Sähköisten terveyspalvelujen käytön lisääminen palvelumuotoilun menetelmin: ikääntyneiden tukeminen Maisan, Omakannan, Terveyskylän ja Omaolon käytössä
Vallinheimo, Maaria (2021)
Vallinheimo, Maaria
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121125296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121125296
Tiivistelmä
Sähköisten palvelujen määrä on lisääntynyt viime vuosina terveydenhuollossa. Tämä haastaa erityisesti iäkkäämmät kansalaiset, joita tulisi tukea näiden uusien palvelu-muotojen käytössä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä potilastyytyväisyyttä, sekä kasvattaa hoidon kokonaisvaltaisuutta ja tasa-arvoisuutta varmistamalla, että ikääntyneet saavat tarvitsemansa tuen sähköisten terveyspalvelujen käyttöön. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää keinoja, joilla ikääntyneiden ihmisten sähköisten terveyspalvelujen käyttöä voidaan tukea Lohjan sairaalassa.
Opinnäytetyö toteutettiin osallistavana kehittämistoimintana. Lähestymistapana oli palvelumuotoilu, jonka menetelmin kerättiin tietoa ja kehitettiin palveluja yhdessä Lohjan sairaalan kokemusasiantuntijoiden ja asiakasraatilaisten kanssa. Tietoa kerättiin teemahaastattelulla sekä aivoriihi-menetelmällä. Opinnäytetyöprosessista saadun materiaalin analysointi toteutettiin teemoittelulla ja SWOT-analyysilla. Opinnäytetyön tuotoksena oli toimintamalli Lohjan sairaalaan ikääntyneiden potilaiden sähköisten terveyspalvelujen tukemiseksi sekä opas ikääntyneille sähköisistä terveyspalveluista.
Tuloksista ilmeni, että ikääntyneet kaipaavat tukea ja kannustusta sähköisten palveluiden käytössä. Ammattilaisten tulee tuntea erilaiset palvelut voidakseen innostaa myös ikäihmiset niiden käyttäjiksi. Ikääntyneet kokevat tyytymättömyyttä palveluiden heikon tiedottamisen ja päällekkäisyyden suhteen. Selkeällä ja kattavalla tiedolla voidaan saada kasvatettua ikäihmisten kiinnostusta sähköisiä terveyspalveluja kohtaan.
Opinnäytetyö toteutettiin osallistavana kehittämistoimintana. Lähestymistapana oli palvelumuotoilu, jonka menetelmin kerättiin tietoa ja kehitettiin palveluja yhdessä Lohjan sairaalan kokemusasiantuntijoiden ja asiakasraatilaisten kanssa. Tietoa kerättiin teemahaastattelulla sekä aivoriihi-menetelmällä. Opinnäytetyöprosessista saadun materiaalin analysointi toteutettiin teemoittelulla ja SWOT-analyysilla. Opinnäytetyön tuotoksena oli toimintamalli Lohjan sairaalaan ikääntyneiden potilaiden sähköisten terveyspalvelujen tukemiseksi sekä opas ikääntyneille sähköisistä terveyspalveluista.
Tuloksista ilmeni, että ikääntyneet kaipaavat tukea ja kannustusta sähköisten palveluiden käytössä. Ammattilaisten tulee tuntea erilaiset palvelut voidakseen innostaa myös ikäihmiset niiden käyttäjiksi. Ikääntyneet kokevat tyytymättömyyttä palveluiden heikon tiedottamisen ja päällekkäisyyden suhteen. Selkeällä ja kattavalla tiedolla voidaan saada kasvatettua ikäihmisten kiinnostusta sähköisiä terveyspalveluja kohtaan.