Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Ekologisten valintojen vaikutukset ilmastonmuutokseen

Heinvuo, Maria; Rissanen, Nina (2009)

Avaa tiedosto
Heinvuo_Maria.Rissanen_Nina.pdf (420.1Kt)
Lataukset: 


Heinvuo, Maria
Rissanen, Nina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911276340
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tutkia miten joukkoliikenteen käyttö sekä ihmisten kulutustottumukset vaikuttavat ilmastonmuutokseen. Pohdimme tässä työssä myös, miten yksittäinen kuluttaja saadaan ymmärtämään oman kulutuskäyttäytymisensä tärkeys osana globaalia ilmastonmuutosta. Tähän liittyen kehitimme ajatuksen ekologisesta jalanjälkimittarikortista, jonka avulla yksittäinen kuluttaja voisi seurata omien päivittäisten valintojensa vaikutuksia ilmastonmuutokseen. Työ toteutettiin etsimällä kirjallisuutta aiheesta sekä laadullisella tutkimuksella.
Ilmastonmuutos on globaali ongelma, jonka hillitsemiseksi tarvitaan entistä tehokkaampia toimenpiteitä. Aiheesta onkin järjestetty aiemmin YK:n ympäristö- ja kehityskonferensseja, joiden tavoitteet eivät ole täyttyneet toivotulla tavalla. Vuoden 2009 joulukuussa Kööpenhaminassa pidettävän seuraavan YK:n ympäristö- ja kehityskonferenssin tarkoituksena on saada viimeinkin yhtenäinen kansainvälinen ilmastosopimus aikaiseksi. Tällä hetkellä olisi tärkeintä saada suuret valtiot, kuten USA, Kiina ja Japani mukaan ilmastosopimuksiin.
Vaikka ilmastonmuutoksen hillitseminen on ensisijaisesti valtioiden päättäjien käsissä, myös yksittäisen kuluttajan osalta on tärkeää ymmärtää omien kulutustottumusten vaikutukset ilmastonmuutokseen. Erilaisten lakien ja säädöksien avulla voidaan vaikuttaa globaalisti ihmisten kulutuskäyttäytymiseen, mutta paras tulos kuitenkin saataisiin erilaisilla kannustimilla, kuten verojen alentamisella tai muilla palkkiojärjestelmillä.
Tutkimuksen perusteella selvisi, että ihmiset ovat tietoisia ilmaston lämpenemisestä ja siihen vaikuttavista seikoista. Monet eri tekijät kuten taloudellinen tilanne, kiire ja mukavuudenhalu, estävät kuluttajia tekemästä ekologisesti parempia valintoja.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste