Psykoedukaatio skitsofrenian ja psykoosin hoidossa
Matero, Maija (2021)
Matero, Maija
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121024953
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121024953
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Kainuun Soten Ryhmätalo. Loin työohjeen, joka käsittelee psykoedukaatiota psykoosin ja skitsofrenian hoidossa sekä psykoedukaation antamista asiakkaille. Ryhmätalo tarvitsee käyttöönsä työohjeen toimintamallien yhtenäistämiseksi. Ryhmätalolla annetaan asiakkaille psykoedukaatiota ja työohjeen avulla on tarkoitus yhtenäistää toimintamalleja. Työohje antaa tietoa siitä mitä psykoedukaatio on ja mitkä ovat työntekijän tehtävät.
Opinnäytteeni on toiminnallinen. Aloitin opinnäytteen työstämisen teorian ja tietoperustan keräämisellä. Perehdyin tietoperustaan ja keräsin teoriaa mielenterveyteen sekä sen häiriöihin liittyen. Suuressa roolissa teorian kokoamisen osalta on psykoedukaatio, johon olen paneutunut opinnäytetyössäni syvemmin.
Kun tarpeellinen määrä teoriaa ja tietoperustaa oli kasassa aloin työstämään työohjetta. Läpi käymäni aineiston pohjalta kasasin mielestäni oleellisemmat asiat liittyen psykoedukaation antoa varten. Kävimme toimeksiantajan kanssa läpi heidän toiveitaan lopputuotoksesta, vaihtelimme ajatuksia, mutta loppujen lopuksi sain melko lailla vapaat kädet työohjeen toteutukseen. Työohjeeseen en liittänyt tietoa mielenterveydenhäiriöistä. Raakaversion lähetin Ryhmätalolle kommentoitavaksi. Palaute oli myönteistä ja sain työohjeen muokattua lopulliseen muotoonsa hyvin pienillä muutoksilla. Lopullinen työohje sijoitettiin valmiille Kainuun Soten asiakirjapohjalle.
Kokonaisuutena työohje on siis tiivis yhteenveto psykoedukaatiosta, jota on helppo käyttää työnohessa. Prosessin kulku oli ailahtelevaa ja eteni ikään kuin sykäyksittäin. Tämä luonnollisesti kuuluu prosessin luonteeseen. Luonnostelu- ja kehittelyvaiheessa korostui omalta osaltaan se, että tein opinnäytetyötä yksin. Joiltakin osin olisin kaivannut enemmän keskustelua ja mielipiteiden vaihtoa, joka on yksin haastava toteuttaa. Vaikka haasteita oli matkan varrella, olen tyytyväinen lopputulokseen. Napakka kokonaisuus ja näin ollen helposti läpi käytävä työtä tehdessä.
Hyödyt ovat toimeksiantajalle ilmeiset, kun psykoedukaation anto menetelmät yhtenäistyvät. Täysin samanlaista psykoedukaatio istuntoa ei voi kaksi ihmistä pitää, koska ohjaajan persoona ja henkilöiden välinen kemia vaikuttaa siihen suuresti. Joskus voi olla ryhmädynamiikan kannalta jopa viisasta muuttaa ohjaajaa tai muuten ryhmän kokoonpanoa. Kehittämisnäkökulmasta psykoedukaatiosta ei koskaan voi saada tietoa liikaa. Myös jokaisella ohjaajalla kehittyy omanlainen ”käsiala” ryhmien vetämiseen. Työohjetta voi jatkossa kehittää erilaisten psykoedukaatio istuntojen runkojen muodossa. Ottaen huomioon asiakasryhmän ja käsiteltävät aiheet. Siten, että voitaisiin edetä kronologisesti kerta kerralta eteenpäin.
Opinnäytteeni on toiminnallinen. Aloitin opinnäytteen työstämisen teorian ja tietoperustan keräämisellä. Perehdyin tietoperustaan ja keräsin teoriaa mielenterveyteen sekä sen häiriöihin liittyen. Suuressa roolissa teorian kokoamisen osalta on psykoedukaatio, johon olen paneutunut opinnäytetyössäni syvemmin.
Kun tarpeellinen määrä teoriaa ja tietoperustaa oli kasassa aloin työstämään työohjetta. Läpi käymäni aineiston pohjalta kasasin mielestäni oleellisemmat asiat liittyen psykoedukaation antoa varten. Kävimme toimeksiantajan kanssa läpi heidän toiveitaan lopputuotoksesta, vaihtelimme ajatuksia, mutta loppujen lopuksi sain melko lailla vapaat kädet työohjeen toteutukseen. Työohjeeseen en liittänyt tietoa mielenterveydenhäiriöistä. Raakaversion lähetin Ryhmätalolle kommentoitavaksi. Palaute oli myönteistä ja sain työohjeen muokattua lopulliseen muotoonsa hyvin pienillä muutoksilla. Lopullinen työohje sijoitettiin valmiille Kainuun Soten asiakirjapohjalle.
Kokonaisuutena työohje on siis tiivis yhteenveto psykoedukaatiosta, jota on helppo käyttää työnohessa. Prosessin kulku oli ailahtelevaa ja eteni ikään kuin sykäyksittäin. Tämä luonnollisesti kuuluu prosessin luonteeseen. Luonnostelu- ja kehittelyvaiheessa korostui omalta osaltaan se, että tein opinnäytetyötä yksin. Joiltakin osin olisin kaivannut enemmän keskustelua ja mielipiteiden vaihtoa, joka on yksin haastava toteuttaa. Vaikka haasteita oli matkan varrella, olen tyytyväinen lopputulokseen. Napakka kokonaisuus ja näin ollen helposti läpi käytävä työtä tehdessä.
Hyödyt ovat toimeksiantajalle ilmeiset, kun psykoedukaation anto menetelmät yhtenäistyvät. Täysin samanlaista psykoedukaatio istuntoa ei voi kaksi ihmistä pitää, koska ohjaajan persoona ja henkilöiden välinen kemia vaikuttaa siihen suuresti. Joskus voi olla ryhmädynamiikan kannalta jopa viisasta muuttaa ohjaajaa tai muuten ryhmän kokoonpanoa. Kehittämisnäkökulmasta psykoedukaatiosta ei koskaan voi saada tietoa liikaa. Myös jokaisella ohjaajalla kehittyy omanlainen ”käsiala” ryhmien vetämiseen. Työohjetta voi jatkossa kehittää erilaisten psykoedukaatio istuntojen runkojen muodossa. Ottaen huomioon asiakasryhmän ja käsiteltävät aiheet. Siten, että voitaisiin edetä kronologisesti kerta kerralta eteenpäin.