Ajoneuvojen käyttövoimamurros leasingrahoituksessa
Niemelä, Eetu (2021)
Niemelä, Eetu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121025141
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121025141
Tiivistelmä
Autoalalla on käynnissä käyttövoimamurros, jossa perinteisten diesel- ja bensiinipolttoaineiden rinnalle on yleistymässä uusia, vaihtoehtoisia käyttövoimia. Erityisesti sähköautot ovat yleistyneet viime vuosina voimakkaasti ja kehitys jatkuu edelleen.
Tämän muutoksen tulevaisuuden kehityksen hahmottamiseksi, opinnäytetyö toteutettiin tulevaisuudentutkimuksen menetelmillä, jossa tarkasteltiin käyttövoimamurrosta Suomen henkilöautomarkkinassa lyhyellä ja keskipitkällä aikavälillä vuodesta 2020 noin vuoteen 2040. Työn tavoitteena oli jäsentää, vetää yhteen ja tulkita olemassa olevaa tietoa ja ennusteita muutoksen kulusta, sekä selvittää mitä leasing-rahoitusyhtiöiden pitää ottaa liiketoiminnassaan murroksessa huomioon ja miten ne voivat välttää murrokseen liittyviä riskejä. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Axus Finland Oy:lle.
Työn teoriaosuudessa tarkasteltiin olemassa olevia tiekarttoja ja ennusteita, joita ovat laatineet esimerkiksi liikenne- ja viestintäministeriö, sekä autoalan etujärjestö. Näiden pohjalta muodostettiin eri kehityskuluille pohjaskenaariot, joita arvioitiin työn empiirisessä osuudessa.
Työn empiirisessä osuudessa toteutettiin kaksivaiheinen asiantuntijapaneli delfoi-menetelmää soveltamalla. Paneelissa osallistujat arvioivat ja esittivät argumentteja kolmen pohjaskenaarion toteutumisen todennäköisyydestä, toteutumisen vaikutuksista ja mitkä asiat vaikuttavat kehitykseen eri vaihtoehdoissa.
Lopputuloksena syntyi kaksi skenaariota mahdollisista tulevaisuuksista, joihin käyttövoimamurros autoalalla johtaa. Näissä skenaarioissa kuvataan autokannan kehitystä, kehitykseen vaikuttavia voimia ja muuttujia, sekä uhkia ja riskejä, joita leasing-rahoitusyhtiöt tulevat näissä skenaarioissa kohtaamaan.
Tämän muutoksen tulevaisuuden kehityksen hahmottamiseksi, opinnäytetyö toteutettiin tulevaisuudentutkimuksen menetelmillä, jossa tarkasteltiin käyttövoimamurrosta Suomen henkilöautomarkkinassa lyhyellä ja keskipitkällä aikavälillä vuodesta 2020 noin vuoteen 2040. Työn tavoitteena oli jäsentää, vetää yhteen ja tulkita olemassa olevaa tietoa ja ennusteita muutoksen kulusta, sekä selvittää mitä leasing-rahoitusyhtiöiden pitää ottaa liiketoiminnassaan murroksessa huomioon ja miten ne voivat välttää murrokseen liittyviä riskejä. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Axus Finland Oy:lle.
Työn teoriaosuudessa tarkasteltiin olemassa olevia tiekarttoja ja ennusteita, joita ovat laatineet esimerkiksi liikenne- ja viestintäministeriö, sekä autoalan etujärjestö. Näiden pohjalta muodostettiin eri kehityskuluille pohjaskenaariot, joita arvioitiin työn empiirisessä osuudessa.
Työn empiirisessä osuudessa toteutettiin kaksivaiheinen asiantuntijapaneli delfoi-menetelmää soveltamalla. Paneelissa osallistujat arvioivat ja esittivät argumentteja kolmen pohjaskenaarion toteutumisen todennäköisyydestä, toteutumisen vaikutuksista ja mitkä asiat vaikuttavat kehitykseen eri vaihtoehdoissa.
Lopputuloksena syntyi kaksi skenaariota mahdollisista tulevaisuuksista, joihin käyttövoimamurros autoalalla johtaa. Näissä skenaarioissa kuvataan autokannan kehitystä, kehitykseen vaikuttavia voimia ja muuttujia, sekä uhkia ja riskejä, joita leasing-rahoitusyhtiöt tulevat näissä skenaarioissa kohtaamaan.