Instagram-tarinoiden sisältöjen kehittäminen
Peltonen, Joonas; Merenheimo, Veera (2021)
Peltonen, Joonas
Merenheimo, Veera
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924844
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa kehitysideoita toimeksiantajayrityksen Instagram-tarinoiden sisältöihin. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Tuusulasta lähtöisin oleva pienpanimo Coolhead. Työn tarkoituksena oli kehittää toimeksiantajan Instagram-tarinoita ja sitä kautta tuottaa lisäarvoa yritykselle sekä sen asiakkaille.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsitteli markkinointia, sosiaalista mediaa sekä sisällöntuotantoa sisältömarkkinoinnin ja sisältöstrategian näkökulmasta. Kehittämisen työkaluna toimi benchmarking-menetelmä, jota käsiteltiin aluksi teoreettisesta näkökulmasta, ja myöhemmin sen vaiheet käytiin läpi tämän kehittämistehtävän kannalta. Benchmarking-menetelmää varten määritettiin kolme benchmark-yritystä, joiden Instagram tarinoita havainnoitiin kahden viikon ajan. Myös toimeksiantajayritys otettiin mukaan havainnointiin.
Havainnointijakson aikana saaduista tuloksista muodostettiin kehitysideoita toimeksiantajalle Instagram-tarinoiden kehittämistä varten. Keskeisimpiä kehitysideoita olivat julkaisumäärien lisääminen, oman hashtagin käyttöönottaminen, yhtenäisen visuaalisen ilmeen tekeminen, seuraajien julkaisuiden uudelleen jakaminen sekä toiminnallisten elementtien käyttöönottaminen. Opinnäytetyön tavoite saavutettiin tuottamalla kehitysideoita toimeksiantajayritykselle, joiden avulla se voi parantaa Instagram-tarinoidensa sisältöjä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsitteli markkinointia, sosiaalista mediaa sekä sisällöntuotantoa sisältömarkkinoinnin ja sisältöstrategian näkökulmasta. Kehittämisen työkaluna toimi benchmarking-menetelmä, jota käsiteltiin aluksi teoreettisesta näkökulmasta, ja myöhemmin sen vaiheet käytiin läpi tämän kehittämistehtävän kannalta. Benchmarking-menetelmää varten määritettiin kolme benchmark-yritystä, joiden Instagram tarinoita havainnoitiin kahden viikon ajan. Myös toimeksiantajayritys otettiin mukaan havainnointiin.
Havainnointijakson aikana saaduista tuloksista muodostettiin kehitysideoita toimeksiantajalle Instagram-tarinoiden kehittämistä varten. Keskeisimpiä kehitysideoita olivat julkaisumäärien lisääminen, oman hashtagin käyttöönottaminen, yhtenäisen visuaalisen ilmeen tekeminen, seuraajien julkaisuiden uudelleen jakaminen sekä toiminnallisten elementtien käyttöönottaminen. Opinnäytetyön tavoite saavutettiin tuottamalla kehitysideoita toimeksiantajayritykselle, joiden avulla se voi parantaa Instagram-tarinoidensa sisältöjä.