Opinnollistamisen kehittäminen OSAO Pudasjärven yksikössä: case Karhupaja
Nyman, Anita (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223385
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223385
Tiivistelmä
Opinnäytetyö aloittaa opinnollistamisen ammatillisen koulutuksen uusien tutkinnonperusteiden mukaisesti. Opinnollistaminen toteutettiin OSAO Pudasjärven yksikössä tarjottavista tutkinnoista Pudasjärvellä sijaitsevalle Karhupajalle. Opinnäytetyön tuotoksena laadittiin sähkö- ja automaatioalan perustutkinnon oppimisympäristön tunnistamisraportti. Toisena tuotoksena oli 2022 alkavan TUVA- koulutuksen oppimisympäristön tunnistamisraportti. Raportit muodostuvat tutkinnon ja koulutuksen osista sekä osan osista, joita Karhupajalla on mahdollista toteuttaa.
Opinnäytetyössä oli konstruktiivinen tutkimusote, jossa käytännön ongelmana olivat oppivelvollisuuden laajenemisen ja ammatillisen koulutuksen muutoksen tuomat haasteet. Ratkaisua etsittiin työpajatoiminnan opinnollistamisen kautta. Ratkaisun etsimisessä oli mukana organisaatioiden johto OSAO Pudasjärven yksiköstä ja Karhupajalta. Opinnäytetyössä tutkittiin myös opinnollistamisesta tehtyjä aiempia tutkimuksia. Teoreettisessa viitekehyksessä avattiin käsitteitä työpajapedagogiikka, työpajat oppimisympäristönä, työpajatoiminnan opinnollistaminen, oppimisympäristön tunnistaminen ja oppimisympäristön tunnistamisraportti. Opinnäytetyön valmistumisen jälkeen OSAO Pudasjärven yksikössä tarjottavat ammatilliset perustutkinnot opinnollistetaan Karhupajan oppimisympäristöön. Tämä opinnäytetyö käynnistää tulevat opinnollistamiset.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin opinnollistamisen taustalla olevia syitä ja kuvattiin opinnollistamisen tarvetta. Opinnäytetyössä kuvattiin myös projektiorganisaation perustaminen. Oppimisympäristön tunnistamisraportin laadinta toteutettiin työpajamuotoisesti, substanssiosaajien ammattitaitoa hyödyntämällä käyttäen dialogista keskustelua. Työpajamuistiinpanoista tehtiin induktiivinen sisällönanalyysi.
Opinnäytetyössä toteutettiin teemahaastattelu OSAO Pudasjärven yksikön ammatillisille opettajille. Tulosten perusteella opettajat odottavat pajajaksolta opiskelijan elämänhallintataitojen ja osaamisen kehittymistä. Vastauksissa korostuivat yhteistyön merkitys ja opinnollistamisen ennakkovalmistelujen tärkeys. Selkeänä viestinä on se, että opiskelijan motivaatio on opinnollistamisen edellytys.
Opinnäytetyössä oli konstruktiivinen tutkimusote, jossa käytännön ongelmana olivat oppivelvollisuuden laajenemisen ja ammatillisen koulutuksen muutoksen tuomat haasteet. Ratkaisua etsittiin työpajatoiminnan opinnollistamisen kautta. Ratkaisun etsimisessä oli mukana organisaatioiden johto OSAO Pudasjärven yksiköstä ja Karhupajalta. Opinnäytetyössä tutkittiin myös opinnollistamisesta tehtyjä aiempia tutkimuksia. Teoreettisessa viitekehyksessä avattiin käsitteitä työpajapedagogiikka, työpajat oppimisympäristönä, työpajatoiminnan opinnollistaminen, oppimisympäristön tunnistaminen ja oppimisympäristön tunnistamisraportti. Opinnäytetyön valmistumisen jälkeen OSAO Pudasjärven yksikössä tarjottavat ammatilliset perustutkinnot opinnollistetaan Karhupajan oppimisympäristöön. Tämä opinnäytetyö käynnistää tulevat opinnollistamiset.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin opinnollistamisen taustalla olevia syitä ja kuvattiin opinnollistamisen tarvetta. Opinnäytetyössä kuvattiin myös projektiorganisaation perustaminen. Oppimisympäristön tunnistamisraportin laadinta toteutettiin työpajamuotoisesti, substanssiosaajien ammattitaitoa hyödyntämällä käyttäen dialogista keskustelua. Työpajamuistiinpanoista tehtiin induktiivinen sisällönanalyysi.
Opinnäytetyössä toteutettiin teemahaastattelu OSAO Pudasjärven yksikön ammatillisille opettajille. Tulosten perusteella opettajat odottavat pajajaksolta opiskelijan elämänhallintataitojen ja osaamisen kehittymistä. Vastauksissa korostuivat yhteistyön merkitys ja opinnollistamisen ennakkovalmistelujen tärkeys. Selkeänä viestinä on se, että opiskelijan motivaatio on opinnollistamisen edellytys.