Verkkosivut osana pienyrittäjien liiketoimintaa : selvitys liiketoimintamallin tueksi
Lehmusvuori, Nina (2021)
Lehmusvuori, Nina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121025129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121025129
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan verkkosivujen roolia osana pienyrittäjien liiketoimintaa ja digitaalista markkinointiviestintää. Vaikka aihetta on käsitelty lukuisissa töissä aikaisemminkin, aihe on edelleen ajankohtainen ja tärkeä. Havainnoimalla pienyrittäjien verkkosivuja eri toimialoilta voidaan todeta, että edelleen on joukossa paljon sellaisia sivustoja, joiden asiakaskokemus on pielessä. Tilanne on huolestuttava, sillä huonoilla verkkosivuilla voi olla negatiivinen vaikutus pienyrittäjän liiketoimintaan.
Tämän työn tavoitteena on taustoittaa uutta kehitteillä olevaa liikeideaa, jonka tarkoituksena on auttaa pienyrittäjiä kehittämään omia verkkosivujaan asiakaskeskeisemmiksi mahdollisimman ketterästi ja kustannustehokkaasti. Kaikki tulevaa liikeideaa koskeva aineisto on rajattu pois tästä työstä.
Opinnäytetyön tietoperustassa on kuvattu digitaalisen markkinointiviestinnän kenttää ja verkkosivujen roolia osana kokonaisuutta. Sen jälkeen on perehdytty tarkemmin siihen, millaiset ovat asiakaskeskeiset verkkosivut ja miten ne tulisi toteuttaa sisällön, ulkoasun, käytettävyyden ja löydettävyyden näkökulmasta. Tietoperustan lähteenä on käytetty alan kirjallisuutta sekä media-alan asiantuntijoiden kirjoittamia blogeja ja tekstejä. Empiiristä osiota varten on haastateltu pienyrittäjiä kahdessa eri vaiheessa: puhelimitse puolistrukturoituna teemahaastatteluna ja verkossa haastattelulomakkeella. Näiden lisäksi analysoitiin haastattelulomakkeeseen vastanneiden yrittäjien verkkosivut.
Saatujen tulosten valossa pienyrittäjien verkkosivuissa on puutteita. Osa yrittäjistä tiedostaa sen, että sivustolle pitäisi tehdä jotain, mutta heillä ei ole näkemystä sen kehittämiseen. Toisaalta osalla pienyrittäjistä näkemys kehittämisen tarpeesta poikkesi ulkopuolisen tahon näkemyksestä. Kehittämisen esteenä on ajan puute, resurssit sekä oma ymmärryksen puute. Saatuja tuloksia on mahdollisuus hyödyntää uuden yrityksen palvelujen konseptoinnissa.
Tämän työn tavoitteena on taustoittaa uutta kehitteillä olevaa liikeideaa, jonka tarkoituksena on auttaa pienyrittäjiä kehittämään omia verkkosivujaan asiakaskeskeisemmiksi mahdollisimman ketterästi ja kustannustehokkaasti. Kaikki tulevaa liikeideaa koskeva aineisto on rajattu pois tästä työstä.
Opinnäytetyön tietoperustassa on kuvattu digitaalisen markkinointiviestinnän kenttää ja verkkosivujen roolia osana kokonaisuutta. Sen jälkeen on perehdytty tarkemmin siihen, millaiset ovat asiakaskeskeiset verkkosivut ja miten ne tulisi toteuttaa sisällön, ulkoasun, käytettävyyden ja löydettävyyden näkökulmasta. Tietoperustan lähteenä on käytetty alan kirjallisuutta sekä media-alan asiantuntijoiden kirjoittamia blogeja ja tekstejä. Empiiristä osiota varten on haastateltu pienyrittäjiä kahdessa eri vaiheessa: puhelimitse puolistrukturoituna teemahaastatteluna ja verkossa haastattelulomakkeella. Näiden lisäksi analysoitiin haastattelulomakkeeseen vastanneiden yrittäjien verkkosivut.
Saatujen tulosten valossa pienyrittäjien verkkosivuissa on puutteita. Osa yrittäjistä tiedostaa sen, että sivustolle pitäisi tehdä jotain, mutta heillä ei ole näkemystä sen kehittämiseen. Toisaalta osalla pienyrittäjistä näkemys kehittämisen tarpeesta poikkesi ulkopuolisen tahon näkemyksestä. Kehittämisen esteenä on ajan puute, resurssit sekä oma ymmärryksen puute. Saatuja tuloksia on mahdollisuus hyödyntää uuden yrityksen palvelujen konseptoinnissa.