Creating a Remote Leadership Concept in the Banking Industry
Salonen, Saana (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121024908
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121024908
Tiivistelmä
COVID-19 pandemia vaikutti maailmanlaajuisesti työelämään ja mahdollisti etätyön läpimurron. Pandemian vuoksi etätyöhön siirtyminen tapahtui monissa paikoissa yllättäen ja pakotti perinteisemmätkin yritykset pohtimaan työskentelytapojaan. Sopeutuminen äkillisiin muutoksiin on luonut organisaatioille tarpeen ymmärtää, miten ne voivat kehittää etätyötä ja etäjohtamisen käytäntöjä.
Opinnäytetyössä tarkastellaan etätyötä ja etäjohtamista pankkialalla. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Danske Bank. Opinnäytetyön pääpaino on etäjohtamisessa mutta myös yleisiä etätyön käytäntöjä, taitoja ja resursseja tutkitaan tarkasti. Työn tarkoituksena on tarkastella onnistuneita etätyö- ja johtamiskäytäntöjä, jotka auttavat organisaatioita kehittymään. Tavoitteena on edistää toimeksiantajan etätyökäytänteitä, vahvistaa asemaa houkuttelevana työnantajana sekä auttaa menestymään muuttuvassa liiketoimintaympäristössä.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkastellaan johtamisen kehitystä, digitalisaation roolia sekä etätyötä ja etäjohtamista. Perinteiset johtamisen käsitteet ovat korostaneet kontrollointia ja käskemistä, mutta uudempia trendejä ovat jaettu johtajuus ja itseohjautuvuus. Digitalisaatio on mahdollistanut etätyön, sillä teknologiset ratkaisut ovat avainroolissa etätyön kehittämisessä. Tietoperustassa tarkastellaan lisäksi etätyötä ja etäjohtamista, erityisesti kommunikaation, luottamuksen rakentamisen, saavutettavuuden ja yhteisöllisyyden näkökulmista.
Tutkimuksellisena lähestymistapana hyödynnettiin tapaustutkimusta, sillä tavoitteena oli kehittämisideoiden tuottaminen tapausorganisaatiolle. Kehittämistyössä hyödynnettiin ensisijaisesti laadullisia tutkimusmenetelmiä. Laadullisen aineiston analyysi tapahtui sisällönanalyysin keinoin.
Opinnäytetyössä kehitettiin etäjohtamisen malli, jossa kuvattiin keskeiset etätyö- ja etäjohtamiskäytännöt, taidot, resurssit, sekä etäjohtajan ja etätiimin kehittämisalueet. Kehittämistyön tuloksissa korostui muun muassa kommunikaatio, luottamuksen rakentaminen, valmentava johtamistyyli, saavutettavuus sekä vahvat sosiaaliset sekä itsensä johtamisen taidot.
Etätyökäytänteet ja vahvat etäjohtamistaidot ovat erityisen ajankohtainen aihealue, joka on tärkeää huomioida organisaatiossa. Opinnäytetyö lisäsi toimeksiantajan ymmärrystä menestyksekkään etätyön ja etäjohtamisen edellytyksistä. The COVID-19 pandemic has affected workplace practices globally and enabled the breakthrough of remote work. Due to the pandemic, the change to remote work happened in many places overnight and forced even the more traditional companies to reconsider their ways of working. Adapting to abrupt changes has created a need for organizations to fully understand how they can develop remote work and remote leadership practices.
This thesis examines remote work and remote leadership in the banking sector. The case organization is Danske Bank. The primary focus of the thesis is on remote leadership, but overall remote work practices, skills and resources are also explored. The purpose of the thesis is to explore successful remote work and leadership practices that help organizations develop. The objective is to develop the remote leadership practices of the case company, as well as to help the case company stay as an attractive employer, and to thrive in the complex business environment.
The theoretical part of this thesis explores the evolution of leadership, the role of digitalization as well as remote work and leadership. Traditional leadership explanations have emphasized efficiency and control, but newer trends include shared leadership style and self-management. In addition, digitalization has had an impact on and enabled remote work as an option, as technological solutions are in a key role in the development of remote work. Remote work and remote leadership aspects are examined, and the importance of communication, trust building, accessibility and social aspect are detailed.
The thesis utilized a case study research approach, as the objective was to create development ideas for the case organization. The development task was carried out mainly by using qualitative research methods. Data was analysed through content analysis.
A remote leadership concept was created. The concept included key workplace practices, skills, resources, team leader actions, as well as remote team development areas that enable the success of a remote team. The results of the development task emphasized the importance of proper communication, trust building, a coaching leadership style, accessibility, and strong social and self-management skills, for instance.
Remote work and remote leadership practices have never been a more current topic as they are now, and important for any organization to keep in mind. The thesis enhanced the case organization’s understanding of the prerequisites for successful remote work and remote leadership.
Opinnäytetyössä tarkastellaan etätyötä ja etäjohtamista pankkialalla. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Danske Bank. Opinnäytetyön pääpaino on etäjohtamisessa mutta myös yleisiä etätyön käytäntöjä, taitoja ja resursseja tutkitaan tarkasti. Työn tarkoituksena on tarkastella onnistuneita etätyö- ja johtamiskäytäntöjä, jotka auttavat organisaatioita kehittymään. Tavoitteena on edistää toimeksiantajan etätyökäytänteitä, vahvistaa asemaa houkuttelevana työnantajana sekä auttaa menestymään muuttuvassa liiketoimintaympäristössä.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkastellaan johtamisen kehitystä, digitalisaation roolia sekä etätyötä ja etäjohtamista. Perinteiset johtamisen käsitteet ovat korostaneet kontrollointia ja käskemistä, mutta uudempia trendejä ovat jaettu johtajuus ja itseohjautuvuus. Digitalisaatio on mahdollistanut etätyön, sillä teknologiset ratkaisut ovat avainroolissa etätyön kehittämisessä. Tietoperustassa tarkastellaan lisäksi etätyötä ja etäjohtamista, erityisesti kommunikaation, luottamuksen rakentamisen, saavutettavuuden ja yhteisöllisyyden näkökulmista.
Tutkimuksellisena lähestymistapana hyödynnettiin tapaustutkimusta, sillä tavoitteena oli kehittämisideoiden tuottaminen tapausorganisaatiolle. Kehittämistyössä hyödynnettiin ensisijaisesti laadullisia tutkimusmenetelmiä. Laadullisen aineiston analyysi tapahtui sisällönanalyysin keinoin.
Opinnäytetyössä kehitettiin etäjohtamisen malli, jossa kuvattiin keskeiset etätyö- ja etäjohtamiskäytännöt, taidot, resurssit, sekä etäjohtajan ja etätiimin kehittämisalueet. Kehittämistyön tuloksissa korostui muun muassa kommunikaatio, luottamuksen rakentaminen, valmentava johtamistyyli, saavutettavuus sekä vahvat sosiaaliset sekä itsensä johtamisen taidot.
Etätyökäytänteet ja vahvat etäjohtamistaidot ovat erityisen ajankohtainen aihealue, joka on tärkeää huomioida organisaatiossa. Opinnäytetyö lisäsi toimeksiantajan ymmärrystä menestyksekkään etätyön ja etäjohtamisen edellytyksistä.
This thesis examines remote work and remote leadership in the banking sector. The case organization is Danske Bank. The primary focus of the thesis is on remote leadership, but overall remote work practices, skills and resources are also explored. The purpose of the thesis is to explore successful remote work and leadership practices that help organizations develop. The objective is to develop the remote leadership practices of the case company, as well as to help the case company stay as an attractive employer, and to thrive in the complex business environment.
The theoretical part of this thesis explores the evolution of leadership, the role of digitalization as well as remote work and leadership. Traditional leadership explanations have emphasized efficiency and control, but newer trends include shared leadership style and self-management. In addition, digitalization has had an impact on and enabled remote work as an option, as technological solutions are in a key role in the development of remote work. Remote work and remote leadership aspects are examined, and the importance of communication, trust building, accessibility and social aspect are detailed.
The thesis utilized a case study research approach, as the objective was to create development ideas for the case organization. The development task was carried out mainly by using qualitative research methods. Data was analysed through content analysis.
A remote leadership concept was created. The concept included key workplace practices, skills, resources, team leader actions, as well as remote team development areas that enable the success of a remote team. The results of the development task emphasized the importance of proper communication, trust building, a coaching leadership style, accessibility, and strong social and self-management skills, for instance.
Remote work and remote leadership practices have never been a more current topic as they are now, and important for any organization to keep in mind. The thesis enhanced the case organization’s understanding of the prerequisites for successful remote work and remote leadership.