Influencer and caster relationships with developers in mobile FPS games
Ruha, Ricardo (2021)
Lataukset:
Ruha, Ricardo
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121125339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121125339
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia vaikuttajien ja selostajien yhteistyötä mobiili FPS-pelikehittäjien kanssa. Useisiin tahoihin otettiin yhteyttä yksityiskohtaisten tulosten saamiseksi. Tärkeimmät resurssit tässä yhteydessä olivat Critical Force ja AFK Creators -verkosto. Prosessin aikana ilmeni kuitenkin joitain vaikeuksia, jotka rajoittivat tulosten kokonaispotentiaalia. Onneksi lopulta tietoa onnistuttiin keräämään kuitenkin tarpeeksi.
Teoriaosuutta varten tutkittiin erilaisia lähteitä, mikä oli hieman haastavaa, koska tällaisia tutkimuksia ei näytä olevan saatavilla. Löydetyillä tiedoilla kuitenkin tavoiteltiin näkökulmia, jotka tukevat tutkimusta yleisellä tasolla. Nämä näkökulmat liittyvät pääasiassa yhdistäviin tekijöihin, kuten pelaamiseen, kilpapelaamiseen, e-urheiluun, sisällöntuottamiseen, moderneihin ammatteihin ja niitä ympäröivään yhteistyöhön. Nämä aiheet kattavat tietoa maailmanlaajuisesti eri mantereilta.
Teorian lisäksi yksi tämän projektin päätehtäviä oli suunnittelu, kyselyn luominen ja käyttö. Lisäksi haastattelemalla ja analysoimalla tuloksia löydettyjen teoriatietojen valossa pyrittiin tuottamaan arvokasta tietoa tulevaisuuden suunnitelmia varten.
Lopuksi työn luotettavuutta ja pätevyyttä arvioitiin eri näkökulmista. Aitoa arvoa on havaittavissa. Tutkimus tarjoaa osin hyvinkin syviä havaintoja, mutta tutkimusalueen laajuuden vuoksi lisätutkimuksille on myös tilaa. This thesis aims to study the influencer and caster relationships with developers in mobile FPS games. Different parties were contacted and utilized for providing as detailed results as possible. The main resources for that purpose were the Critical Force and AFK Creators network. However, some difficulties were faced during this process which limited the general potential of the results. Luckily, enough data was managed to collect after all.
For the theory, various sources were explored, which was a bit challenging since this kind of research does not seem to be available. However, the found data aims to include aspects that support the research in general. Mainly these are related to factors in common such as gaming, competitive gaming, esports, content creation, modern professions, and collaborations around that. These topics cover information worldwide to various continents.
Besides the theory, the main tasks in this project were planning, creating a survey, and putting it into use. In addition, interviewing and analyzing the results with found theory data strived to provide valuable data for future plans.
In the end, the reliability and validity of the work were measured from various points of view. There exists genuine value. Even though it provides partly deeper insights, the study area is truly wide and has space for further investigation.
Teoriaosuutta varten tutkittiin erilaisia lähteitä, mikä oli hieman haastavaa, koska tällaisia tutkimuksia ei näytä olevan saatavilla. Löydetyillä tiedoilla kuitenkin tavoiteltiin näkökulmia, jotka tukevat tutkimusta yleisellä tasolla. Nämä näkökulmat liittyvät pääasiassa yhdistäviin tekijöihin, kuten pelaamiseen, kilpapelaamiseen, e-urheiluun, sisällöntuottamiseen, moderneihin ammatteihin ja niitä ympäröivään yhteistyöhön. Nämä aiheet kattavat tietoa maailmanlaajuisesti eri mantereilta.
Teorian lisäksi yksi tämän projektin päätehtäviä oli suunnittelu, kyselyn luominen ja käyttö. Lisäksi haastattelemalla ja analysoimalla tuloksia löydettyjen teoriatietojen valossa pyrittiin tuottamaan arvokasta tietoa tulevaisuuden suunnitelmia varten.
Lopuksi työn luotettavuutta ja pätevyyttä arvioitiin eri näkökulmista. Aitoa arvoa on havaittavissa. Tutkimus tarjoaa osin hyvinkin syviä havaintoja, mutta tutkimusalueen laajuuden vuoksi lisätutkimuksille on myös tilaa.
For the theory, various sources were explored, which was a bit challenging since this kind of research does not seem to be available. However, the found data aims to include aspects that support the research in general. Mainly these are related to factors in common such as gaming, competitive gaming, esports, content creation, modern professions, and collaborations around that. These topics cover information worldwide to various continents.
Besides the theory, the main tasks in this project were planning, creating a survey, and putting it into use. In addition, interviewing and analyzing the results with found theory data strived to provide valuable data for future plans.
In the end, the reliability and validity of the work were measured from various points of view. There exists genuine value. Even though it provides partly deeper insights, the study area is truly wide and has space for further investigation.