Mainonta sosiaalisessa mediassa
Metsähonkala, Santeri (2021)
Metsähonkala, Santeri
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120724240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120724240
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on kiinteä osa nykypäivän yhteiskuntaa. Monipuolisten mahdollisuuksien ja suuren käyttäjämäärän ansiosta se tarjoaa erinomaisen markkinointiväylän yrityksille. Mainonta sosiaalisessa mediassa on edullista sekä kohdennettavissa ja mitattavissa paremmin kuin perinteinen mainonta.
Opinnäytetyössä käsiteltiin mainontaa sosiaalisessa mediassa. Teoriaosuudessa tarkasteltiin opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä, some-mainonnan hyötyjä ja tehokasta some-mainontaa sekä sosiaalisen median kanavista Facebookia ja Instagramia. Lisäksi luotiin katsaus some-mainontaa koskevaan lainsäädäntöön.
Opinnäytetyön tapausesimerkkinä oli kiinteistönvälitysyritys Rooma Oy LKV:n toteuttama mainonta Facebookissa ja Instagramissa. Osalle Rooma Oy:n henkilökuntaa (4) toteutettiin teemahaastattelu, jonka aiheita olivat: Rooma Oy:n markkinointibudjetti ja -kanavat, some-mainonnan hyödyt ja haasteet, mainonnan kohdentaminen, arviointi sekä kehittäminen. Näin saatiin kattava kuva yrityksen toteuttamasta mainonnasta.
Rooma Oy toteuttaa aktiivista some-mainontaa ja pyrkii kehittämään sitä jatkuvasti. Kehittämisen pohjana Rooma LKV:ssä käytetään Facebook-mainonnan arviointityökalujen tuottamaa dataa sekä suoraa asiakaspalautetta. Vuonna 2021 toteutettiin Sanoma Oy:n kanssa laaja asiakaskysely koskien Rooma Oy:n brändiä ja mainontaa. Tätä eri tavoin kerättyä palautetietoa käytettiin opinnäytetyössä hyväksi laadittaessa Rooma Oy:lle some-mainonnan kehittämissuunnitelma. Keskeisiksi kehittämiskohteiksi tunnistettiin mm. mainonnan sisällön monipuolistaminen, mainontakanavien lisääminen sekä arvioinnin systemaattisuuden kehittäminen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä kirjallisuuden avulla mainontaan sosiaalisessa mediassa sekä Rooma Oy:n toteuttamaan some-mainontaan ja laatia Rooma Oy:lle some-mainonnan kehittämissuunnitelma. Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin ja toimeksiantaja Rooma Oy LKV koki hyötyneensä opinnäytetyöstä some-markkinointinsa kehittämisessä.
Opinnäytetyössä käsiteltiin mainontaa sosiaalisessa mediassa. Teoriaosuudessa tarkasteltiin opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä, some-mainonnan hyötyjä ja tehokasta some-mainontaa sekä sosiaalisen median kanavista Facebookia ja Instagramia. Lisäksi luotiin katsaus some-mainontaa koskevaan lainsäädäntöön.
Opinnäytetyön tapausesimerkkinä oli kiinteistönvälitysyritys Rooma Oy LKV:n toteuttama mainonta Facebookissa ja Instagramissa. Osalle Rooma Oy:n henkilökuntaa (4) toteutettiin teemahaastattelu, jonka aiheita olivat: Rooma Oy:n markkinointibudjetti ja -kanavat, some-mainonnan hyödyt ja haasteet, mainonnan kohdentaminen, arviointi sekä kehittäminen. Näin saatiin kattava kuva yrityksen toteuttamasta mainonnasta.
Rooma Oy toteuttaa aktiivista some-mainontaa ja pyrkii kehittämään sitä jatkuvasti. Kehittämisen pohjana Rooma LKV:ssä käytetään Facebook-mainonnan arviointityökalujen tuottamaa dataa sekä suoraa asiakaspalautetta. Vuonna 2021 toteutettiin Sanoma Oy:n kanssa laaja asiakaskysely koskien Rooma Oy:n brändiä ja mainontaa. Tätä eri tavoin kerättyä palautetietoa käytettiin opinnäytetyössä hyväksi laadittaessa Rooma Oy:lle some-mainonnan kehittämissuunnitelma. Keskeisiksi kehittämiskohteiksi tunnistettiin mm. mainonnan sisällön monipuolistaminen, mainontakanavien lisääminen sekä arvioinnin systemaattisuuden kehittäminen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä kirjallisuuden avulla mainontaan sosiaalisessa mediassa sekä Rooma Oy:n toteuttamaan some-mainontaan ja laatia Rooma Oy:lle some-mainonnan kehittämissuunnitelma. Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin ja toimeksiantaja Rooma Oy LKV koki hyötyneensä opinnäytetyöstä some-markkinointinsa kehittämisessä.