Kirjanpitäjien toimintatapojen yhtenäistäminen työhyvinvointi huomioiden: case OP Koti Kainuu Oy
Ilkko, Anne (2021)
Ilkko, Anne
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924826
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kirjanpitotiimin sujuva ja yhdenmukainen toimintatapa työhyvinvointi huomioiden. Aikaisempien tutkimusten valossa yhtenäistäminen lisää työn tuottavuutta ja tehokkuutta. Työhyvinvoinnin on tutkittu vaikuttavan positiivisesti mm. kilpailukykyyn. Opinnäytetyön tarkoituksena on rakentaa malli jatkuvaan vuorovaikutteiseen ongelmanratkaisuun. Tutkimusote on kvalitatiivinen ja tutkimusstrategiana käytetään osallistavaa toimintatutkimusta. Aineistonhankintamenetelminä ja kehittämismenetelminä käytettiin A3 -ongelmanratkaisua, täsmäryhmähaastattelua ja brainwriting -menetelmää. Työhyvinvointiin vaikuttaviin kysymyksiin haettiin ratkaisuja 8 x 8 -menetelmää käyttäen. Vuorovaikutteisen dialogin avulla vastauksia reflektoitiin yhdessä. Apuna arvioinnin reflektoinnissa käytettiin 5 x miksi -kysymyksiä. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa induktiivista sisällön analyysia.
Tutkimusongelmana oli eri paikkakunnilla toimivien kirjanpitäjien erilainen toimintatapa ja sen ratkaisemiseksi haettiin vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Mitä tarkoittaa Lean toimintakulttuuri? Mitä tehtäviä teemme eri toimipisteissä eri tavalla? Mitkä tehtävät ovat kokonaan tarpeettomia? Mitkä tehtävät suoritetaan liian monimutkaisesti? Miten toimimme jatkossa, että toimintatapamme on yhtenäistä ja sujuvaa? Miten me kirjanpitäjät itse voimme vaikuttaa omaan työhyvinvointiimme?
Teoriaosuus muodostuu Lean-toimintamallia hyödyntäen toimintakulttuurin muutoksesta itseohjautuvaksi oppivaksi organisaatioksi. Demingin teorian mukaisesti kehitys on jatkuva kierre, PDCA-kehä, mikä mahdollistaa dynaamisen tavoitteen. Muutosjohtamisessa psykologia on keskeinen tekijä muutoksen läpiviennin onnistumiselle. Resilienssi on yhteydessä muutosjoustavuuteen.
Kehitystyön tuloksina saatiin vastaukset tutkimuskysymyksiin. Vastausten perusteella kehityskohteiksi valittiin osaamisen kehittäminen, ostolaskujen automaattinen tiliöinti, tilinpäätöksen arkistointiohje sekä hallintokulujen laskutuksen yhtenäistäminen. Teams-palaverien kehittäminen oli osa kehitystyötä. Tutkimuksen tuloksia voi organisaation johto hyödyntää jatkossa esimiestyössä.
Opinnäytetyön tuotoksena laadittiin prosessin aikana yhtenäinen pohja hallintokulujen laskutukselle sekä arkistointiohje tilinpäätösmateriaalille. Jatkuvan kehittämisen mallia voi organisaatio hyödyntää jatkossa mahdollisesti myös isännöitsijöiden toimintatapojen yhdistämisessä.
Tutkimusongelmana oli eri paikkakunnilla toimivien kirjanpitäjien erilainen toimintatapa ja sen ratkaisemiseksi haettiin vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Mitä tarkoittaa Lean toimintakulttuuri? Mitä tehtäviä teemme eri toimipisteissä eri tavalla? Mitkä tehtävät ovat kokonaan tarpeettomia? Mitkä tehtävät suoritetaan liian monimutkaisesti? Miten toimimme jatkossa, että toimintatapamme on yhtenäistä ja sujuvaa? Miten me kirjanpitäjät itse voimme vaikuttaa omaan työhyvinvointiimme?
Teoriaosuus muodostuu Lean-toimintamallia hyödyntäen toimintakulttuurin muutoksesta itseohjautuvaksi oppivaksi organisaatioksi. Demingin teorian mukaisesti kehitys on jatkuva kierre, PDCA-kehä, mikä mahdollistaa dynaamisen tavoitteen. Muutosjohtamisessa psykologia on keskeinen tekijä muutoksen läpiviennin onnistumiselle. Resilienssi on yhteydessä muutosjoustavuuteen.
Kehitystyön tuloksina saatiin vastaukset tutkimuskysymyksiin. Vastausten perusteella kehityskohteiksi valittiin osaamisen kehittäminen, ostolaskujen automaattinen tiliöinti, tilinpäätöksen arkistointiohje sekä hallintokulujen laskutuksen yhtenäistäminen. Teams-palaverien kehittäminen oli osa kehitystyötä. Tutkimuksen tuloksia voi organisaation johto hyödyntää jatkossa esimiestyössä.
Opinnäytetyön tuotoksena laadittiin prosessin aikana yhtenäinen pohja hallintokulujen laskutukselle sekä arkistointiohje tilinpäätösmateriaalille. Jatkuvan kehittämisen mallia voi organisaatio hyödyntää jatkossa mahdollisesti myös isännöitsijöiden toimintatapojen yhdistämisessä.