Käyttäjäystävällisen ja ylläpidettävän karttatoiminnallisuuden toteutus : case: Digia Finland Oy
Perttula, Niklas (2021)
Perttula, Niklas
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121024916
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121024916
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä toteutettiin karttatoiminnallisuus Digia Enterprise -toiminnanohjausjärjestelmän Asiakas-ohjelmaan, koska Digia Enterpriseä käyttävä Yritys X oli kyseisen toiminnallisuuden tilannut. Karttatoiminnallisuus rakennettiin Yritys X:n tarpeiden mukaisesti, ja siitä pyrittiin kehittämään käyttäjäystävällinen ja ylläpidettävä.
Työssä tutkittiin toiminnanohjausjärjestelmiä, käyttäjäystävällisyyttä, ylläpidettävyyttä sekä käytettävyyden ja ylläpidettävyyden arviointia ja kehitystä. Tutkimusmenetelmänä näihin käytettiin kirjallisuuskatsausta. Asiakkaan karttatoiminnallisuutta käsitellessä käytettiin tekniikoiden ja työkalujen läpikäyntiin tutkimusmenetelmänä kirjallisuuskatsausta, ja itse toteutuksessa tutkimusmenetelmänä oli kehitys ja testaus.
Toiminnallisuuden toteutus tapahtui aikaisemmin Yritys X:lle luodun varaston karttatoiminnallisuuden pohjalta. Kehityksessä käytettiin Progress OpenEdge ABL - ja JavaScript -ohjelmointikieliä, joilla integroitiin Yritys X:n käytössä oleva Karttatoiminnallisuus X toimimaan yhdessä Digia Enterprise -toiminnanohjausjärjestelmän kanssa. Lähdekoodien lisäksi kehityksessä vaadittiin Digia Enterprise -järjestelmän parametrointia uuden toiminnallisuuden sovittamiseen.
Työn tuloksena syntyi Digia Enterprise -toiminnanohjausjärjestelmän pienohjelmaruudulle upotettu selainpohjainen kartta. Kartalle on asetettu Digia Enterprisen Asiakas -ohjelmassa auki olevan asiakkaan kaikki toimitusosoitteet, ja kun asiakasta vaihdetaan, vaihtuvat myös kartan osoitteet. Toiminnallisuuden ylläpidettävyys on hyvä. Käyttäjäystävällisyyden osalta toteutuksessa ainakin yksi käytettävyysongelma, joka tullaan korjaamaan jatkokehityksessä.
Työssä tutkittiin toiminnanohjausjärjestelmiä, käyttäjäystävällisyyttä, ylläpidettävyyttä sekä käytettävyyden ja ylläpidettävyyden arviointia ja kehitystä. Tutkimusmenetelmänä näihin käytettiin kirjallisuuskatsausta. Asiakkaan karttatoiminnallisuutta käsitellessä käytettiin tekniikoiden ja työkalujen läpikäyntiin tutkimusmenetelmänä kirjallisuuskatsausta, ja itse toteutuksessa tutkimusmenetelmänä oli kehitys ja testaus.
Toiminnallisuuden toteutus tapahtui aikaisemmin Yritys X:lle luodun varaston karttatoiminnallisuuden pohjalta. Kehityksessä käytettiin Progress OpenEdge ABL - ja JavaScript -ohjelmointikieliä, joilla integroitiin Yritys X:n käytössä oleva Karttatoiminnallisuus X toimimaan yhdessä Digia Enterprise -toiminnanohjausjärjestelmän kanssa. Lähdekoodien lisäksi kehityksessä vaadittiin Digia Enterprise -järjestelmän parametrointia uuden toiminnallisuuden sovittamiseen.
Työn tuloksena syntyi Digia Enterprise -toiminnanohjausjärjestelmän pienohjelmaruudulle upotettu selainpohjainen kartta. Kartalle on asetettu Digia Enterprisen Asiakas -ohjelmassa auki olevan asiakkaan kaikki toimitusosoitteet, ja kun asiakasta vaihdetaan, vaihtuvat myös kartan osoitteet. Toiminnallisuuden ylläpidettävyys on hyvä. Käyttäjäystävällisyyden osalta toteutuksessa ainakin yksi käytettävyysongelma, joka tullaan korjaamaan jatkokehityksessä.