Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Matkalla luonteenvahvuuksien maailmaan! - luonteenvahvuudet osaksi päiväkodin arkea

Isokangas, Kristiina; Sysmäläinen, Johanna (2021)

 
Avaa tiedosto
Matkalla luonteenvahvuuksien maailmaan!.pdf (4.811Mt)
Lataukset: 


Isokangas, Kristiina
Sysmäläinen, Johanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924829
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, yhteistyössä Läntisen Uudenmaan alueella toimivan päiväkodin kanssa. Kehittämistyön tarkoituksena oli vahvistaa yhteistyöpäiväkodin positiivisen pedagogiikan toimintakulttuuria vahvistamalla kasvattajien positiivisesta pedagogiikasta ja luonteenvahvuuksista.

Kehittämistyönä suunniteltiin ja toteutettiin varhaiskasvattajille positiivisen pedagogiikan ja luonteenvahvuuksien koulutuskokonaisuus, jonka tietoperustana toimi aihealueiden merkityksellisyys lapsen oppimisen ja kehityksen näkökulmasta. Koulutuksen tavoitteena oli vahvistaa varhaiskasvattajien osaamista aikuisten sekä lasten luonteenvahvuuksien tunnistajina arjen toiminnallisten harjoitteiden kautta. Lisäksi luonteenvahvuuksien jatkotyöstämiseen koottiin työskentelyä tukeva positiivisen pedagogiikan ja luonteenvahvuuksien vinkkivihko.

Kehittämistyön koulutuskokonaisuuden toteutuksen aikana seurasimme kyselyiden ja teemaryhmähaastatteluiden avulla varhaiskasvattajien positiivisen pedagogiikan ja luonteenvahvuuksien osaamisen kehittymistä. Samalla seurasimme sitä, miten varhaiskasvattajien ajatusmaailma, asenteet, odotukset ja käsitykset luonteenvahvuuksien merkityksestä kehittyivät matkallamme luonteenvahvuuksien maailmaan. Tutkimuksellisen näkökulman lisäksi kyselyt sekä teemaryhmähaastattelut tarjosivat saatujen palautteiden kautta mahdollisuuden koulutuskokonaisuuden muokkaamiseen sekä edelleen kehittämiseen työskentelyn aikana.

Tutkimuksellisen kehittämistyön päätteeksi voitiin tuloksissa havaita kehittymistä luonteenvahvuuksien tunnistamisessa sekä positiivisen palautteen antamisessa. Tiimin työilmapiirin nähtiin muuttuneen positiivisemmaksi luonteenvahvuustyöskentelyn aikana. Luonteenvahvuustyöskentely koettiin omassa työssä tärkeänä ja merkityksellisenä asiana kaikissa arjen tilanteissa. Aiheen työstäminen ja oman osaamisen kehittäminen nähtiin erityisesti rakentuvan henkilökohtaisen ajatustyön ja reflektion pohjalle.
 
This thesis was a development study, which was carried out in co-operation with a daycare centre operating in the Western Uusimaa region. The purpose of this development study was to strengthen the daycare centre’s operating culture in positive pedagogy by reinforcing early childhood educators’ knowledge of positive pedagogy and character strengths. The development study, including the training course, was developed for the early childhood educators of the daycare centre to help them study more about positive pedagogy and character strengths. The base for the development study was the importance of these themes in learning and development of the young children. The purpose of this training course was, via multiple exercises, to strengthen early childhood educators' skills in observing and identifying the character strengths in their colleagues and in children. In addition, a guidebook of positive pedagogy and character strengths was created to support their work in the future. During the training course of the positive pedagogy and character strengths, the development of early childhood educators' expertise in these topics was followed through in surveys and group interviews. At the same time the study examined how the early childhood educators' mindset, attitudes and expectations towards the character strengths evolved through the journey deeper into a world of the character strengths. Surveys and group interviews also provided an opportunity to modify and develop further the training course during the training and developing process. At the end of this development study, the results showed progress in observing and identifying character strengths and the providing of positive feedback. The working atmosphere inside the group was considered as more positive during the development process. Also, the use of character strengths in their own work was considered important and significant to all day-to-day situations. Working on the topics of the development study and the improvement of their own knowledge in this area was considered to happen through the personal thinking process and reflection.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste