Perheiden varhaisen tuen kehittäminen varhaiskasvatuksessa : vuorovaikutusmalli huolen puheeksi ottamisen ja myönteisen tunnistamisen tueksi
Ihaksi, Emma (2021)
Ihaksi, Emma
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924808
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924808
Tiivistelmä
Lapsiperhetyötä halutaan valtakunnallisten hankkeiden (kuten LAPE-hanke) myötä ohjata entistä enemmän myös peruspalveluissa ennaltaehkäisevään suuntaan. Lisäksi perheiden tukemista edellytetään mm. Varhaiskasvatuslaissa ja Valtakunnallisessa varhaiskasvatussuunnitelmassa (2018).
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Kouvolan kaupungin Jaala-Kuusankoski alueen varhaiskasvatuksen perheiden varhaista tukemista luomalla vuorovaikutusmalli. Tarkoituksena oli tukea työntekijöitä mallin avulla puheeksi otossa ja myönteisessä tunnistamisessa.
Tutkimuksellisena lähestymistapana käytettiin konstruktivistista mallia. Aineistonhankintaan käytettiin sähköistä kyselyä ja työpajaa. Aineistoa analysoitiin nominaaliasteikkojen avulla, käyttäen pajassa teemoittelua. Kysely toteutettiin kohdeorganisaation henkilöstölle. Kyselytutkimuksen aineiston suppeudesta johtuen, ei sitä voida käyttää kuvaamaan koko kohdeorganisaation näkemystä. Sen sijaan tuloksia käytettiin suuntaa antavana ohjaamaan vuorovaikutusmallin muodostumista ja käyttötarkoitusta. Työpaja toteutettiin Teams-yhteydellä varhaiskasvatusyksiköiden johtajille. Työpajassa arvioitiin vuorovaikutusmallin hyödynnettävyys.
Lopputuotoksena on vuorovaikutusmalli, joka perustuu PACEn ja reflektiivisen dialogin elementteihin. Malli jaetaan varhaiskasvatuksen henkilöstön käyttöön ja sitä käytetään Child and Family Services are more and more guided to preventive work by nationwide projects (like LAPE). It involves those government services which are considered to serve basic human needs. Family support is demanded also in the law of Early Children Education and Care (ECEC) and in National Early Childhood Education and Care plan (2018).
This master’s thesis’ aim is to develop Early Family Support in Kouvola City, Jaala-Kuusankoski area, by creating an interaction model. Models purpose is to support ECEC workers in Broaching and Positive Recognition.
The Development project proceeded by constructivist model. Data collecting methods are Electric Survey and Workshop. The data was analyzed by nominal scale, and using theme in Workshop. Survey was proceeded to ECEC workers in target organization. Surveys data was so narrow that it can’t be generalized to present the whole target organization. Instead, data was used to give direction to the interaction model and using it. Workshop was actualized in Teams. Participants were ECEC unit leaders. The usefulness of the interaction model was evaluated in Workshop.
The final output of the project is interaction model, which is based on PACE and reflective dialogs elements. Model will be shared to use of ECEC workers and it will be used as a base of the interaction with parents.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Kouvolan kaupungin Jaala-Kuusankoski alueen varhaiskasvatuksen perheiden varhaista tukemista luomalla vuorovaikutusmalli. Tarkoituksena oli tukea työntekijöitä mallin avulla puheeksi otossa ja myönteisessä tunnistamisessa.
Tutkimuksellisena lähestymistapana käytettiin konstruktivistista mallia. Aineistonhankintaan käytettiin sähköistä kyselyä ja työpajaa. Aineistoa analysoitiin nominaaliasteikkojen avulla, käyttäen pajassa teemoittelua. Kysely toteutettiin kohdeorganisaation henkilöstölle. Kyselytutkimuksen aineiston suppeudesta johtuen, ei sitä voida käyttää kuvaamaan koko kohdeorganisaation näkemystä. Sen sijaan tuloksia käytettiin suuntaa antavana ohjaamaan vuorovaikutusmallin muodostumista ja käyttötarkoitusta. Työpaja toteutettiin Teams-yhteydellä varhaiskasvatusyksiköiden johtajille. Työpajassa arvioitiin vuorovaikutusmallin hyödynnettävyys.
Lopputuotoksena on vuorovaikutusmalli, joka perustuu PACEn ja reflektiivisen dialogin elementteihin. Malli jaetaan varhaiskasvatuksen henkilöstön käyttöön ja sitä käytetään
This master’s thesis’ aim is to develop Early Family Support in Kouvola City, Jaala-Kuusankoski area, by creating an interaction model. Models purpose is to support ECEC workers in Broaching and Positive Recognition.
The Development project proceeded by constructivist model. Data collecting methods are Electric Survey and Workshop. The data was analyzed by nominal scale, and using theme in Workshop. Survey was proceeded to ECEC workers in target organization. Surveys data was so narrow that it can’t be generalized to present the whole target organization. Instead, data was used to give direction to the interaction model and using it. Workshop was actualized in Teams. Participants were ECEC unit leaders. The usefulness of the interaction model was evaluated in Workshop.
The final output of the project is interaction model, which is based on PACE and reflective dialogs elements. Model will be shared to use of ECEC workers and it will be used as a base of the interaction with parents.