytutkimuksen kokonaisotanta oli vuonna 2021 Yritys X:llä kaivovetensä laadun tutkituttaneet henkilöt. Kysely lähetettiin sähköpostitse 411 henkilölle, joista seitsemän viestiä ei mennyt perille. Kysely tavoitti 404 henkilöä, joista 204 vastasi kyselyyn. Kyselytutkimuksen vastausprosentti oli 50,5 %. Valtaosa vastaajista oli yli 50-vuotiaita vapaa-ajan asunnon omistajia, jotka käyttävät kaivovettä juoma- ja talousvetenä. Alueellinen jakauma kyselyyn vastanneissa oli suurta ja hajonta jakautui Länsi-Uudenmaan ja eteläisen Varsinais-Suomen alueille. Tutkimustulosten mukaan vastauskeskittymät painottuivat Lohjan, Karjalohjan ja Tammisaaren alueille. Kyselyyn vastanneista 69,3 % kertoi tutkituttavansa kaivovetensä laadun 3–6 vuoden välein ja 54,2 % vastaajista 6–10 vuoden välein. Suositus tutkituttamisväliin on kolme vuotta. Kaivoveden laaduntutkituttamisen esteeksi nousi tutkimuksessa esiin vesianalyysipalvelun korkea hinta, tutkimuksen teettämisen vaikeus nykyisten aukioloaikojen ja toimipisteiden sijainnin takia sekä haastavuus tulosten tulkitsemisessa. Yrityksestä ja sen palveluista oli eniten kuultu tuttavilta ja toiseksi eniten vastaajat kertoivat käyttäneensä yrityksen palveluja jo niin kauan, etteivät muista, miten ovat yrityksen aikanaan löytäneet.
Tutkimustulosten perusteella voi suositella Yritys X:lle työpajatoimintaa, jossa kehitetään yrityksen palveluja ja suunnitellaan markkinointia. Tutkimuksen tuloksien avulla voidaan kehittää liiketoimintaa ja kasvattaa jossain määrin liikevaihtoa yksityiskaivoasiakkaiden segmentissä.